TEACHING OF READING COMPREHENSION OF NARRATIVE THROUGH SHORT STORY AND PICTURE SERIES
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah terdapat sebuah peningkatan yang signifikan dari pencapaian siswa dalam cerita narasi antara siswa yang diajarkan menggunakan gambar berseri dan cerita pendek. Dan menganalisis tekhnik manakah yang lebih efektif dalam meningkatan kemampuan membaca siswa. Sampel penelitian ini adalah kelas X2 dan X3 dari kelas sepuluh SMAN 1 Purbolinggo pada tahun 2014/2015. Penelitian ini diterapkan dengan menggunakan kelompok desain pretest posttest eksperimen dengan menggunakan instrumen tes membaca dan kuesioner. Hasil dari pembelajaran membaca dengan menggunakan gambar berseri menunjukkan bahwa terdapat sebuah peningkatan yang signifikan dalam pemahaman membaca siswa (p< 0.05, p= 0.00). Jumlah nilai dari posttest di kelompok satu adalah 2232 dan di kelompok dua adalah 2086, itu artinya kelompok satu lebih tinggi dari kelompok dua. Nilai rata- rata posttest kelompok satu adalah 74.43.
The aim of this research were to find out if there was any significant differenece in the improvement in narrative text between students’ who are taught through picture series and short story and which technique is more effective in improving students reading. The sample of this research was class X2 and X3 of the first grade of SMAN 1 Purbolinggo in the year 2014/2015. This research applied pretest posttest experimental group design with the instrument was reading test and questionnaire. The result of study showed that there is a significant difference on students’ reading comprehension since (p< 0.05, p= 0.00). The total score of posttest in experimental class one was 2232 and experimental class two was 2086, it is mean that experimental class one was higher than experimental class two. The average in posttest experimental class one 74.43.
Keywords: comparative, narrative text, picture series, short story.
Full Text:
PDFReferences
Doyle, B.S. 2004. Main Idea and Topic Sentence. London: Ward Lock educational.
Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching, 3rd ed. London: Longman, Inc.
Hastomo, T. 2013. Teaching Procedure Text Through Picture Series to Improve Students’ Reading at SMPN 14 Bandar Lampung. Bandar Lampung: Lampung University.
Hatch, E. & Farhady, H. 1982. Research Design Statistic for Applied Linguistic. Massacussets: New Burry House Publisher.
Herawati, S. 2006. The Implementation of Series Picture to Improve Reading Comprehension at SMAN 1 Seputih Banyak. Bandar Lampung: Lampung University.
Nurmala, R. 2012. The Effectivenes of Picture Series in Reading Comprehension at SMPN 1 Way Jepara. Bandar Lampung: Lampung University.
Setiyadi, Ag.B. 2006. Metode Penelitian Bahasa Asing Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta : Graha Ilmu.
Shaw, L. 2003. Using Series Pictures Exercises for Practicing All Four Skills. Boston: McGraw-Hill.
Thornbury, S. 2006. How to Teach Reading. Harlow, England: Longman.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)