IMPROVING STUDENTS' VOCABULARY MASTERY THROUGH RIDDLE

Septia Mursanti Candra Rahman, Hartati Hasan, Huzairin Huzairin

Abstract


Tujuan dari penelitian tindakan ini adalah untuk menemukan bagaimana penggunaan tebak–tebakan bisa meningkatkan penguasaan kosa kata dan aktifitas belajar siswa. Penelitian ini dilaksanakan di SMPN 2 Abung Selatan di kelas VIIIE tahun ajaran 2012/2013. Penelitian ini dilaksanakan dalam tiga siklus: terdiri dari perencanaan, tindakan, pengamatan, dan pengayaan. Hasil dari penelitian ini adalah ada tiga tahapan yang harus diterapkan dalam penggunaan tebak–tebakan untuk meningkatkan penguasaan kosa kata siswa, yaitu mengenalkan, mengetahui, dan mempraktekkan. Dengan menerapkan tiga tahapan itu, tidak hanya kemampuan penguasaan kosa kata siswa yang meningkat, tetapi juga aktifitas siswa selama kegiatan belajar mengajar. Berdasarkan hasil tersebut menunjukkan bahwa tiga tahapan yang digunakan dalam permainan tebak – tebakan bisa digunakan untuk meningkatkan kemampuan kosa kata siswa dan juga aktifitaas siswa selama kegiatan belajar mengajar.

The objectives of this action research are to find out 1) how can the use of riddle improve students’ vocabulary mastery 2) how can the use of riddle improve students activity. This research is conducted at SMPN 2 Abung Selatan in the class VIIIE in the academic year 2012/2013. This research was conducted in three cycles: each cycles consist of planning, action, observation, and reflection. The results are there are three steps which should be implemented in using riddle to improve students’ vocabulary mastery, they are: introducing, knowing and practicing. The tree steps improve not only students’ vocabulary mastery but also students’ activity. Therefore it can be concluded that riddle game can be used to improve the students’ vocabulary mastery and students’ activity.

Keywords: introducing, knowing, practicing, riddle, vocabulary mastery


Full Text:

PDF

References


Carr, W. & Kemmis, S. 1986. Becoming Critical: education, knowledge and action research. Lewes, Falmer.

Edge, Julian. 1993. Essentials of English Language Teaching. London: Addison Wesley Publishing Company.

Mifflin, Houghton. 1997. Project – Base Learning Space. [Online]. Available : http://college.cengage.com/education/pbl/background.html. [26th of May 2013]

Nation. 2001. Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge, New York, Cambridge University Press.

Setiyadi, Ag. Bambang. 2006. Metode Penelitian untuk Pengajaran Bahasa Asing: Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.

__________________. 2013. Penelitian Tindakan Untuk Guru dan Mahasiswa (Fothcoming).

Uberman, A. 1998. The Use of Games For Vocabulary Presentation and Revision. Forum. Vol. 36. Page 20. [Online]. Available: http://exchanges.state.gov/forum/vols/vol36/no1/p20.htm. [26th of May 2013]

Wright, Andrew., Betteridge, David., Buckby, Michael. 1984. Games for Language Learning.[Online]. Available: http://www.teflgames.com/why.html. [28th of May 2013]


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)