Hubungan Pendapatan dan Pola Asuh Orang Tua dengan Perilaku Bullying Peserta Didik

Melia Ranti Cahya Ningrum, Supriyadi Supriyadi, Nelly Astuti

Abstract


The purpose of this study was to find out the relationship of parent’s income and parenting style towards bullying behavior of fifth grade students of Muhammadiyah Elementary School. The type of research was an ex-post facto experiment.The data collection techniques were interviews, questionnaires, and documentation studies. The instrument of data collection was a questionnaire with a Likert scale that is quoted as validity and reliability. Data analysis used product moment conversions and multiple conversions. The results of the study showed that there were positive and significant relationship between parent’s  income and parenting style towards bullying students in the fifth grade students V SD Muhammadiyah Elementary School.

Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui hubungan pendapatan orang tua dan pola asuh orang tua dengan perilaku bullying peserta didik kelas V SD Muhammadiyah Metro Pusat. Jenis penelitian ini adalah ex-post facto korelasi. Teknik pengumpulan data adalah wawancara, kuesioner, dan studi dokumentasi. Instrumen pengumpulan data adalah kuesioner dengan skala likert yang diuji validitas dan reliabilitasnya. Analisis data dilakukan dengan menggunakan korelasi product moment dan korelasi ganda. Hasil penelitian menunjukan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara pendapatan orang tua dan pola asuh orang tua dengan perilaku bullying peserta didik kelas V SD Muhammadiyah Metro Pusat.

Kata kunci: pendapatan orang tua, perilaku bullying, pola asuh orang tua

References


Adawiah, Rabiatul. 2017. Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan. Vol 7 No 1.

Afthoni M. 2014. Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya dalam Pendidikan Anak. Malang: UIN Malang.

Agustiawati, Isni. 2014. Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Hasil Belajar Siswa. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Ahmadi, Abu. 2015. Psikologi Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.

Badan Pusat Statistik. 2016. Konsumsi dan Pengeluaran. Jakarta: Badan Pusat Statistik Nasional.

Badan Pusat Statistik. 2014. Statistik Indonesia. Jakarta: Badan Pusat Statistik Nasional.

Bibi, Farzana. 2013. Contribution of Parenting Style in Life Domain of Children. Jurnal Psikologi. Vol 12. No 2.

Georgiou, Stelios N. 2017. Parenting Styles and Bullying at School: The Mediating Role of Locus of Control/. Jurnal Psikologi Anak. Vol 5. No 4.

Gichara, Jenny. 2009. Mengatasi Perilaku Buruk Anak Tanggerang: Kawan Pustaka

Hoskins. 2014. Consequences of Parenting on Adolescent Outcomes. Jurnal Psikologi. Vol 4. No 3.

Kasmadi & Nia Siti Sunariah. 2014. Panduan Modern Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Koonce Glenn. 2013. Effects of Elementary School Students’ Gender and Grade Level on Bullying. Jurnal Pendidikan. Vol 2. No 7.

KPAI. 2018. Hari Anak Nasional, KPAI Catat Kasus Bullying Paling Banyak. Jakarta: Tempo

Menesini, Ersilia & Salmivalli, Christina. 2017. Bullying in Schools: The State of Knowledge and Effective Interventions. Jurnal Pendidikan. Vol 22. No 51.

Persaulian, Baginda. 2013. Analisis Konsumsi Masyarakat di Indonesia. Jurnal Ekonomi. Vol 1. No 2.

Pieter, Herri Zan. & Lubis Namora Lumongga. 2011. Psikologi untuk Kebidanan. Jakarta: Kencana.

Priyatna, Andri. 2010. Lets End Bullying. Jakarta: Elex Media. Komputindo.

Sarwar, Samiullah. 2016. Influence of Parenting Style on Children’s Behaviour. Jurnal Psikologi. Vol 3. No 1.

Seto, Mulyadi. 2012. Stop Dendam Turun Temurun di Sekolah.Jakarta: Kompas

Smith, D. E., & Moore, T. M. 2012. Parenting style and Psychosocial Outcomes in a Sample of Jamaican Adolescents. International Journal of Adolescence and Youth. Jurnal Psikologi. Vol 18. No3.

Sufriani dan Eva Purnama Sari. 2017. Faktor yang Memengaruhi Bullying pada Anak Usia Sekolah Di Sekolah Dasar Kecamatan Syiah Kuala Banda. Jurnal Pendidikan. Vol 8. No. 3.

Tim Penyusun. 2003. Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional nomor 20. Jakarta: Depdiknas.

Tippett, Neil dan Walke, Dieter. 2014. Socioeconomi Status an Bulyiing: A Meta Analysis. American Public Health Association. Jurnal Psikologi. Vol 104 No 6.

Ulfah, Wiwit Viktoria. 2017. Fenomena School Bullying yang Tidak Berujung. Jurnal Psikologi. Vol 5 No 3.

Zakiyah, Ela Zain, et al. 2017. Faktor yang Mempengaruhi Anak dalam Bullying. Jurnal Psikologi. Vol 4 No 2.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.