Pemanfaatan Perpustakaan Sebagai Sumber Belajar Di Sekolah Dasar

Ana Putri Sholihah, Riswanti Rini, Sugiyanto Sugiyanto

Abstract


The aim of this research was to describe the use of library as a learning resources at SD N 5 Jatimulyo. This research focused on: (1) the learners’ activities, (2) the educators’ activities, (3) the effort of the educator motivating the learner, (4) the schools’ effort, (5) the schools’ obstacles, and (6) the effort of the school increasing the infrastructure of the library. The method of the research is qualitative approach. The result showed that: the learners’ activity is reading books; the educators’ activity is borrowing books; the educator motivated the learner by using a book; the schools’ effort are the infrastructure, the room, the services, the administration and the project of the library; the obstacles of the school were the librarys facility: no AC and narrow room; the schools’ effort in fulfilling the library supplies and infrastructure.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pemanfaatan perpustakaan sebagai sumber belajar di SD Negeri 5 Jatimulyo, dengan sub fokus penelitian (1) aktivitas peserta didik, (2) aktivitas pendidik, (3) usaha pendidik memotivasi peserta didik, (4) upaya sekolah, (5) kendala sekolah, dan (6) upaya sekolah memenuhi kebutuhan perpustakaan.  Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif. Hasil penelitian: aktivitas peserta didik membaca buku; aktivitas pendidik meminjam buku; pendidik memotivasi peserta didik dengan buku; upaya sekolah yaitu sarana dan prasarana, ruangan, pelayanan, administrasi, dan  program kerja perpustakaan; kendala sekolah yaitu belum adanya AC dan ruangan perpustakaan kurang luas; upaya sekolah memenuhi kebutuhan perpustakaan dengan penyediaan sarana dan prasarana perpustakaan.         

                  

Kata kunci: pemanfaatan, perpustakaan, sumber belajar.      


References


Busljeta, R. 2013. Historical and Pedagogical Journal: Effective Use of Teaching and Learning Resources. 5(2). 55-69. http://www.ped.muni.cz/cphpjournal/520132/06.pdf. (Diakses Pada Tanggal 15 November 2018).

Darmono. 2004. Manajemen dan Tata Kerja Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.

Darmono. 2004. Manajemen dan Tata Kerja Perpustakaan Sekolah. Cetakan ke-2. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.

Depdiknas. 2004. Perpustakaan Perguruan Tinggi. Jakarta: Dirjen Dikti.

Januszweski, A., & Molenda, M. 2008. Educational Technology A Definition with Commentary. Taylor and Francis Group: New York.

Moleong, J. L. 2013. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Ogmewo, P. O. 2015. Teaching and Learning Resources as Determinants of Students Academic Performace in Secondary Agriculture, in Rachuonyo NorthSub County, Kenya. International Journal Of Advanced Research, 3(9). 577-587. Kenya: Rongo University College. http://www.journalijar.com/uploads/634_IJAR-7034.pdf. (Diakses Pada Tanggal 21 Oktober 2018).

Pihl, J. 2012. Can Library Use Enhance Intercultural Education?. International Journal Issues in Educational Research. 22 (1) 79-90. University College of Applied Sciences: Norway. http://www.iier.waier.org.au/iier22/pihl.pdf. (Diakses Pada Tanggal 21 Oktober 2018).

Sitepu. 2014. Pengembangan Sumber Belajar. Jakarta: Rajawali Press.

Sulistyo, B. 2009. Pengantar Ilmu Perpustakaan. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R& D). Bandung: Alfaberta.

Undang-Undang RI No. 43 Tahun 2007 Tentang Perpustakaan, Jakarta: Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara.

Yusuf, Prawit M., & Yaya Suhendar. 2007.Pedoman Penyelenggaraan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Prenada Media.

Yusuf, M. 2010. Pedoman Penyelenggaraan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Kencana.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.