Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Animasi Terhadap Minat Belajar Matematika Peserta Didik
Abstract
The problem in this research is students learning interest of State Elementary School 2 Palapa Bandar Lampung which is still low. This study aims to find out the effect of using the interactive animation media to the students learning interest. This research method is experimental design which is non-equivalent control group design. The population of this study is 162 students, and the samples are 80 students with experimental class of 40 students and control class of 40 students. The principal instruments used by researcher are non tes and observation. The data was analyzed by using t test and simple linier regression formula. The result of the research shows that there is a significant influence in implementing the interactive animation media on the mathematics learning interest at the fifth grade of state elementary school 2 Palapa Bandar Lampung in academic year 2018/2019.
Masalah dalam penelitian ini adalah masih rendahnya minat belajar peserta didik di SD Negeri 2 Palapa Bandar Lampung. Tujuan penelitian untuk mengetahui pengaruh dan perbedaan penggunaan media interaktif animasi terhadap minat belajar matematika peserta didik. Metode penelitian ini adalah penelitian eksperimen dengan menggunakan design nonequivalent control group design. Populasi penelitian ini berjumlah 162 peserta didik dan sampel yang diambil 80 peserta didik dengan kelas eksperimen 40 peserta didik dan kels kontrol 40 peserta didik. Instrument yang digunakan adalah non tes dan observasi, data dianalisis dengan menggunakan rumus uji t dan regresi linier sederhana Hasil penelitian menunjukkan ada pengaruh penggunaan media interaktif animasi terhadap minat belajar matematika peserta didik kelas V SD Negeri 2 Palapa Bandar Lampung tahun ajaran 2018/2019.
Kata kunci: minat belajar, media interaktif animasi, pembelajaran matematika.
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Anitah, Sri. 2009. Media Pembelajaran. Surakarta: UNS Press.
Arsyad, Azhar. 2007. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Frey, Barbara & Sutton, Jane. 2010. A Model for Developing Multimedia Learning Projects. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching. Vol.6 No.2, June 491-507. [Online]. http://jolt.merlot.org/vol6no2/frey_0610.pdf. Diakses pada tanggal 2 November 2018.
Farida, Hanik. 2014. Pengaruh Media Interaktif Animasi Terhadap Minat Belajar Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas IV SDIT Mta Matesih Tahun Ajaran 2013/2014. Skripsi thesis, Universitas Muhammadiyah Surakarta. http://eprints.ums.ac.id/29532/. Diakses pada tanggal 11 November 2018.
Hakim, Arif Rahman. 2016. Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. http://ejournal.upi.edu/index.php/eduhumaniora/article/view/2827. Diakses pada tanggal 10 November 2018.
Hasni, Abdelkrim & Potvin, Patrice. 2015. Student’s Interest in Science and Technology and its Relationships with Teaching Methods, Family Context and Self-Efficacy. International Journal of Environmental & Science Education, 2015, 10(3),337-366. http://www.ijese.net/makale/49. Diakses pada tanggal 10 november 2018.
Milovanović, Marina et al. 2013. Aplication of Interactive Multimedia Tools in Teaching Mathematics-Examples of Lessons From Geometry. TOJET: Turkish Online Jurnal of Educational Technology. January 2013, Vol.12, issue 1: 19-31. [online]. www.tojet.net. Diakses tanggal 2 November 2018.
Nusir et al. 2012. Studying The Impact Of Using Multimedia Interactive Programs At Children Ability To Learn Basic Math Skills. Acta Didactica Napocensia. 5(2):17-31. [Online]. http://dppd.ubbcluj.ro/adn/article_5_2_3.pdf. Diakses tanggal 2 November 2018.
Pasaleng, Mila & Arfiyani, Rizki. 2018. Pengimplementasian Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. DOI:10.24246/j.scholaria.2015.v5.i2.p131 149. [Online]. https://www.researchgate.net/publication/315109937. Diakses tanggal 2 November 2018.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryani, Nunuk et al. 2018. Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Refbacks
- There are currently no refbacks.