Pengaruh Model Pembelajaran VAK Terhadap Aktivitas Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Terpadu
Abstract
The problem of this research is the lack of optimal activity and the development of potential students in integrated learning. The purpose of this study was to determine the effect of using VAK learning models (Visual, Auditory, Kinesthetic) on student learning activities in integrated learning. This is a quasi experiment with nonequivalent control group design. This research uses quota sampling. The instruments used in this study were non-test and test. The data analysis used is simple linear regression. The results of the study show that there is an effect of the learning activities of the students between the experimental classes using the VAK learning model) and the control class, and the effect of using VAK learning models (Visual, Auditory, Kinesthetic) on the student on integrated learning activities of third grade of SDN 1 Rawa Laut Bandar Lampung.
Masalah penelitian ini adalah belum optimalnya aktivitas dan pengembangan potensi peserta didik pada pembelajaran terpadu. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh penggunaan model pembelajaran VAK (Visual, Auditory, Kinesthetic) terhadap aktivitas belajar peserta didik pada pembelajaran terpadu. Metode penelitian ini adalah quasi experiment dengan desain nonequivalent control group design. Penelitian ini menggunakan quota sampling. Instrument yang digunakan dalam penelitian ini non-tes dan tes. Data analisis menggunakan regresi linear sederhana.. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada pengaruh hasil aktivitas belajar peserta didik antara kelas eksperimen yang menggunakan model pembelajaran VAK dan kelas kontrol dan pengaruh penggunaan model pembelajaran VAK (Visual, Auditory, Kinesthetic) terhadap aktivitas belajar peserta didik pada pembelajaran terpadu kelas III SDN 1 Rawa Laut Bandar Lampung.
Kata kunci: Aktivitas belajar, pembelajaran terpadu, VAK
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
DePorter, Bobi dkk. 2014. Quantum Teaching. Bandung: Kaifa.
DePorter, Bobi dkk. 2013. Quantum Learning. Bandung: Kaifa.
Kemendikbud. 2013. Materi Pelatihan Guru Implementasikan Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud RI.
Kemendikbud. 2015. Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud RI.
Noor, Juliansyah. 2015. Metodologi Penelitian. Jakarta: Prenada Media Group.
Sumantri, Syarif. 2015. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Raja Garfindo Persada.
Refbacks
- There are currently no refbacks.