Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik

Ridwan Riski Yuwardi, Arwin Achmad, Erni Mustakim

Abstract


The problem of this research is the low learning outcomes of students towards thematic learning. The aim of this research is to find out the influence of the cooperative learning's model of Think Pair Share  types towards the students learning's outcome in thematic learning. Sample of this research are the students of IV A class as the control class and IV B class as the experiment class, which is gained by purposive sampling technique. Method of research used by the writer is quasi experimental with nonequivalent control group as research design. The instrument in this study is a test to determine the cognitive and non-test capabilities to determine the activities of learners. The Data is analyzed by using simple linear regression and U MannWhitney test. This reseach resulted that cooperative learning model of Think Pair Share type gives influence into the learning outcomes on thematic learning towards students. 

Masalah dalam penelitian ini adalah masih rendahnya hasil belajar peserta didik pada pembelajaran tematik. Penelitian ini bertujuan mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share terhadap hasil belajar peserta didik pada pembelajaran tematik. Sampel dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas IV A sebagai kelas kontrol dan kelas IV B sebagai kelas eksperimen ,yang diperoleh melalui teknik purposive sampling. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi experimental dengan desain penelitian nonequivalent control group design. Instrumen dalam penelitian ini adalah tes untuk mengetahui kemampuan kognitif dan non-tes untuk mengetahui aktivitas peserta didik. Data di analisis dengan menggunakan regresi linear sederhana dan uji U Mann-Whitney. Hasil penelitian diperoleh simpulan bahwa ada pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share terhadap hasil belajar pada pembelajaran tematik peserta didik.

 

Kata kunci: hasil belajar, think pair share, pembelajaran tematik.


References


Aziz, Azmahani A., Khairiyah M. Yusof, and Jamaludin M. Yatim. 2012. “Evaluation on the Effectiveness of Learning Outcomes from Students Perspectives”. Procedia-Social and Behavioral Sciences 56. 2230. https://www.sciencedirect.c om/science/article/pii/S1877 042812040906. Pada Tanggal 22 Maret 2018.

Ewell, Peter T. 2001. Accreditation and Student Learning Outcomes. Council for Higher Education Accreditation, Washington, DC. Council for Higher Education Accreditation. https://files.eric.ed.gov/fullte xt/ED469482.pdf. Pada Tanggal 21 Maret 2018.

Isjoni. 2013. Pembelajaran Kooperatif Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antar Peserta Didik. Pustaka Pelajar: Yogyakarta.

Sani, Ridwan Abdullah. 2014. Inovasi Pembelajaran. PT Bumi Aksara: Jakarta.

Zubaedi. 2011. Desain Pendidikan Karakter (Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan). Kencana Prenada Media Group: Jakarta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.