Hubungan Pola Asuh Orang Tua dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Matematika Siswa
Abstract
This study aims to describe and analyze the positive and significant the relationship between parental parenting and learning motivation together with the results of learning mathematics students. The type of research is ex-postfacto correlation. Data collection techniques used questionnaires and documentation studies. Data analysis used product moment correlation and multiple correlation. The results of this study that there is a positive and significant relationship between parenting parents with the results of mathematics learning is shown by the correlation coefficient of 0.467 is at the level of "strong enough", there is a positive and significant relationship between the motivation of learning with the results of learning mathematics indicated by the correlation coefficient of 0.441 is at the level of "strong enough", there is a positive and significant relationship between parenting patterns and learning motivation together with the results of mathematics learning is shown by the correlation coefficient of 0.633 is at "strong" level.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis hubungan yang positif dan signifikan antara pola asuh orang tua dan motivasi belajar secara bersama-sama dengan hasil belajar matematika siswa. Jenis penelitian yaitu ex-postfacto korelasi. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner dan studi dokumentasi. Analisis data yang digunakan korelasi product moment dan multiple correlation. Hasil penelitian ini yaitu ada hubungan yang positif dan signifikan antara pola asuh orang tua dengan hasil belajar matematika ditunjukkan dengan koefisien korelasi sebesar 0,467 berada pada taraf “cukup kuat”, ada hubungan yang positif dan signifikan antara motivasi belajar dengan hasil belajar matematika ditunjukkan dengan koefisien korelasi sebesar 0,441 berada pada taraf “cukup kuat”, ada hubungan yang positif dan signifikan antara pola asuh orang tua dan motivasi belajar secara bersama-sama dengan hasil belajar matematika ditunjukkan dengan koefisien korelasi sebesar 0,633 berada pada taraf “kuat”.
Kata kunci: hasil belajar, pola asuh, motivasi
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Bakar, Ramli. 2014. The Effect Of Learning Motivation On Student’s Productive Competencies In Vocational High School, West Sumatra.International Journal of Asian Social Science. Volume 4 No. 6. Halaman 722-732.
Ebisin, A.F. 2017. Performance Analysis of E-Learning on Students’ Attitudes and Achievements: An Experimental Approach A Case Study of Ajara Comprehensive-School and AraromiIlogbo Junior Secondary School Oko-afo, Badagry, Lagos. Nigeria. International Journal of Education and Research. Volume 5 No. 7. Halaman 323-334.
Hamalik, Oemar. 2011. Proses Belajar Mengajar. Jakarta. Bumi Aksara.
Hurlock, Elizabeth B. 2004. Perkembangan Anak Jilid 2 Edisi Ke Enam. Jakarta. Erlangga.
Kordi, A. & Baharudin, R. (2010). Parenting attitude and style and its effect on children’s school achievements. International Journal ofPsychological Studies.Volume11 No1. Halaman 9-18
Nokwanti. 2013. Pengaruh Tingkat Disiplin dan Lingkungan Belajar di Sekolah terhadap Prestasi Belajar Siswa SMP Negeri 2 Warungasem Kabupaten Batang. Jurnal Pendidikan Ekonomi IKIP Veteran Semarang. Volume 1 No. 1. Halaman 43-58.
Rehman, Asifa dan Kamal Haider. 2013. The Impact Of Motivation On Learning Of Secondary School Students In Karachi: An Analytical Study. Educational Research International.Volume 2 No. 2. Halaman 139-147.
Riduwan. 2013. Belajar Mudah Penelitian. Bandung. Alfabeta.
Sardiman. 2012. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta. Rajawali Pers.
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta. Rineka Cipta.
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Bandung. Alfabeta.
Refbacks
- There are currently no refbacks.