Pengaruh Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar Pkn Siswa SD
Abstract
The problem in this research is the low of civic education result of grade V SD Negeri 3 Metro Center. The purpose of this research is to know the influence of problem based learning to learning outcomes of students. The type of the research was experiment research. The design used in this research was quasi experimental design. Population research is all of students V grade, the sample consists 50 students. The data were collected by using questionnaire to measure the effectiveness of effect of problem based learning model, and multiple choice test to measure student learning outcomes. Hypothesis testing results using the test-test formula obtained tcount> ttable means Ha accepted. This means that there is influence of the implementation of the model of prolem based learning on the results of learning Civics students of class V SD Negeri 3 Metro Center.
Masalah dalam penelitian ini adalah rendahnya hasil belajar PKn siswa kelas V SD Negeri 3 Metro Pusat. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui pengaruh problem based learning terhadap hasil belajar PKn. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen. Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi experimental design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas V, sampel terdiri dari 50 siswa. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan angket untuk mengukur efektivitas pengaruh penerapan model problem based learning, dan soal tes pilihan ganda untuk mengukur hasil belajar siswa. Hasil pengujian hipotesis menggunakan rumus uji-test diperoleh nilai thitung > ttabel berarti Ha diterima. Artinya terdapat pengaruh penerapan model prolem based learning terhadap hasil belajar PKn siswa kelas V SD Negeri 3 Metro Pusat.
Kata kunci: problem based learning, hasil belajar.
Full Text:
Untitled (Bahasa Indonesia)References
Adiga, Usha. 2015. Problem based learning. International Journal of Current Research, 7(6), 17181-17187.
Ates, O., & Eryilmaz, A. 2011. Effectiveness of hands-on and minds-on activities on students’ achievement and attitudes towards physics. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching. Vol. 12, Issue 1, Article 6, pp.1-22.
Bell, J. (2012). Introducing problem-based learning as a learning strategy for Masters students. Practitioner Research in Higher Education. Vol. 6, No. 1, pp. 3-11.
Citra. 2015. Pengaruh Penggunaan Model Problem Based Learning Terhadap Keterampilan Intelektual Siswa Pada Mata Pelajaran PKn Kelas IV SD Negeri Margoyasan Yogyakarta.Diakses pada URL: http://eprints.uny.ac.id/25519/ pada tanggal 07 November 2017, pukul 19.45 WIB
Dwita Purnama Sari. 2013. Pengaruh model Problem based learning terhadap hasil belajar siswa pada pendidikan kewarganegaraaan sekolah dasaar. http://ejurnal.untan.ac.id/index.php/pknfkip/article/view/263. diakses pada 17 meret 2018 pukul 13.00 WIB.
Kasmadi dan Sunariah, Nia Siti. 2014. Panduan Modern Penelitian Kuantitatif. Bandung. Alfabeta.
Kemendiknas. 2003. Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta. Depdiknas.
Nuari, Yuda Cipta .2014 Pengaruh Model Problem Based Laerning Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa SDN 04 Rasau Jaya Pontianak. Diakses pada URL: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/5950. pada tanggal 07 November 2017, pukul 19.45 WIB
Resvan. 2016. Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar PKn Siswa Kelas V SD Negeri 11 Singkawang Utara. Diakses pada URL: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/17833 pada tanggal 07 November 2017, pukul 19.45 WIB
Sanjaya, Wina. 2007. Strategi Pembelajaran Berorientasi Sandar Poses Pendidikan. Jakarta.Kencana.
Savickienė, Izabela. 2010. Conception of Learning Outcomes In The Bloom’s Taxonomy Affective Domain. Lithuania. Vytautas Magnus University. Vol 7, p37-59.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung. Alfabeta.
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di SD. Jakarta. Kencana Prenada Media Group.
Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta. Kencana Prenada Media Group.
Refbacks
- There are currently no refbacks.