Pengembangan Bahan Ajar Lembar Kerja Siswa Berbasis Inkuiri

Muhammmad Kamilul Mukminin, M. Thoha B.S. Jaya, Caswita Caswita

Abstract


The purpose of this research is to develop astudent worksheet inquiry based. The method used research and development by Borg & Gall. The population of research is a teachers and students of class IV SD Negeri of Panutan Community School1 Pagelaran Subdistrict. The sample of the study amounted to 40 students. Data collection techniques used tests and questionnaires. The results of the study were (1) good and suitable used student worksheetinquiry based, (2) student worksheet inquiry based developed effective for upgrade achievement (3) Differentiation Achievement of students who use student worksheet inquiry based learning approaches with those who do not use student worksheet inquiry based. Conclusion product study matter worksheet inquiry based suitable, effective for upgrade achievement, and students who use student worksheet inquiry based learning approaches more good significant with those who do not use.

Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan bahan ajar lembar kerja siswa berbasis inkuiri. Metode yang digunakan penelitian dan pengembangan Borg & Gall. Populasi penelitian adalah guru dan siswa kelas IV SD Negeri Gusek 1 Panutan Kecamatan Pagelaran. Sampel penelitian berjumlah 40 orang siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan tes dan angket. Hasil penelitian adalah (1) Lembar kerja siswa berbasis inkuiri yang baik dan layak digunakan. (2) Bahan ajar lembar kerja siswa berbasis inkuiriyang dikembangkan efektif untuk meningkatkan hasil belajar siswa (3) ada perbedaan hasil belajar siswa yang menggunakan bahan ajar lembar kerja siswa berbasis inkuiri dengan yang tidak menggunakan bahan ajar lembar kerja siswa berbasis inkuiri. Kesimpulan: produk bahan ajar lembar kerja siswa berbasis inkuiri yang dikembangkan layak digunakan, efektif meningkatkan hasil belajar, dan ada perbedaan yang signifikan antara siswa yang belajar menggunakan lembar kerja siswa lebih baik daripada yang belajar tanpa lembar kerja siswa.

Kata kunci: bahan ajar, lembar kerja siswa, inkuiri.


Full Text:

PDF

References


Borg Walter R & Gall. 1983. Meredith D. Educational Research An Introdution. (4th ed). New York. Longman Inc.

Danforth Jordyn, Ken Podolak. 2013. Interactive Modern Physics Worksheets Methodology and Assessment. European J of Physics Education Vol.4 Issue 2 diakses pada tanggal 25 September 2016.

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sisdiknas. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2008. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Joanna, Taylor. 2009. Effectiveness of inquiry based and teacher directed instruction in an Alabama elementary school. Journal of Instructional Pedagogies. http://www.aabri.-com/copyright.html. diakses 15-10-2016.

Kolomuca Ali, Haluk Ozmen, Mustafa Metin ,Sibel Acisli. 2012. The effect of animation enhanced worksheets prepared based on 5E model for the grade 9 students on alternative conceptions of physical and chemical changes. Procedia - Social and Behavioral Sciences 46 ( 2012 ) 1761 1765. http://ac.els-dn.com/S1877042812015030/1-s2.0-S1877042812015030-main.pdf?_tid=ecc3a978-95be-11e6-9d6d00000aab0f6c&acdnat=1476855973_935a2a1c62b537da54d2e9761940a914. Diakses tanggal 25 September 2016.

Lee, Tze Jiun. 2014. Inquiry in Learning Science. Journal of Technical Research dan Aplikasi e-ISSN: 2320-8163, PP. 61-65. Kuala Lumpur, Malaysia: University Studies Tunku Abdul Rahman University College.www.ijtra.com. Diakses tanggal 25 September 2016.

Lestari, Ika. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi (Sesuai dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan). Padang: Akademia Permata.

Maija, Asksela. 2012. Supporting Students Interest through Inquiry Based Learning in the Context of Fuel Cells. International Journal of Education (MIJE) http://mije.mevlana.edu.tr. Diakses 31 Maret 2016.

Muhammad, Zikrullah. 2014. Efektivitas Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Model 5E untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Tesis. Mataram: Prodi Pendidikan IPA Program Pascasarjana Universitas Mataram.

Muslich, Masnur. 2007. Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara.

Padmaningrum, Rohaeti, Widjajanti, Endang, Tutik Regina. 2009. Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) untuk Mata Pelajaran Sains Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan, Vol:1. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/-jip/article/view/479. Diakses pada tanggal 25 November 2016.

Prastowo, Andi. 2015. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: Diva Press.

Priyanto dan Harnoko. 1997. Perangkat Pembelajaran. Jakarta: Depdikbud.

Sagala, S. 2007. Konsep dan Makna Pembelajaran. Untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar.. Bandung : CV Alfabeta.

Rostina, Sundayana. 2015. Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: C.V. Alfabeta.

Sunyono. 2008. Development of Student Worksheet Based on Environment to Sains Material of Yunior High School in Class VII on Semester 1. Proceeding of 2nd International Seminar of Science Education-UPI. Diakses pada tanggal 25 November 2015.

Suryosubroto, B. 2002. Proses belajar mengajar di sekolah. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Suwondo, Sri Wulandari. 2012. Inquiry-Based Active Learning: The Enhancement of Attitude and Understanding of the Concept of Experimental Design in Biostatics Course. Asian Social Science; Vol. 9, No. 12; 2013. Diakses tanggal 31 ?Maret ?2016, ??1:10:40.

Ufuk, Toman. 2013. Extended Worksheet Developed According To 5e ModelBased On Constructivist Learning Approach. .http://www.ijonte.org/FileUpload/ks63207/File/16b.toman.pdf. Diakses pada tanggal 25 September 2016.

Upik, Rahma Fitri. 2015. Pengembangan Modul Berbasis Discovery-Inquiry untuk Fisika SMA Kelas XII Semester 2JPPF. Jornal Penelitian dan Pengembangan Fisika. UNJ. Jakarta. Http: //jpppf.fisika.unj.ac.Id. Diakses 20 November 2016.

Widjajanti, Endang. 2008. Kualitas Lembar Kerja Siswa Mata Pelajaran Kimia. Yogyakarta: UNY.

Yusefdi. 2014. Pengembangan Lembar Kerja Siswa Matematika dengan Model Pembelajaran Kreatif dan Produktif pada Materi Ruang Dimensi Tiga Kelas X SMAN 6 Bengkulu. Tesis. Bengkulu: Universitas Bengkulu.

Zion,Ruthy Mendelovici, Michal. 2012. Moving from Structured to Open Inquiry: Challenges and Limits. Science Education International Vol. 23, No.4 December 2012, 383-399. Bar-Ilan University, Israel. Diakses 20 November 2016.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.