Pengembangan LKPD Berbasis Tematik Tema Merawat Hewan dan Tumbuhan Siswa Kelas II SD
Abstract
This study aimed to produce products in the LKPD and analyze the effectiveness of LKPD thema of caring for animals and plants. The approach used in the research and development based on the model developed by Borg and Gall. The population in this research were the student at class two of elementary 2 palapa and elementary 1 palapa. The collecting technique was done by using observation, interview, questionnaire and written test. And then the data were analized school and quantitatively and qualitatively. The last produc of this research is LKPD already evaluated by master of matery , master of design and also limited test. Result of this research are: (1) Produced of work sheet to student, (2) the thematic material effective for studying looked from the result of study achieving standard maksimum class.
Penelitian ini bertujuan menghasilkan produk berupa LKPD dan menganalisis efektivitas LKPD berbasis tematik tema merawat hewan dan tumbuhan. Pendekatan penelitian ini adalah Research and Development dengan mengacu pada model yang dikembangkan oleh Borg and Gall. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas II SD Negeri 1 Palapa dan SD Negeri II Palapa. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara, angket dan tes tertulis. Produk akhir penelitian ini berupa bahan ajar LKPD yang telah dievaluasi oleh ahli materi, ahli desain, serta uji terbatas. Penelitian pengembangan ini menghasilkan (1) bahan ajar berbasis tematik tema merawat hewan dan tumbuhan kelas II SD, (2) bahan ajar yang meningkatkan aktivitas peserta didik dilihat dari respon peserta didik yang positif, dan (3) bahan ajar berbasis tematik yang efektif untuk pembelajaran dilihat dari peningkatan hasil belajar mencapai KKM.
Kata kunci : LKPD, tematik, aktivitas dan hasil belajar
Full Text:
PDFReferences
Asrohah. 2014. Pembelajaran Tematik. PT Raja Grafindo Persada. Jakarta.
Borg, D. Walter, Joyce P. Gall and Meredith D. Gall. 1979. Educational Research An Introduction. Perason Education, Inc. Boston.
Dusseldrop. 1981. Education Psychology a Realistic Approach. Skylight Publishing. Inc
Esah . 2014. Penerapan Pendekatan tematik Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Peserta Didik di Kelas I SD 3 Siantan. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/4847. Vol. 3 No. 2. Hal. 6.
Fauziah, R. et al. 2013. Pembelajaran Saintifik Elektronika Dasar Berorientasi Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Invotec. Vol 2. No 9. Hal 165-178.
Fortuna and Dantes. 2014. Pengaruh Strategi React Terhadap Hasil Belajar Matematika di Tinjau dari Aktivitas Belajar siswa Kelas V SD. http://pasca.undiksha.ac.id/e-journal/article/view/1124/870.
Vol. 4. No 1. Hal. 10.
Guntur. 2015. Efektifitas Metode Guided Discovery Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Plantae di SMAN 9 Pontianak. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/8511/8532. Vol 4. No 1. Hal 3.
Gredler, Margaret. 1992. Learning and Instruction : Theory Into Practice. Macmillan Publishing Company. USA.
Julianti. 2015. Peningkatan Aktivitas Peserta Didik Menggunakan Pendekatan Saintifik kelas II Sekolah Dasar Negeri 06 Ketapang. Tersedia Pada: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/8532/pdf. Vol 4. No 1. Hal 2.
Lee, Che Di. 2014. Worksheet Usage, Reading Achievement, Classes Lack Of Readiness, And Science Achievement: A Cross-Country Comparison. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology National Taiwan Normal University. Volume 2. Hal 97-105.
Majid, Abdul. 2012. Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. PT Remaja Rosdakarya. Bandung.
Nazri, Rashid & Min. 2012. TeacherUnderstanding and Practice Towards Thematic Approah in Teaching Integrated Living Skills (ILS) in Malaysia. International Journal of humanities and Social Science. Vol 2. No 5. Hal 274.
Prastowo, Andi. 2014. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Diva Press. Yogyakarta.
Rohani, Ahmad. 2010. Pengelolaan Pengajaran. Rineka Cipta. Jakarta.
Setyosari. P. 2012. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Kencana Prenada Media Group. Jakarta.
Serene S. 2011. Effect of worksheet scaffolds on student learning in problem-based learning. Adv in Health Science Education Journal. Vol 16 Hal :517528
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D, Alfabeta. Yogyakarta.
Surya,Mohammad. 2004. Psikologi pengajaran dan Pembelajaran. Pustaka Bani Quraisi. Bandung.
Sukerti. 2014. Pengaruh Pembelajaran Tematik Terpadu Melalui Pendekatan Saintifik Terhadap Minat Belajar dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Tibubeneng Kuta Utara.: http://pasca.undiksha.ac.id/e-journal/index.php/article/view/1468/1139 Vol. 4. No 1. Hal 5.
Toman, Ufuk. 2013. Extended Worksheet Developed According To 5e Model Based On Constructivist Learning Approach. International Journal on New Trends in Education and Their Implication. Volume 4. Hal 173 183.
Yildirim, Nagihan. 2011. The Effect Of The Worksheets On Students Achievement In Chemical Equilibrium. Journal of Turkish Science Education. Volume 8. Hal 44-58.
Refbacks
- There are currently no refbacks.