Pengaruh Penggunaan Teknik Peta Konsep Pembelajaran Kuantum terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa

Adi Rara Kuyana, Sarengat Sarengat, Yulina H

Abstract


The purpose of this research is to find significant influence on the technique concept mapping of quantum learning towards mathematic study result IV grade student of SD Negeri 5 Metro Barat. The kind of research this is research experiment. The design that used in this research is quasi experimental design. Population of research is all students of IV grade with a total of 34 students. Determination of sample research using purposive sampling. Data collecting techniques are test and questionnaire. Data analysis using is independent sampel t-test and Simple linear regression analysis with SPSS 23.0 program. The results of study in this research are limited to the cognitive domain. The result of hypothesis test indicates that there are significant and positive influence of using concept map techniques in quantum learning on students' mathematics learning outcome.

Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh penggunaan teknik peta konsep pembelajaran kuantum terhadap hasil belajar matematika siswa  kelas IV SD Negeri 5 Metro Barat tahun pelajaran 2016/2017. Jenis penelitian ini penelitian eksperimen. Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi exsperimental design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV dengan jumlah seluruhnya 34 siswa. Penentuan sampel penelitian menggunakan purposive sampling. Alat pengumpul data menggunakan angket dan tes kognitif. Analisis data menggunakan uji statistik independent sample t-test dan analisis regresi linier sederhana. Hasil belajar dalam penelitian ini dibatasi hanya pada ranah kognitif. Hasil penelitian menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan dan positif pada penggunaan teknik peta konsep pembelajaran kuantum terhadap hasil belajar matematika siswa.

Kata kunci: hasil belajar, matematika, peta konsep


References


Fuadah, Alfi Zahrul. 2017. Pengaruh Penggunaan Model Quantum Learning terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VII di SMP Negeri 1 Air Hitam Kabupaten Lampung Barat tahun pelajaran 2016/2017. Bandar Lampung: Universitas Lampung.

Janzen, B. P. 2012. Viewing Learning through a New Lens: The Quantum Perspective of Learning. Creative Education , Volume 3 No 6. Halaman 712-720.

Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2016. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran. Jakarta: Kata Pena.

Kusno, J. P. 2011. Effectiveness of Quantum Learning for Teaching Linear Program at the Muhammadiyah Senior High School of Purwokerto in Central Java, Indonesia. International Journal for Educational Studies Volume 4 No 1. Halaman 83-93.

Listyawati. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Kuantum Berbantuan Peta Pikiran Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran IPA Kelas V SD. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Muhsetyo, Gatot. 2008. Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: UT

Strautmen, M. 2012. Concept map-based knowledge assessment tasks and their scoring criteria: an overview. Concept Maps: Theory, Methodology, Technology , Volume 1. Halaman 1-11.

Suartana. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Kuantum Tipe Teknik Peta Konsep terhadap Hasil Belajar PKN. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methode). Bandung: Alfabeta.

Villalon, C. 2011. Concept Maps as Cognitive Visualizations of Writing Assignments. Educational Technology & Society. Volume 14 No 3. Halaman 16-27.

Yusuf, M. B. (2014). An Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade Students’ Science Achievement, Retention and Attitude. International Journal for Educational Studies. Volume 5 No 2. Halaman 11-23.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.