Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD)Berbasis Inkuiri Terbimbing

Rizki Hidayanti, Sowiyah Sowiyah, Pargito Pargito

Abstract


This study aims to produce LKPD products that can help ABK especially children who experience slow learning in developing knowledge and experience of learning directly, describe the effectiveness of LKPD based math inquiry in guided for ABK, and describe the effectiveness of teaching materials LKPD based Guided Inquiry especially angle material against The result of learning of grade V of SDN 7 Centre of Metro. This study uses the development (Research and Development) Borg and Gall adoption. The result of this research is LKPD teaching material that has fulfilled the criterion effectively and can be used in mathematics learning, teaching material developed has fulfilled the criteria of interest, benefit and easy based on positive student response to teaching materials based LKPD Inquiri guided, Inquiry LKPD-based teaching materials Guided angle material developed has a significant effect on learning outcomes.

Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk LKPD yang dapat membantu ABK khususnya anak yang mengalami lamban belajar dalam mengembangkan pengetahuan dan pengalaman belajar secara langsung, mendeskripsikan kemenarikan penggunaan LKPD matematika berbasis inkuiri, dan mendeskripsikan keefektivan bahan ajar LKPD berbasis inkuiri terbimbing khususnya materi sudut terhadap hasil belajar siswa kelas V SDN 7 Metro Pusat. Penelitian ini menggunakan penelitian pengembangan (Research and Development) adopsi Borg and Gall. Metode yang digunakan adalah wawancara, angket, dan tes. Banyak siswa berkebutuhan khusus yang diteliti sebanyak 14 orang. Bahanajar LKPD yang dihasilkan dapat membantu ABK dalam mengembangkan pengetahuannya dan pengalaman belajar, bahan ajar yang dikembangkan telah memenuhi kriteria menarik berdasarkan respon siswa yang positif terhadap bahan ajar LKPD berbasis Inkuiri terbimbing, dan bahan ajar LKPD berbasis Inkuiri terbimbing materi  sudut efektif terhadap hasil belajar siswa.

Kata Kunci: LKPD, inkuiri terbimbing, anak berkebutuhan  khusus



Full Text:

PDF

References


Baharuddin dan Esa Nur Wahyuni. 2010. Teori Belajar dan Pembelajaran.Yogyakarta: Ar- Ruz Media

Hilgard, Ernest R. 1948 .Theories of Learning..East Norwalk, CT, US.Appleton-Century-Crofts

Hornby, Garry. 2012. Inclusive education for children with special educational needs: a critique of policy and pratice in New Zealand. Journal of International and Comparative Education. Vol.1. Issue 1.

Jamaris, Martini. 2006. Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta: Gramedia.

Kunandar. 2010 . Guru Profesional. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Lee, Che Di. 2014. Worksheet Usage, Reading Achievement, Classes’ Lack Of Readiness, And Science Achievement: A Cross-Country Comparison. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology. Volume 2. Hal 97-105.

Harizal dan Rimilton Riduan. 2014. Pendidikan Layanan Khusus Model – Model dan Implementasi. Jakarta: Baduose Media

Mahabbati, Aini. Pendidikan Inklusif untuk Anak Dengan Gangguan Emosi dan Perilaku (Tuna Laras). Jurnal Pendidikan Khusus Vol.7. No.2. November. 2010. Hlm. 52-63.

Rineka Cipta. Paul Suparno. 1997. Filsafat Kontruktivisme dalam Pendidikan.Yogyakarta. Kanisius.

Prastowo, Andi. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Yogyakarta: Diva Press.

Sagala,Syaiful. 2010 . Konsepdan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sani, R.A. 2014.Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013.Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sanjaya, W. 2011.Peneliti Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Sapon-Shevin, Mara. 2007. Widening the Circle: The Power of Inclusive Classrooms. Boston: Beacon Press..

Tarmansyah.2007.Pendidikan Inklusi Untuk Semua. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.