Pengembangan LKS Berbasis Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis

Sella Pramesta, Alben Ambarita, Darsono Darsono

Abstract


This research and development aims to develop LKS teaching materials, analyze the attractiveness of LKS, and analyze the effectiveness of LKS based on contextual teaching and learning to improve learning outcomes and critical thinking skills. This type of research is research and development (R & D) which refers to Borg & Gall's theory. The study population was 123 fourth graders of elementary school in Punggur subdistrict and sample of 43 students obtained by purposive sampling technique. Data were collected using observation sheets for critical thinking skills, questionnaires for attractiveness, and test questions for effectiveness tests with n-gain and t test. The results of this study indicate that LKS developed can be used in learning, LKS interesting for students seen from positive student response, and LKS effectively improve students' critical thinking ability.

Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan bahan ajar LKS, menganalisis kemenarikan LKS, dan menganalisis efektivitas LKS berbasis contextual teaching and learning untuk meningkatkan hasil belajar dan kemampuan berpikir kritis. Jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan (R&D) yang merujuk pada teori Borg & Gall. Populasi penelitian adalah 123 siswa kelas IV SD di Kecamatan Punggur dan sampel 43 siswa yang diperoleh dengan teknik purposive sampling. Data dikumpulkan menggunakan lembar observasi untuk kemampuan berpikir kritis, angket untuk kemenarikan, serta soal tes untuk uji efektivitas dengan n-gain dan uji t. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa LKS yang dikembangkan dapat digunakan dalam pembelajaran, LKS menarik bagi siswa dilihat dari respon siswa yang positif, dan LKS efektif meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa.

Kata kunci: lembar kerja siswa (LKS), contextual teaching and learning (CTL), kemampuan berpikir kritis.


References


Anindyta, Pricilla., 2014. Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Dan Regulasi Diri Siswa Kelas V, Jurnal Prima Edukasia, Vol. 2, No. 2: 209-222.

Budisetyawan, S. 2012. Pengembangan LKS IPA Terpadu Berbasis Inkuiry Terbimbing Pada Tema System Kehidupan Dalam Tumbuhan Kelas VIII Di SMP N 2 Playen. Fmipa: Uny.

Ekowati, Ch. Krisnandari., 2015. The Application Of Contextual Approach In Learning Mathematics To Improve Students Motivation At SMPN 1 Kupang, Jurnal International Education Studies; Vol. 8, No. 8: 81-87.

Hamiyah, Nur., & Jauhar, Mohammad. 2014. Strategi Belajar-Mengajar di Kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Hanafiah, Nanang., & Cucu Suhana. 2009. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.

Kamariah, Nafisah., 2011. A Study Of The Effectiveness Of The Contextual Approach To Teaching And Learning Statistics At The Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (Uthm), International Journal Of Arts & Sciences, Vol. 4, No. 25: 305-313.

Mutiara, Dewi. 2007. Designing, Developing, Producing and Assuring the Quality of Multimedia Learning Materials for Distance Learners Lessons Learnt From Indonesias Universitas Terbuka, Turkish Online Journal of Distance Education, Vol. 8, No. 2: 1302-6488.

Rahayu, Sri., 2015. Improving Students Learning Achievement In Civics Using Contextual Teaching And Learning Method, Journal of Arts, Science & Commerce, Vol. 4, No. 1; 88-91.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.

Surya, Mohammad. 2004. Psikologi Pembelajaran Dan Pendidikan. Bandung: Pustaka Bani Quraily.

Trianto. 2009. Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya.




DOI: https://doi.org/10.23960/pedagogi.v5i5.12729

Refbacks

  • There are currently no refbacks.