PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE LEARNING

Wita Purnama, Ahmad Sudirman, Asmaul Khair

Abstract

Thedesign of this research is Classroom Action Research (CAR). Thisresearch was done within 3 cycles, each cycle consisted of 4 step; Planning,Acting, Observing, and Reflecting. The data collecting process in this researchwas done using (1) observation, the observation check list of students’ activity
and teachers’ performance was analyzed using qualitative and quantitativeanalyzing technique, (2) the students’ learning achievement was analyzed usingquantitative analyzing technique.

Kata kunci: aktivitas, hasil belajar, cooperative learning

References

DEPDIKNAS, dirjen manajemen pendidikan dasar dan menengah direktorat

pembinaan TK dan SD. 2007. Pedoman Penyusunan KTSP SD. Badan

Standar Pendidikan. Jakarta.

Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta. Jakarta.

Kunandar. 2010. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai

Pengembangan Profesi. PT Rajawali Pers. Jakarta.

Kusumah, Wijaya dan Dwitagama. 2009. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas.

PT Indeks. Jakarta.

Ruminiati. 2007. Pengembangan Pendidikan Kewarganegaraan. Direktorat

Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional. Jakarta.

Sardiman. 2010. Interaksi Belajar Mengajar. Raja Grafindo. Jakarta.

Sowiyah. 2010. Pengembangan Kompetensi Guru SD. Universitas Lampung.

Bandar Lampung.

Suprijono, Agus. 2009. Cooperative Learning. Pustaka Pelajar. Yogyakarta.

Universitas Lampung. 2008. Format Penulisan Karya Ilmiah. Universitas

Lampung. Lampung.

Wardhani, IGAK, dkk. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Universitas Terbuka.

Jakarta

Winataputra, Udin S, dkk. 2008. Teori Belajar dan Pembelajaran. Universitas

Terbuka. Jakarta.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.