PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE LEARNING
Abstract
Thedesign of this research is Classroom Action Research (CAR). Thisresearch was done within 3 cycles, each cycle consisted of 4 step; Planning,Acting, Observing, and Reflecting. The data collecting process in this researchwas done using (1) observation, the observation check list of students’ activity
and teachers’ performance was analyzed using qualitative and quantitativeanalyzing technique, (2) the students’ learning achievement was analyzed usingquantitative analyzing technique.
Kata kunci: aktivitas, hasil belajar, cooperative learning
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
DEPDIKNAS, dirjen manajemen pendidikan dasar dan menengah direktorat
pembinaan TK dan SD. 2007. Pedoman Penyusunan KTSP SD. Badan
Standar Pendidikan. Jakarta.
Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta. Jakarta.
Kunandar. 2010. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai
Pengembangan Profesi. PT Rajawali Pers. Jakarta.
Kusumah, Wijaya dan Dwitagama. 2009. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas.
PT Indeks. Jakarta.
Ruminiati. 2007. Pengembangan Pendidikan Kewarganegaraan. Direktorat
Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional. Jakarta.
Sardiman. 2010. Interaksi Belajar Mengajar. Raja Grafindo. Jakarta.
Sowiyah. 2010. Pengembangan Kompetensi Guru SD. Universitas Lampung.
Bandar Lampung.
Suprijono, Agus. 2009. Cooperative Learning. Pustaka Pelajar. Yogyakarta.
Universitas Lampung. 2008. Format Penulisan Karya Ilmiah. Universitas
Lampung. Lampung.
Wardhani, IGAK, dkk. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Universitas Terbuka.
Jakarta
Winataputra, Udin S, dkk. 2008. Teori Belajar dan Pembelajaran. Universitas
Terbuka. Jakarta.
Refbacks
- There are currently no refbacks.