Analysis of the Implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5) in Junior High School Category of the Independent Changed Bandar Lampung City

Hermi Yanzi, Emil El Faisal, Ana Mentari, Rohman Rohman, Elisa Seftriyana

Abstract


Abstract: Implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project in Sekolah Menengah Kategori Mandiri at Bandar Lampung City, Indonesia. Objective: The research aims to analyze the implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project, in the category of Independent School Sharing. Methods: This study used a qualitative approach with a case study method, intended to identify objective and in-depth conditions of course the focus of the study. Findings: The results of this study illustrate the implementation of the curriculum. There is a misconception about the implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project in schools with a changing self-category, one of which is that self-category schools change, one of which is project activities fixated on existing teaching material activities, not adjusting school environmental conditions, project activities are still dominant this is not the process of internalizing Pancasila Student Profile values, but rather the process of internalizing Pancasila Student Profile values. Conclusion: Schools need to carry out evaluation and retraining related to the philosophy of implementing the Pancasila Student Profile Project.

Keywords: Pancasila student profile strengthening project, case study, high school.

Abstrak: Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Menengah Kategori Mandiri di Bandar Lampung, Indonesia. Tujuan: Penelitian bertujuan menganalisis pelaksanakan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila, kategori Sekolah Mandiri Berbagi. Metode: Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus, yang dimaksudkan untuk mengetahui kondisi obyektif dan mendalam tentu fokus penelitian. Temuan: Hasil penelitian ini menggambarkan dalam implementasi kurikulum merdeka, terdapat miskonsepsi dalam implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di sekolah dengan kategori mandiri berubah, yang salah satunya sekolah kategori mandiri berubah, antara lain kegiatan proyek terpaku pada aktivitas bahan ajar yang ada, tidak menyesuaikan kondisi lingkungan sekolah, kegiatan proyek masih dominan dengan penguatan konsep/pengetahuan, dan berorentasi pada produk bukan proses penguatan internalisasi nilai-nilai Profil Pelajar Pancasila. Kesimpulan: Sekolah perlu melalukan evaluasi dan pelatihan kembali terkait filosofi pelaksanaan Proyek Profil pelajar Pancasila.

Kata kunci: proyek penguatan profil siswa Pancasila, studi kasus, sekolah menengah.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v12.i3.202232


Full Text:

PDF

References


Achruh, Andi. "Komponen dan model pengembangan kurikulum." Jurnal Inspiratif Pendidikan 8.1 (2019): 1-9.

Adi, Fadil Purnama. "Arah pendidikan karakter pancasila era pandemi covid 19." JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan 6.4 (2020): 177-186.

Ekawati, Mona. "Teori belajar menurut aliran psikologi kognitif serta implikasinya dalam proses belajar dan pembelajaran." E-TECH: jurnal ilmiah teknologi pendidikan 7.2 (2019): 1-12.

Elisa, Elisa. "Pengertian, peranan, dan fungsi kurikulum." Jurnal Curere 1.02 (2018).

Faiz, Aiman, and Imas Kurniawaty. "Urgensi Pendidikan Nilai di Era Globalisasi." Jurnal Basicedu Vol 6.3 (2022).

Hadinata, Fristian. "Menjadikan Merdeka Belajar sebagai Instrumen Kesetaraan dan Pendidikan Demokratis: Sebuah Tinjauan Filosofis." MOZAIK HUMANIORA 21.2 (2021): 158-168.

Herwina, Wiwin. "Optimalisasi kebutuhan murid dan hasil belajar dengan pembelajaran berdiferensiasi." PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan 35.2 (2021): 175-182.

Kurnia, H., Bowo, A. N. A., & Nuryati, N. (2021). Model Perencanaan Pembelajaran PPKn Berbasis Literasi. Jurnal Basicedu, 5(2), 733-740.

Kurniawaty, J. B., & Widayatmo, S. (2021). MEMBUMIKAN NILAI-NILAI PANCASILA DALAM DUNIA PENDIDIKAN DI INDONESIA. JAGADDHITA: Jurnal Kebhinnekaan dan Wawasan Kebangsaan, 1(1).

Marisa, Mira. "Inovasi kurikulum “Merdeka Belajar” di era society 5.0." Santhet:(Jurnal Sejarah, Pendidikan, Dan Humaniora) 5.1 (2021): 66-78.

Matić, Ljerka Jukić, Gabrijela Kehler-Poljak, and Sanja Rukavina. "The Influence of Curriculum on the Concept of Function: An Empirical Study of Pre-Service Teachers." European Journal of Science and Mathematics Education 10.3 (2022): 380-395.

Miles, Matthew B., and A. Michael Huberman. "Analisis data kualitatif." (1992).

Moleong, Lexi J., and P. R. R. B. Edisi. "Metodelogi penelitian." Bandung: Penerbit Remaja Rosdakarya (2004).

Nurgiansah, T. Heru. "Pendidikan Pancasila sebagai upaya membentuk karakter jujur." Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha 9.1 (2021): 33-41.

Pancasila, Tantangan Dan Penguatan Karakter, And Pada Generasi Pasca Milenial. "Karakter Pancasila." Pancasila Di Era Milenial (2021): 27.

Prihatmojo, Agung, and Badawi Badawi. "Pendidikan karakter di sekolah dasar mencegah degradasi moral di era 4.0." DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik 4.1 (2020): 142-152.

Rachmawati, Nugraheni, et al. "Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar." Jurnal Basicedu 6.3 (2022): 3613-3625.

Rahayu, Restu, et al. "Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak." Jurnal Basicedu 6.4 (2022): 6313-6319.

Restu, Naila Kurnia. "Pendidikan Berbasis Budaya Di Era Globalisasi." Collase (Creative of Learning Students Elementary Education) 5.3 (2022).

Riyanti, Dwi, Sabit Irfani, and Danang Prasetyo. "Pendidikan Berbasis Budaya Nasional Warisan Ki Hajar Dewantara." Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 4.1 (2022): 345-354.

Rukajat, Ajat. Pendekatan penelitian kuantitatif: quantitative research approach. Deepublish, 2018.

Sugiarta, I. Made, Ida Bagus Putu Mardana, and Agus Adiarta. "Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara (Tokoh Timur)." Jurnal Filsafat Indonesia 2.3 (2019): 124-136.

Sultoni, Sultoni, Imam Gunawan, and Hasan Argadinata. "Dampak pembelajaran berkarakter terhadap penguatan karakter siswa generasi milenial." JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan 3.2 (2020): 160-170.

Susilo, Sigit Vebrianto. "Refleksi nilai-nilai pendidikan ki hadjar dewantara dalam upaya upaya mengembalikan jati diri pendidikan indonesia." Jurnal Cakrawala Pendas 4.1 (2018).

Suwahyu, Irwansyah. "Pendidikan Karakter Dalam Konsep Pemikiran Pendidikan Ki Hajar Dewantara." INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan 23.2 (2018): 192-204.

Wijaya, H. (2018). Analisis data kualitatif ilmu pendidikan teologi. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Progresif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.