The Impact of Interpersonal Communication and Self-Esteem on Teacher Turnover

Masduki Ahmad, Heni Rochimah

Abstract


Abstract: The Impact of Interpersonal Communication and Self-Esteem on Teacher Turnover. Objectives: The purpose of this study is to see how interpersonal communication and self-esteem play a role in the turnover of civil servant teachers in Public Elementary School, Sub-District Setiabudi, Jakarta’s Special Capital District. Methods: This study used a basic random selection technique to select 126 civil servant teachers as a sample. To investigate the contribution and influence of the independent factors on the dependent variable, this study used multiple linear regression models. Findings: After conducting the research, several findings were obtained, include: (1) Interpersonal communication has a negative and significant effect on teacher turnover with a significance value of 0.000; (2) Self-esteem has a negative and significant effect on teacher turnover with a significance value of 0.000; (3) Interpersonal communication and self-esteem have an effect on teacher turnover with a determination coefficient value of 0.944. Conclusion: Well-maintained communication between colleagues and build self-esteem in teachers will make a teacher more receptive to himself, improve his performance and reduce teacher’s turnover.

Keywords: interpersonal communication, self-esteem, turnover.

Abstrak: Pengaruh Komunikasi Interpersonal dan Penghargaan Diri terhadap Pergantian Guru. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kontribusi komunikasi interpersonal dan penghargaan diri terhadap pergantian guru PNS di Sekolah Dasar Negeri, Kecamatan Setiabudi, DKI Jakarta. Metode: Sampel penelitian ini adalah 126 guru PNS yang diambil dengan teknik simple random sampling. Penelitian ini menggunakan model regresi linier berganda untuk mengetahui kontribusi dan pengaruh variabel independen terhadap variabel dependen. Temuan: Setelah dilakukan penelitian diperoleh beberapa temuan, antara lain: (1) Komunikasi interpersonal berpengaruh negatif dan signifikan terhadap pergantian guru dengan nilai signifikansi 0,000; (2) Penghargaan diri berpengaruh negatif dan signifikan terhadap pergantian guru dengan nilai signifikansi 0,000; (3) Komunikasi interpersonal dan penghargaan diri berpengaruh terhadap pergantian guru dengan nilai koefisien determinasi 0,944. Kesimpulan: Komunikasi yang terjaga dengan baik antar rekan kerja dan membangun penghargaan diri pada diri seorang guru akan membuat seorang guru lebih reseptif terhadap dirinya sendiri, meningkatkan kinerjanya dan menurunkan pergantian guru.

Kata kunci: komunikasi interpersonal, penghargaan diri, pergantian.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v11.i2.202104


Full Text:

PDF

References


Alla, A. A., & Rajaa, O. (2019, September). A Review of the Literature on Employee Turnover. American International Journal of Social Science, 8(3), 22-29.

Asmara, A. P. (2017). Pengaruh Turnover Intention terhadap Kinerja Karyawan di Rumah Sakit Bedah Surabaya. Jurnal Administrasi Kesehatan Indonesia, 5(2), 123-129.

Azis, A., Sahra, A., & Budi S, N. F. (2018). Pelatihan Komunikasi Interpersonal untuk Meningkatkan Teamwork Karyawan pada PT. X. Jurnal Psikologi Islam Al-Qalb, 9(1), 41-58.

Cangara, H. (2011). Pengantar Ilmu Komunikasi Cet XII. Jakarta: PT Rajagrafindo.

Chamariyah. (2015, Juni). Pengaruh Self-Efficacy, Assertiveness dan Self Esteem terhadap Keimginan Pindah kerja (Turnover Intentions) Pegawai Pada Bank Jatim Cabang Pamekasan. Neo-Bis : Jurnal Berkala Ilmu Ekonomi, 9(1), 20-38.

Cipta, H. (2017, November). Pengaruh Kepercayaan terhadap Turnover Guru SD Swasta di Kecamatan Jatiasih Kota Bekasi. Jurnal Ilmiah PGSD Holistika, 1(2), 81-86.

Dalimunthe, I., Absah, Y., & Salim, S. A. (2018). The Effect of Interpersonal Relationships and Role Ambiguity on Job Satisfaction and Its Impact Toward Employees' Intention to Leave in Event Organizer Services Provider in Medan. Advances in Economics, Business and Managament Research (AEBMR) Proceedings of the 1st Economics and Business International Conference 2017 (EBIC 2017). 46, pp. 346-352.

Febriani, D. S., & Suharnomo. (2018). Pengaruh Pengawasan, Motivasi Kerja, dan Komunikasi Interpersonal terhadap Kinerja Karyawan dengan Komitmen Organisasi sebagai Variabel Intervening. Diponegoro Journal of Management, 7(1), 2-12.

Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Dipenogoro.

Hakim, F. (2016). Analisa Faktor-faktor yang Mempengaruhi Turnover Intention dan Kinerja Karyawan Outsourcing. Jurnal Dinamika UMT, 1(2), 66-83.

Islamy, F. J. (2018, Agustus). Pengaruh Employee Engagement Terhadap Turnover Intention pada Dosen Tetap Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Membangun. Jurnal Indonesia Membangun, 17(2), 86-102.

Jackson, S., & Jackson, L. (2019). Self-esteem: Its mediating effects on the relationship between discrimination at work and employee organisation commitment and turn-over intention. Journal of Psychology in Africa, 29(1), 13-21.

Karomah. (2020). Pengaruh Kepuasan Kerja dan Job Insecurity terhadap Turnover Intention pada Pegawai Kontrak Sekolah X. Jurnla Ilmu Manajemen, 17(1), 38-47.

Kim, T. G., Lee, J. K., & Lee, J. H. (2013). Do Interpersonal Relationship still Matter for Turnover Intention? A Comparison of South Korea and China. The International Journal of Human Resource Management, 24(5), 966-984.

Nuraini, R. (2018). Pengembangan Self-Esteem Sebagai Upaya Peningkatan Kinerja Pendidik di TKIT 2 Qurrota A'Yun Ponorogo. Muslim Heritage : Jurnal Dialog Islam Dengan Realitas, 3(2), 341-366.

Poeh, G. C., & Soehari, T. D. (2017, Mei). Pengaruh Komitmen Organisasi, Kepuasan Kerja dan Stres Kerja terhadap Turnover Intention Guru Sekolah X di Tangerang. Jurnal SWOT, VII(02), 224-238.

Pontoh, W. P. (2013). Peranan Komunikasi Interpersonal Guru dalam Meningkatkan Pengetahuan Anak. Jurnal Acta Diurna Komunikasi, 2(1), 1-11.

Refnadi, R. (2018). Konsep Self-Esteem serta Implikasinya pada Siswa. Jurnal Educatio, 4(1), 16-22.

Safitri, R. Y. (2013). Hubungan antara Kepuasan Kerja dan Komitmen Organisasi dengan Intensi Turnover pada Guru. Jurnal Character Penelitian Psikologi UNESA, 1(2), 1-5.

Saleh, G. (2018). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Guru dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini. Medium Jurnal Ilmiah Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Islam Riau , 6(2), 51-61.

Soelton, M., Amalia, D., Noermijati, N., & Wahyudiono, B. (2020). Self-Esteem: The Levels of Religiosity in Job Insecurity and Stress in Government Company. Atlantis Press, 120, 302-310.

Sudirman. (2018, Desember). Pengaruh Iklim Organisasi Terhadap Organizational Based Self-Esteem Guru di SMP Sederajat Kecamatan Poleang Timur Kabupaten Bombana. Jurnal Pemikiran Islam Zawiyah, 4(2), 37-54.

Zimmerman, R., Swider, B., & Boswell, W. (2018). Synthesizing Content Models of Employee Turnover. Human Resource Management, 58(1), 1-16.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 Jurnal Pendidikan Progresif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.