Habits of Mind and Concept Mastery of Cell in Multimedia Virtual Class Environment: A Case of Biology Students in Lampung University

Ismi Rakhmawati, Neni Hasnunidah, Median Agus Priadi

Abstract


Abstract: The ability of students to use Information and Communication Technology (ICT) is still not optimally integrated with learning. Even though most students already have gadgets, internet connections are available via campus hotspots. Based on this, learning in higher education cannot be separated from the use of computerized and online-based technology. The integration of ICT into vclass-based multimedia learning is a potential thing to develop. This vclass-based multimedia application is expected to improve habits of mind and conceptual understanding of biology cell of students. Improved learning outcomes can be demonstrated through conceptual understanding which are the ability to understand the concepts that exist in the learning material after the learning process takes place.

Keywords: habits of mind, mastery of concepts, cells, virtual class. 


Abstrak: Kemampuan mahasiswa dalam menggunakan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) masih belum optimal diintegrasikan dengan pembelajaran. Padahal sebagian besar mahasiswa sudah memiliki gadget, tersedia koneksi internet melalui hotspot kampus. Berdasarkan hal tersebut, pembelajaran di perguruan tinggi tidak bisa terlepas dari pemanfaatan teknologi yang terkomputerisasi dan berbasis online. Integrasi TIK ke dalam pembelajaran melalui multimedia berbasis vclass merupakan hal yang potensial untuk dikembangkan. Penerapan multimedia berbasis vclass ini dapat meningkatkan habits of mind dan penguasaan konsep sel mahasiswa pendidikan biologi. Peningkatan hasil belajar dapat ditunjukkan melalui penguasaan konsep yang merupakan kemampuan memahami konsep-konsep yang ada dalam materi pembelajaran setelah proses pembelajaran berlangsung.

Kata kunci: habits of mind, penguasaan konsep, sel, kelas virtual.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v20i1.pp17-22


Full Text:

PDF

References


Anderson, L.W & Krathwohl, D.R. (2010). Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Campbell, N.A, Reece, J.B. & Mitchell, L.G. (2006). Biologi. Jakarta: Erlangga.

Chaeruman, U. A. (2005). Mengintergrasikan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) ke dalam Proses Pembelajaran; Apa, Mengapa dan Bagaimana? Jurnal Teknodik. 16: 26-32.

Costa, A.L. & Kallick, B. 2000. Describing 16 Habits of Mind. Habits of Mind: A Development Series. Alexandria, VA. Retrieved from http://www.csnh. edu/documents/CCSNHMLC_habits_of_Mind_Costa_Kallick,

Dahar, R.W. (2010). Teori-Teori Belajar. Jakarta : Erlangga.

Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi. (2010). Kajian Model Konseptual Materi e-Pembelajaran. Jakarta: Dikti.

Ferriman. (2013). The Impact of Blended e-Learning on Undergraduate Academic essay writing in English (L2). Computers and Education. 60(1): 243-253.

Kumar dan Shahi. (2014) Virtual Classroom System. International Journal of Engineering Trends and Technology, 35(7): 30-36.

Marzano, R.J., Peckering, D.J. & McThige, J. (1993). Assessing student outcomes: Performance assessment using the dimensions of learning model. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Miarso, Y. (2009). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Risnosanti. (2011).“Peran Habits Of Mind Dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Matematis Tingkat Tinggi”. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan MIPA PMIPA FKIP Universitas Lampung. Bandar Lampung.

Rustaman. (2003). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Common Textbook FPMIPA UPI. Tidak diterbitkan.

Rustaman, N.Y. (2008). Kebiasaan Berpikir dalam Pembelajaran Sains dan Asesmennya. Retrieved from http://file.upi.edu/direktori/fpmipa/jur.pend.biologi /195012311979032/nuryani_rustaman/Habits_of_Mind_08_makalah.pdf.

Rustaman, N.Y. (2010). Arah Pembelajaran Keanekaragaman Tumbuhan dan Asesmennya Di LPTK dan Sekolah. Common Textbook FPMIPA UPI: tidak diterbitkan.

Sagala, S. (2005). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sriyati, S. (2011). Peran Asesmen Formatif dalam Membentuk Habits of Mind Mahasiswa. Disertasi Doktor pada UPI Bandung: tidak diterbitkan.

Wahono, R. (2008). Definisi dan Komponen E-learning. Retrieved from http://romi satriawahono.net/2008/01/23

Winkel, W. (2004). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.