Code-switching and code-mixing in indonesian learning at SMA YP Unila

Muhammad Fuad, Edi Suyanto, Ali Mustofa, Istiqomah Ahsanu Amala, Ulul Azmi Muhammad

Abstract


The purpose of this research is to seek information about the factors causing code switching and code mixing in the post-pandemic learning process of the Indonesian language in class XII Social Sciences at SMA YP Unila. This study uses a descriptive approach. The data collected are in the form of words, pictures, and not numbers. This research leads to an in-depth description of the meaning, clarification, and placement of data in their respective contexts and describes them in the form of words from numbers. The total code-switching in learning interactions is one-word data, two phrases, and five sentences; this shows that students' and teachers' interest in code-switching in both classes is shallow. As in code-switching, the form of code mixing in its interaction is divided into internal code-mixing and external code-mixing. In internal code-mixing, the language used is the insertion of Javanese in Indonesian sentences. Meanwhile, in external code-mixing, the language used is the insertion of English and Arabic in the interaction of Indonesian language learning. The implication aims to make it easier for teachers and students to understand word insertion during learning interactions and quickly understand what other people say when communicating.

 

Keywords: Code-Switching, Code-Mixing, Indonesian Learning


Full Text:

PDF

References


Amalia, D.G., Waluyo, J.H., Mulyono,S. (2019). Alih Kode dan Campur Kode dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas VII F SMP Negeri 2 Brangsong Kabupaten Kendal. Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 7(1): 79.

Carter, A., Rice, M., & Jackson, A. (2020). Self-Regulated Learning In Online Learning Environments: Strategies For Remote Learning. Information And Learning Science, 121(5): 322-323.

Fauziyah, A., Itaristanti., & Mulyaningsih, I. (2019). Fenomena Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Angkutan Umum (Elf) Jurusan Sindang Terminal Harjamukti Cirebon. Jurnal Pedidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2): 81.

Mahsun. (2007). Metodologi Penelitian Bahasa: Tahap Strategi, Metode dan Tekniknya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Malabar, S. (2015). Sosiolinguistik. Gorontalo: Ideas Publishing.

Moleong, L.J. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mustikawati, D. (2015). Alih Kode Dan Campur Kode Antara Penjual Dan Pembeli (Analisis Pembelajaran Berbahasa Melalui Studi Sosiolinguistik). Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2): 24.

Nugraha, O., Ngalim, A., & Nsucha, Y. (2015). Penggunaan Konjungsi dalam Bahasa Tulis dan Lisan oleh Siswa Kelas Lima Sekolah Dasar Baki Pandeyan 01 Sukoharjo. Jurnal Penelitian Humaniora, 16(2): 44.

Pertiwi, P. S. (2013). Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII SMP Negeri 2 Jaten Karanganyar. Skripsi Tidak Dipublikasikan, Universitas Sebelas Maret, Surakarta.

Septiana, H (2012). Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Pemakaian Bahasa Indonesia Pada Aktivitas Diskusi Siswa SMP Di Kawasan Pedesaan (Studi Kasus Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SMP Negeri 2 Kepil Kabupaten Wonosobo. Skripsi Tidak Dipublikasikan, Universitas Sebelas Maret, Surakarta.

Sudaryanto. (1988). Metode Linguistik. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Sutopo, H.B. (2002). Metode Penelitian Kualitatif. Solo: UNS Press.

Suwandi, S., Yunus, A., & Etika, L. (2016). Kecerdasan Ekologis dalam Buku Sekolah Elektronik Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMP. Litera, 15(1): 24.

Talan, M. (2019). Struktur Percakapan Guru Dengan Siswa Dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2):79.

Wardani, O. (2017). Campur Kode dan Alih Kode Nilai-Nilai Islam dalam Novel Padang Bulan Karya Andrea Hirata. Transformatika, 1(1): 75.

Yufianto, A.P. (2014). Alih kode dan Campur Kode dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas X SMK N 1 Karanganyar. Kumpulan abstrak hasil penelitian Universitas Sebelas Maret Surakarta Tahun 2014, Hlm. 37.




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Faksara%2Fv24i2.pp763-777

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats