PENGEMBANGAN BAHAR AJAR BERBASIS MULTIMEDIA INTERAKTIF

Susilo Cendrawanto, Dwi Yulianti, Abdurrahman Abdurrahman

Abstract


The purpose of this study were (1) to describe the condition and potential of learning that has been done by the teacher on the basic competence using an oscilloscope measurement tool, (2) to produce interactive multimedia products for learning the basic competence using an oscilloscope measuring tool, (3) to analyze the effectiveness of learning using interactive multimedia. Subject of the test used purposive sampling of students at the 11th grade of audio-video engineering on Vocational School Bandar Lampung. The conclusions of the study were: (1) the potential of school facilities and infrastructure can be utilized to develop interactive multimedia, (2) produce interactive multimedia of basic competence using an oscilloscope measuring tool, (3) the interactive multimedia was effective to use as learning media N-gain values for aspects of psychomotor was 0.41, (4) efficient interactive multimedia as a medium of learning to value efficiency ratio of 1.22.

Tujuan penelitian ini adalah (1) mendeskripsikan kondisi dan potensi pembelajaran yang telah dilakukan guru pada kompetensi dasar menggunakan alat ukur osiloskop, (2) menghasilkan produk multimedia interaktif untuk pembelajaran pada kompetensi dasar menggunakan alat ukur osiloskop, (3) menganalisa efektivitas pembelajaran dengan menggunakan multimedia interaktif. Subyek uji coba menggunakan purposive sampling siswa tingkat XI Teknik Audio Video di SMK Bandar Lampung. Kesimpulan penelitian adalah: (1) potensi sarana dan prasarana sekolah dapat dimanfaatkan untuk mengembangkan multimedia interaktif, (2) menghasilkan multimedia interaktif kompetensi dasar menggunakan alat ukur osiloskop, (3) multimedia interaktif efektif digunakan sebagai media pembelajaran nilai N-gain untuk aspek psikomotor adalah 0,41, (4) multimedia interaktif efisien sebagai media pembelajaran dengan nilai rasio efisiensi sebesar 1,22.

Kata kunci : alat ukur osiloskop, efektif, efisiensi, kemenarikan, multimedia interaktif.


Full Text:

PDF

References


Budiningsih, C. Asri. 2005. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Borg, Walter R and Gall, Meridith Dmien. 1979. Educational Research. London: Longman

Daryanto. 2010. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media

Degeng, I.N.S. 2000. Teori belajar dan strategi Pembelajaran. Surabaya: Citra Raya

Depdiknas. 2003. Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretaris Negara RI.

_________. 2005. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Biro Hukum BPK RI.

________. 2006. Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia No. 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi.

http://masdukiums.files.wordpress.com/2011/12/standar_isi.pdf pada 10 Januari 2012

Hake, R.R. 2007. Design-Based Research in Physics Education Research: A Review, in A.E. Kelly, R.A. Lesh, & J.Y. Baek, eds. (in press), Handbook of Design Research Methods in

Mathematics, Science, and Technology Education. Jurnal, http://www.physics.indiana.edu/~hake/DBR-Physics3.pdf pada 9 September 2013

Januszeswski & Molenda. 2008. Educational Technologi A definition with Commentary. USA: Taylor & Francis Group, LLC

Letivin Daniel. 2002. Foundation of Cognitive Psychology Core Reading. MA.Cambridge

Mayer, Richard, E. 2009. Multimedia Learning Prinsip-prinsip dan Aplikasi. Pustaka Pelajar : Yogyakarta.

Robblyer, M & Doering, A.H. 2010. Integrating Educational Technology Into Teaching. Boston: Pearson

Sanjaya, Wina. 2012. Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group


Refbacks

  • There are currently no refbacks.