Pengembangan Model TSTS Menggunakan Bola Berwarna Untuk Meningkatkan Pemahaman dan Partisipasi Siswa

Happy Retno S, Pargito Pargito, Adelina Hasyim

Abstract


The purpose of this study was to produce the effective teaching model increasting students learning achievement and participation. This Study was done using research and development  method (Research and Development / R & D). The sample of this  study was students of junior high school in Lubuk Raja Ogan Komering Ulu. The results of this study were : (1) The products of Two Stay Two Stray cooperative model using the coloring ball developed successfully and could be used at civic education class seventh grade students of SMP Negeri 3 OKU(Ogan Komering Ulu), SMPN 14 OKU and SMPN 50 OKU (2)Two Stay Two stray teaching model using colouring ball was effective to increase students achievement.it could be seen from the increase of the number of students in passing standard score and the increase of students participation that could be seen when they were in teaching and learning procces students.

Tujuan penelitian ini adalah menghasilkan model pembelajaran efektif yang dapat meningkatkan pemahaman belajar dan partisipasi siswa.  Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode penelitian pengembangan(Research and Development/R&D). Subyek uji ini coba dilaksanakan di SMP yang ada di Kecamatan Lubuk Raja Kabupaten Ogan Komering Ulu.Hasil yang diperoleh: (1) produk model kooperatif Two Stay Two Stray menggunakan bola berwarna yang berhasil dikembangkan dapat digunakan dalam pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan siswa kelas VII SMP Negeri 3 OKU(Ogan Komering Ulu), SMP Negeri 14 OKU dan SMP Negeri 50 OKU  (2) model pembelajaran Two Stay Two Stray menggunakan bola berwarna efektif dalam meningkatkan pemahaman belajar dilihat dari dapat meningkatkan hasil belajar siswa atau meningkatkan jumlah siswa yang tuntas KKM dan meningkatnya partisipasi siswa dilihat dari aktivitas siswa selama proses pembelajaran.


Full Text:

PDF

References


Asim. (2002)”Langkah-langkah Penelitian Pengembangan”Disajikan dalam Lokakarya Nasional Angkata II, Metodologi Penelitian

Pengembangan Bidang Pendidikan dan Pembelajaran. Malang: Universitas Negeri Malang.

Benny A. Pribadi. (2009). Model – model Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta : Prodi Teknologi Pendidikan PPS.

Borg,W.R dan Gall, M.D.( 1989).Educational Research: An Introduction, Fifthy Edition.

Eko Nugroho.(2008).Pengenalan Teori Warna. Bandung: CV Andi Offset.

Win Wenger. (2004).Beyond Teaching & Learning. Bandung: Nuansa.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Address:
The Building N FKIP University of Lampung
Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung City
Lampung Province, Indonesia