Keterampilan Kerja Lulusan Pendidikan Kejuruan dan Relevansi Kompetensi Melalui Praktik Industri di Dunia Kerja
Abstract
Vocational education plays an important role in preparing graduates who are in line with industry needs, but there is a gap between the competencies of graduates and the demands of the world of work, leading to high unemployment rates of vocational graduates. This study explores the employability skills of vocational education graduates and the relevance of their competencies through industrial practice with a qualitative approach and literature study. Of the six articles analyzed, five used qualitative methods, one quantitative, and none applied R&D methods, thus opening up opportunities for further exploration. The majority of the studies examined students and industry, with interviews and observation as the main instruments. The findings suggest that employability skills research in vocational education tends to focus on qualitative approaches and the relationship between the education sector and industry. This research is expected to provide insights for curriculum development that is more in line with the needs of the world of work.
Kata kunci: Industri, Kerja, Keterampilan, Pendidikan, Praktik
Full Text:
PDFReferences
Arfandi, A. (2013). RELEVANSI KOMPETENSI LULUSAN DIPLOMA TIGA TEKNIK SIPIL DI DUNIA KERJA THE RELEVANCY COMPETENCIES OF CIVIL ENGINEERING DIPLOM THREE GRADUATES IN THE WORLD OF WORK. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpv.v3i3.1843
Disdik, Y. M., & Id Pardjono, P.-R. M. C. (2013). PROSES DAN HASIL BELAJAR PADA PRAKERIND BIDANG KEAHLIAN KENDARAAN RINGAN: STUDI KASUS PADA INDUSTRI PASANGAN SMKN 3 YOGYAKARTA PROCESS AND LEARNING OUTCOMES AT INDUSTRIAL ATTACHMENT PROGRAM FOR LIGHT VEHICLES STUDY PROGRAM: A CASE STUDY AT PARTNERS INDUSTRIES OF SMKN 3 YOGYAKARTA (Vol. 3, Issue 2). https://doi.org/10.21831/jpv.v3i2.1606
Eka Putri, R. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Inggris dengan Menerapkan Metode Cooperative Learning di LKP OXFORD Solok Selatan. Journal Pendidikan Vokasi Raflesia, 2(2), 14. https://doi.org/https://doi.org/10.53494/jpvr.v2i2.153
Fatkhurrokhman, M., & Pardjono. (2016). AKUISISI KOMPETENSI KEAHLIAN TEKNIK INSTALASI TENAGA LISTRIK SISWA SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN MELALUI PRAKTIK KERJA INDUSTRI. Jurnal Pendidikan Vokasi, 6(2), 207–218. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpv.v6i2.9550
Hanafi, I. (2012). Re-orientasi Keterampilan Kerja Lulusan Pendidikan Kejuruan. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpv.v2i1.1021
Wachid Abdul Majid, N., & Sudira, P. (2017). PROSES PEROLEHAN KOMPETENSI TIK MELALUI PROGRAM PRAKTIK INDUSTRI SISWA SMKN 2 PENGASIH KULON PROGO THE ACQUISITION PROCESS OF ICT COMPETENCE THROUGH INDUSTRIAL PRACTICE PROGRAM OF THE STUDENTS OF SMKN 2 PENGASIH KULON PROGO. Jurnal Pendidikan Vokasi, 7(1), 14–29. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpv.v7i1.12712
Hamzah. (2022). Pendekatan Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan . Jakarta: Pustaka Edukasi.
Habsy, M. (2017). Metodologi Penelitian Studi Pustaka . Bandung: Alfabeta
Sari, R., Susanti, E., & Putri, D. (2021). "Analisis Data dalam Studi Literatur: Pendekatan Kualitatif Deskriptif." Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia , 19(1), 12-25.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2020). "Relevansi Kompetensi Lulusan Pendidikan Vokasi dengan Kebutuhan Dunia Kerja." Jurnal Pendidikan Vokasi , 10(3), 203-215.
Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2021). "Evaluasi Praktik Industri dalam Pendidikan Kejuruan." Jurnal Pendidikan Vokasi Rafflesia , 12(2), 120-134.
Zukna, I. & Sassi, K. (2024). Prospek Sistem Pendidikan Vokasi di Indonesia Abad-21. Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, Vol 5 (4), 1578-1588
Febrianti, N. et al. (2023). Efektivitas Program Praktik Kerja Industri (PRAKERIN) : Analisis Terhadap Implementaso dan Dampaknya Dalam Meningkatkan Kesiapan Kerja Siswa. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional, Vol 5 (1)
Yoantari, M. et al. (2023). Impresi Praktik Industri Terhadap Kesiapan Siswa di Dunia Kerja. Jurnal Pendidikan Teknik ELektro, Vol 8 (2), 46-54
Habsy, A. (2017). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif dalam Pendidikan. Jakarta: Penerbit Aksara.
Hanafi, M. (2020). Pendidikan Vokasi dan Keterampilan Dunia Kerja: Pendekatan Industri dalam Kurikulum. Jurnal Pendidikan Vokasi, 8(1), 45-58.
R., Iskandar, D., & Wibowo, H. (2021). Peran Industri dalam Pendidikan Kejuruan: Studi Kasus pada Program Magang dan Keterampilan Kerja. Jurnal Pendidikan Vokasi Rafflesia, 4(2), 10-23.
Putri, D. (2020). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Vokasi dalam Menjawab Tantangan Dunia Kerja di Era Digital. Jurnal Pendidikan Vokasi, 6(3), 112-120.
Arfandi, M. (2022). Evaluasi Keterampilan Lulusan Pendidikan Kejuruan dan Relevansi Kurikulum terhadap Kebutuhan Industri. Jurnal Pendidikan Vokasi, 7(4), 70-85.
Majid, W. A., & Sudira, D. (2021). Pengaruh Praktik Industri terhadap Kompetensi Lulusan Pendidikan Kejuruan di Sektor Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif, 5(1), 15-29.
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F32506
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional
Diterbitkan oleh:
PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TEKNOLOGI INFORMASI
FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS LAMPUNG
Jl. Prof. Dr. Sumantri Brojonegoro No.1Kota Bandar Lampung
Homepage: http://pti.fkip.unila.ac.id
email: pti@fkip.unila.ac.id