Pengaruh Minat Belajar Menggunakan Media Pembelajaran Komik Strip Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Dampak Sosial Informatika di SMAN 6 Gorontalo Utara

Masita Bonde, Dian Novian, Ihsanulfu’ad Suwandi

Abstract


This research aims to develop comic strips as a teaching medium to help students increase their interest in learning and their influence on student learning outcomes in Social Impact of Informatics (DSI) material by creating comic strips containing content that can visualize the content of the material. The method used in this research is the Research and Development (R & D) development method with the Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation (ADDIE) model with the feasibility results of material experts showing a percentage of 100% with the category "Very valid" and media experts with the percentage was 88.3% in the "Very valid" category, and students' interest in learning based on all indicators, namely feelings of happiness, interest, attention and involvement, showed a percentage of 90.16% in the "Very interested" category. From the test of the influence of interest in learning on learning outcomes using regression analysis which shows that students' interest in learning using comic strips has an effect on improving learning outcomes with a value of 6,962, greater than a, namely 1,699 and a significant value of 0,000, so it can be concluded that learning media using comic strips is suitable for use. in the learning process.

Keywords: ADDIE, Hail Belajar, Komik Strip, Media Pembelajaran, Minat Belajar


Full Text:

PDF

References


Peraturan Menteri Nomor 13 tentang Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 13 Tahun 2022 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2020 tentang Rencana Strategis Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Tahun 2020-2024.

Rahmatin, U., Katili, M. R., Hadjaratie, L., & Suhada, S. (2021). Pengembangan media komik untuk pembelajaran materi logika dan algoritma komputer. Jambura Journal of Informatics, 3(1), 11-19.

Rohani, R. (2020). Media Pembelajaran. Diktat Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sumatera Barat

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: ALFABETA.

Suwandi I, Amriadi, A., & Atno, A. (2019). Penggunaan trainer arduino pada mata kuliah pemrograman terstruktur di amik lamappapoleonro soppeng. In SENSITIf: Seminar Nasional Sistem Informasi dan Teknologi Informasi (pp. 1093-1102).

Taufik, M., & Doyan, A. (2022). Pengembangan media pembelajaran fisika berbasis google sites untuk meningkatkan kemampuan penguasaan konsep dan berpikir kritis Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1167-1173.

Walker, D. F., & Hess, R. D. (1984). Instructional Software: Principles and Perspectives for Design and Use. Wadsworth Pub. Co.

Wicaksana, I. P. G. C. R., Agung, A. A. G., & Jampel, I. N. (2019). Pengembangan e-komik dengan model addie untuk meningkatkan minat belajar tentang perjuangan persiapan kemerdekaan indonesia. Jurnal Edutech Undiksha, 7(2), 48-59.

Wicaksono, A. G., Irmade, O., & Jumanto, J. (2017). Efektifitas Penggunaan Media Komik KOMSA Berbasis Kontekstual dalam Pembelajaran Sains di SD. In Seminar Nasional Pendidikan IPA 2017 (Vol. 2).




DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2F31178

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional

Diterbitkan oleh:

PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TEKNOLOGI INFORMASI
FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS LAMPUNG

 

Jl. Prof. Dr. Sumantri Brojonegoro No.1Kota Bandar Lampung
Homepage: http://pti.fkip.unila.ac.id
email: pti@fkip.unila.ac.id