Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Lumio Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa
Abstract
This study aims to develop interactive learning media based on Lumio to incress the learning motivation of class X film students at SMK Negeri 1 Bolo. Limited infrastucture and conventional learning methods that are not in accordance with the characteristics of the digital generation are the bacghround of the research. The method used is research and development (R&D) with the ADDIE model which includes analysis, design, development, implementation, and evaluation. Data collection was done though observation, interviews, expet validation, and students questionnaires. The result showed that Lumio learning media was declared very feasible to use based on the validation of media and materialexperts, and effective in increasing student learning motivation. Lumio offers attractive visual displays and interactive features that require active student participation, creating a fun learning atmosphere. This research recommends integrating the use of interactive technology in learning practices to improve the quality of 21 st centuty education.
Kata kunci: Lumio, Media Pembelajaran, Motivasi Siswa
Full Text:
PDFReferences
Adriani, & Dwitiyanti. (2024). Dalam Adeoye, B., et al. Pengembangan media pembelajaran berbasis Android menggunakan model ADDIE pada materi Dampak Sosial Informatika. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional, 7(1), 48-60. http://dx.doi.org/10.23960/jpvti
Anafi, R., Nurhasanah, S., & Kurniawan, B. (2024). Desain Media Pembelajaran Inovatif Berbasis Digital untuk Generasi Z. Jurnal Media Pembelajaran, 16(1), 32-40. https://journal.upi.edu/index.php/jmpd/article/view/76532
Antonius, R., Sari, K., % Leatari, N. (2023). Media Pembelajaran Interktif Berbasis Teknologi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(2),45-56.https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jtp/article/view/60810
Aprianto, V., & Wahyudin, W. (2023). Pengembangan media pembelajaran menggunakan media interaktif aplikasi Lectora Inspire untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Digital Transformation Technology (Digitech), 3(2), 643–653. https://doi.org/10.47709/digitech.v3i2.3191
Arifin, L, & Sari , R. (2020). Inovasi Media Pembelajaran dan Dampaknya Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Edutech Journal, 7(2), 92-103. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/edutech/article/view/17332
Arsyad, A. (2020). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada https://openlibrary.telkomuniversity.ac.id/pustaka/170540/media-pembelajaran.html
Atiqah, S., Dharmayanti, W., & Nurcahyo, R. W. (2025). Pengembangan media pembelajaran Android pada materi dampak sosial informatika kelas X SMA Negeri 1 Anjongan. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional, 7(1), 46–56. http://dx.doi.org/10.23960/jpvti
Branch, R. M. (2019). Intructional Design: The ADDIE Approanch. New York; Springer. https://link.springer.com/book/10.1007/978-0-387-09506-6
Dapiokta, J., Sutiono, E., Wijaya, J, E., Vidianti, A., & Kuswanto, J. (2025). Multimedia Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran TIK. 5(1), 279-288. https://journal.umkendari.ac.id/de code/article/view/1105
Honesty, F., Aswan, r., & Nurul, A. (2024). Peran Teknologi Informasi Dalam Inovasi Pendidikan di SMK. Jurnal teknologi dan kejuruan, 6(1),56-64 https://journal.unesa.ac.id/index.php/jptk/article/view/29549
Husrizal Syah, Y., Lukman, S., & Azalia, R. (2021). Teknologi Digital dalam Mendukung Pembelajaran Siswa Abad 21. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 5(2), 99-108. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPP/article/view/35391
Kuswanto, A. (2022). Peran Smarrphone dalam Mendukung Pembalajaran Digital di Sekolah. Jurnal Pendidikan Teknologi, 7(1), 33-47.https://journal.uny.ac.id/index.php/jpt/article/view/49053
Mas’ud, H., Suhada, S., Izah, N., Bouty, A. A., Pakaya, N., & Rijal, B. S. (2024). Pengaruh metode pembelajaran mind mapping terhadap motivasi dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran dasar-dasar teknik komputer jaringan dan telekomunikasi. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional, 6(2), 1–8. https://doi.org/10.23960/jpvti
Pebriantika, S., Mulyani, H., & Ramadhan, F (2019). Keterbukaan dan partisipasi siswa dalam penggunaan Media Pembelajaran Digital. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 8(3), 201-209.https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Jurnal_Pendidikan_Teknologi/article/view/5753
Prihthini, R. & Waton, D. (20021). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 19(2),77-85. https://ejournal.upi.edu/index.php/psped/article/view/35280
Purnama, ., dkk. (2024). Pengambangan Media Pembelajaran Berbasis Lumio pada Mata Pelajaran Manajeman Perkantoran di SMK. Jurnal Pendidikan, (2021), 55-69. https://journal.uny.ac.id/index.php/jp/article/view/60843
Putri, A., & Haryanto, D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Berbasis Interaktif pada Sekolah Menengah Kujuruan. Jurnal Inovasi Pendididkaan, 10(2), 87-94. https://journal.uny.ac.id/index.php/jip/article/view/46003
Rchmat, R., Mardiani, S., & Widodo, T. (2023). Pengembangan Konten Digital untuk Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Pendidikan Pembelajaran, 21(2), 60-70. https://journals.ums.ac.id/index.php/pendidikan/article/view/44528
Rusmini, E., Aditya, A., & Wulandari, T. (2020). Media Pembelajaran Digital Berbasis Web: Solusi Pembelajaran di Masa Pandemi. Jurnal Pembelajaran Inovasi, 12(1), 48.-55. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPPD/article/view/32429
Sutiono, E., Wahyuni, D., & Hardiana, I. (2024). Implementasi Media Interaktif Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan SMK, 18(2), 95-104. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/edukasi/article/view/15729
Sutrisno, A. (2022). Lumio Sebagai Media Pembelajaran Digital Interaktif. Jurnal Edukasi Digital, 9(1), 73-80. https://journal.esaunggul.ac.id/index.php/ed/article/view/5168
Yuliani, D. (2022). Penggunaan Media Interaktif di Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar, 14(3), 150-163. https://journal.uny.ac.id/index.php/jsp/article/view/47161
Zahrah, D. (2023). Pengaruh Evaluasi Model ADDIE terhadap Efektifitas Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 120-133. https://ejournal.upi.edu/index.php/jtp/article/view/60497
DOI: https://doi.org/10.23960/%25x
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional
Diterbitkan oleh:
PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TEKNOLOGI INFORMASI
FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS LAMPUNG
Jl. Prof. Dr. Sumantri Brojonegoro No.1Kota Bandar Lampung
Homepage: http://pti.fkip.unila.ac.id
email: pti@fkip.unila.ac.id