PELATIHAN PEMANFAATAN PAGUYUBAN KELAS BAGI GURU-GURU DALAM PEMBELAJARAN DARING DI TK FRANSISKUS XAVERIUS BANDAR LAMPUNG

Erimson Siregar, Nurain Suryadinata, Risma Margaretha Sinaga, Widyastuti Widyastuti

Abstract


One of the impacts felt in the world of education by the COVID-19 virus pandemic is the cessation of the face-to-face teaching and learning process and being replacement by distance learning. Therefore, an effective communication model is needed so that teachers and students have the same perception of learning objectives through online materials and assignments given by teachers to kindergarten children through messages to parents. One of the models that can be used is the class association, which creates collaboration between parents, teachers, and students to be empowered to learn in dealing with emergencies due to covid 19. The method of implementing the service is carried out offline because there are only 7 participants. An introduction to the material, what and why class associations are, and how to use class associations in online learning during the COVID-19 pandemic. The AJEL (Active, Joyful, Effective Learning) principle was applied in the training. In its implementation, the instructor will act as a facilitator. The results of the process evaluation showed that the participants were very active and enthusiastic. The results of the comparison between the pretest and the posttest show that this training can increase the knowledge of teachers regarding classroom associations.

Keywords:

class associations; online learning; teacher


Abstrak

Salah satu dampak yang dirasakan dalam dunia pendidikan oleh pandemi virus covid-19 adalah terhentinya proses belajar mengajar secara tatap muka dan digantikan pembelajaran jarak jauh. Oleh karena itu diperlukan model komunikasi yang efektif agar antara guru dan siswa memiliki persepsi yang sama akan tujuan pembelajaran melalui materi dan tugas daring yang diberikan guru bagi anak-anak TK melalui pesan kepada orangtua. Salah satu model yang yang dapat dimanfaatkan adalah paguyuban kelas, sehingga tercipta kolaborasi orangtua, guru murid untuk berdaya belajar dalam menghadapi situasi darurat akibat covid 19. Metode pelaksanaan pengabdian dilakukan secara luring karena peserta hanya 7 orang. Pengenalan tentang materi, apa dan mengapa paguyuban kelas, dan bagaimana memanfaatkan paguyuban kelas dalam pembelajaran daring pada masa pandemic covid 19. Dalam pelatihan diterapkan prinsip AJEL (Active, Joyfull, Efective Learning). Dalam pelaksanaannya, instruktur akan berperan sebagai fasilitator. Hasil evaluasi proses menunjukkan bahwa peserta sangat aktif dan antusias. Hasil perbandingan antara pretes dan postes menunjukkan bahwa pelatihan ini dapat meningkatkan pengetahuan para guru terkait paguyuban kelas.


DOI: https://doi.org/10.23960/rp/v2i1.hal.66-75


Keywords


guru; paguyuban kelas; pembelajaran daring

Full Text:

PDF

References


Benty, D.D.N & Gunawan, I. (2015). Manajemen Hubungan dan Sekolah dan Masyarakat. Malang: Universitas Negeri Malang.

Diani, M., Nurtiani, A. T., & Zamana, M. (2021). Analisis Peranan Guru PAUD terhadap Proses Pembelajaran Anak Pada Masa Pandemi (Covid-19) Usia 4-5 Tahun Tk Poeteumeurehom Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(1).

Ikhsan, A., Nurochmah, A., & Mus, S. (2019). Paguyuban Kelas di SD Negeri. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 4(1), 25-32.

https://doi.org/10.26740/jdmp.v4n1.p25-32

Indrafachrudi, S., & Soetopo, H. (1989). Administrasi Pendidikan. Malang: FIP IKIP Malang.

Istiadaningsih, D., Adisel & Fitriana, S. (2021). Peran Orang Tua dalam Mensukseskan Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 di Kelas III Sekolah Dasar. Journal of Elemantary School (JOES), 4(1), 22-30.

https://doi.org/10.31539/joes.v4i1.2024

Rizki, D. S., & Hanik, E. U. (2021). Studi Analisis Persiapan Orang Tua selama Pembelajaran Daring Kelas I SDN 01 Kajeksan Kudus. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 1(1), 15-23.

https://doi.org/10.46229/elia.v1i1.220

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(2), 214-224.

https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by: 

           

 

 

Creative Commons License

Ruang Pengabdian: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat  is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International LicenseCopyright © Mathematics and Science Education Department, Universitas LampungAll rights reservedp-ISSN 2807-2251e-ISSN 2798-9453