Development of Textbooks with Higher Order Thinking Skills (HOTS) on Colligative Properties of Solutions

Iriany Setia Ningsih, Agus Kamaludin

Abstract


This study aims to develop a textbook containing Higher Order Thinking Skills (HOTS), especially on the colligative properties of solutions. The development model in this study adopts the 4D model (Define, Design, Development, and Disseminate). Product assessment was carried out by material experts, media experts, chemistry teachers, and student responses. The research instruments were validation sheets, product quality assessments, and student response sheets. The product is in the form of a textbook containing Higher Order Thinking Skill (HOTS) on colligative properties consisting of 9 sub-chapters of material and printed in B5 size. The results showed that the results of product assessment by media experts obtained an ideal percentage of 92% with an excellent category; material experts got 94% ideal percentage with the excellent category; chemistry teachers obtained an ideal percentage of 89.4% with an excellent one category. The book containing the Higher Order Thinking Skill (HOTS) colligative properties of this solution also received a positive response with a percentage of 98%. Therefore, the textbook is suitable for improving students' higher-order thinking.

Keywords: development research, Higher Order Thinking Skill (HOTS), colligative properties of solutions


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jppk.v11.i3.2022.05

 


Full Text:

PDF

References


Alawiyah, F. (2015). Perubahan kebijakan Ujian Nasional (Studi pelaksanaan Ujian Nasional 2015). Aspirasi: Jurnal Masalah-masalah Sosial, 6(2), 189-202. https://doi.org/10.46807/aspirasi.v6i2.513.

Ardhana, T. (2017). Keterampilan berpikir siswa dalam menyelesaikan soal garis dan sudut berdasarkan taksonomi bloom revisi. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta, Surakarta.

Asma, N. (2018). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS) pada pembelajaran matematika kelas V SD Negeri 2 Rawa Laut Bandar Lampung. Skripsi, Universitas Lampung.

Auliyani, A., Hanum, L., & Khaldun, I. (2017). Analisis kesulitan pemahaman siswa pada materi sifat koligatif larutan dengan menggunakan three-tier multiple choice diagnostic test di kelas XII IPA 2 SMA Negeri 5 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia, 2(1), 55-64. Retrieved from http://www.jim.unsyiah.ac.id/pendidikan-kimia/article/view/3403.

Badan Standar Nasional Pendidikan. (2018). Buletin BSNP edisi 2 tahun 2018. Jakarta: BSNP.

Erlina. (2011). Deskripsi kemampuan berpikir formal mahasiswa pendidikan kimia Universitas Tanjungpura. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 6(3), 631-640. https://doi.org/10.26418/jvip.v6i3.56

Fajriyatun, F., & Saliman, S. (2018). Media stupa merah putih bermagnet untuk meningkatkan hots dan hasil belajar dalam penguatan pendidikan karakter. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(2), 319-340. Retrieved from https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/80

Fajriyatun, F., & Saliman, S. (2018). Media stupa merah putih bermagnet untuk meningkatkan Hots dan hasil belajar dalam penguatan pendidikan karakter. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(2), 319-340. Retrieved from https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/80.

Hanifah, N. (2019). Pengembangan instrumen penilaian Higher Order Thinking Skill (HOTS) di sekolah dasar. Current Research Education: Conference Series Journal, 1(1), 1-8. Retrieved from https://ejournal.upi.edu/index.php/crecs/article/view/14286.

Hidayati, A. U. (2017). Melatih keterampilan berpikir tingkat tinggi dalam pembelajaran matematika pada siswa sekolah dasar. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(2), 143-156 . https://doi.org/10.24042/terampil.v4i2.2222.

Iskandar, D., & Senam, S. (2015). Studi kemampuan guru kimia SMA lulusan UNY dalam mengembangkan soal UAS berbasis HOTS. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(1), 65-72. https://doi.org/10.21831/jipi.v1i1.4533

Julianingsih, S., Rosidin, U., & Wahyudi, I. (2017). Pengembangan instrumen Higher Order Thinking Skill (HOTS) untuk mengukur dimensi pengetahuan IPA siswa di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(3), 59-68. Retrieved from http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPF/article/view/12786

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2008). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 2, Tahun 2008, tentang Buku.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 4, Tahun 2018, tentang Penilaian Hasil Belajar Oleh Satuan Pendidikan Dan Penilaian Hasil Belajar Oleh Pemerintah.

Khoirudin, A., Styawati, R. D., & Nursyahida, F. (2017). Profil kemampuan literasi matematika siswa berkemampuan matematis rendah dalam menyelesaikan soal berbentuk PISA. Aksioma: Jurnal Matematika dan Pendidikan Kimia,8(2), 33-42. https://doi.org/10.26877/aks.v8i2.1839

Mahfuzah, B. A., Munzil, & Utomo, Y. (2018). Efektifitas GDL (Guided Discovery Learning) dan problem solving terhadap KBK (Keterampilan Berpikir Kritis) dan HOTS (Higher Order Thinking Skills). Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan, 3(6), 739-744. http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i6.11131

Octarina, A. (2017). Upaya guru dalam pemanfaatan bahan ajar pada kelas I di MIN Purwokerto Timur Kabupaten Banyumas tahun pelajaran 2016/2017. Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Purwokerto, Purwokerto.

Rahayu, T. (2017). Pengembangan keterampilan berpikir tingkat tinggi melalui gerakan literasi nasional, Seminar Nasional Kedua Pendidikan Berkemajuan dan Menggembirakan, Surakarta, 693-698.

Rahmawati, N. (2016). Analisis keterampilan dan proses berpikir tingkat tinggi siswa dalam pembelajaran inkuiri terbimbing berbantuan LKS interaktif. Skripsi, Universitas Negeri Semarang, Semarang.

Rohayati, S.(2019). Analisis soal Higher Order Thinking Skills (HOTS) dalam soal ujian nasional kimia tahun ajaran 2017/2018. Skripsi, Universitas Maritim Raja Ali Haji, Riau

Widoyoko, E. (2011). Evaluasi program pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.