Efektivitas Model POGIL untuk Meningkatkan Self Confidence dan Penguasaan Konsep Larutan Penyangga Peserta Didik

Natalia Ramadhani, Ratu Betta Rudibyani, Tasviri Efkar

Abstract


This study aims to describe the effectiveness of the POGIL model to increase students' self-confidence and mastery of the buffer solution concept. The research sample was taken using cluster random sampling technique, obtained class XI IPA 3 as the experimental class and XI IPA 4 as the control class. This study used a quasi-experimental method with pretest-posttest control group design. The POGIL model is said to be effective if it shows a significant difference in the value of n-Gain self confidence and students' mastery of concepts between the experimental class and the control class. The results showed that the POGIL model was effective in increasing students' self-confidence and mastery of the buffer solution concept.

Keywords: POGIL models, self confidence, mastery of concepts, buffer solution

 


Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas model POGIL untuk meningkatkan self confidence dan penguasaan konsep larutan penyangga peserta didik. Sampel penelitian diambil menggunakan teknik cluster random sampling, diperoleh kelas XI IPA 3 sebagai kelas eksperimen dan XI IPA 4 sebagai kelas kontrol. Penelitian ini menggunakan metode kuasi eksperimen dengan pretest-postest control grup design. Model POGIL dikatakan efektif apabila menunjukkan perbedaan nilai n-Gain self confidence dan penguasaan konsep peserta didik yang signifikan antara kelas eksperimen dan kelas kontrol. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model POGIL efektif dalam meningkatkan self confidence dan penguasaan konsep larutan penyangga peserta didik.

Kata kunci: model POGIL, self confidence, penguasaan konsep, larutan penyangga


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.