THE ROLE OF SCOUTING ACTIVITIES IN IMPROVING STUDENT INDEPENDENCE AND RESPONSIBILITY
Abstract
This study aims to (1) Determine the role of scouting activities in improving the independence of students in Senior High School 1 Sumberejo, (2) Knowing the role of scouting activities in improving the independence of students in SMA Negeri 1 Sumberejo. Method used descriptive quantitative. Sample was 30 persons. Data analyses used Chi Quadrate. Research result showed that: (1) The role of scouting activities to improve students'self in Senior High School 1 Sumberejo on the calculation results of the study revealed that there is a positive and powerful category of closeness between the role of scouting activities to increase student independence. (2) The role of scouting activities to improve student responsibility performed in Senior High School 1 Sumberejo on the calculation results of the study revealed that there is a positive and powerful category of closeness between the role of scouting activities to enhance the student's responsibility. This shows that the scouting activity has a strong role in increasing independence and responsibility in class XI student of Senior High School 1 Sumberejo school year 2012/2013.
Keywords: Scouts, Independence, Responsibility, Extracurricular, Builder
Full Text:
PDFReferences
Ali, Muhammad. 1994. Strategi Penelitian Pendidikan. Bandung: Angkasa.
Abdullah, Rachmat. 2009. Kumpulan Petunjuk Penyelenggaraan Gerakan Pramuka. Kwartir Daerah Lampung
Antonius, Gea.2008. Relasi Dengan Diri Sendiri. Jakarta: PT. Gramedia.
Arikunto, Suharsimi. 2009. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Asrori, Muhammad. 2006. Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara
Asmani, JM. 2011. Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Jogjakarta: DIVA press.
Budimansyah, Dasim.2010. Penguatan Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Membangun Karakter Bangsa. Bandung:WidyaAksara Press.
Elfindri. dkk . 2012. Pendidikan Karakter. Jakarta: Banduose Media Jakarta
Hadi, Sutrisno. 1986. Metodologi Research. Yogyakarta:Fakultas Psikologi UGM
Hamalik, Oemar. 2001. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara
Hamid Hasan, Said. 2010. Bahan Pelatihan Penguatan Metodologi Pembelajraan Berdasarkan Nilai-nilai Budaya untuk Membentuk Daya Saing dan Karakter Bangsa Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa, Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.
Hasan, Basri. 2008. Remaja Berkualitas (problematika remaja dan solusinya). Yogyakarta: Pustakabelajar.
Maiasari, Reni. 2012.Peranan Guru DalamMelatihTanggungJawabSiswa di SekolahDasar Negeri 2 Rajabasa Bandar Lampung TahunPelajaran 2011/2012, skripsi FKIP UNILA
Malo, Manase. 1986. Metode Penelitian Sosial. Jakarta: Kurnia
Napitupulu. 2007. Pendidikan Nilai Gerakan Pramuka. Jakarta: PUSTAKA TUNAS MEDIA
Riduwan. 2010. Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Bandung: ALFABETA
Soekanto, Soerjono. 2007. Sosiologi, Suatu Pengantar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sudjana. 1986. Metode Statistika.. Bandung: Tarsito
Sukardi, Dewa Ketut dan Desak Made Sumiarti. 1990. Bimbingan Pengukuhan di sekolah. Jakarta: Rinekcipta
Sunardi, AB. 2009. Boyman Ragam Latih Pramuka. Bandung: CV Nuansa Muda.
Surya, Hendra. 2003. Kiat-Kiat Mengajak Anak Belajar dan Berprestasi, Jakarta: Pustaka Belajar.
Tivani, Marina. 2006 . Pengaruh Aktivitas Belajar Siswa Yang Memanfaatkan Buku Pelajaran Dari Dana BOS Terhadap Prestasi Belajar PKn Siswa kelasVIII Sekolah Menengah Budaya Bandar Lampung (SMP) Tahun Ajaran 2006/2007. Skripsi. FKIP UNILA
Yani, Tri. 2007 . Peranan Lembaga Perlindungan Anak Dalam Memberikan Perlindungan Terhadap Anak Yang Berhadapan Dengan Hukum. Skripsi. UPI
Refbacks
- There are currently no refbacks.