Peranan Guru PPKN dalam Mengimplementasikan Profil Pelajar Pancasila di SMP Negeri 4 Metro
Abstract
This research is to find out the role of Pancasila and civic education teachers in implementing Pancasila student profiles at junior high schools in State 4 Metro. The research method used in this research is a descriptive method with a quantitative approach. The research subjects were 8th-grade students of junior high schools in State 4 Metro. The sample in this study amounted to 72 respondents. Data collection techniques using the main techniques, namely questionnaires and tests as well as supporting techniques, namely interviews. Analysis of the research data is using SPSS version 25. Based on the results of the regression analysis which shows a significance value smaller than probability or 0.000 <0.05 and the percentage of influence is 55.1%, the hypothesis H0 is rejected and H1 is accepted. The results obtained indicate that there is a role for Pancasila and civic education teachers in implementing the Pancasila student profile
Keywords: PPKn Teachers, Pancasila Student Profiles
Full Text:
PDFReferences
Djunaidi, A., & Sarimawati, T. (2019). Peranan Guru PPKn dalam Membina Sikap dan Kedisiplinan Siswa di Sekolah Melalui Pendekatan Keteladanan Guru di SMP Negeri 2 Donggo. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 7(2), 19-26.
Mutmainah, D., & Kamaluddin, K. (2018). Peran Guru Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Dalam Membentuk Sikap Dan Kepribadian Siswa. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(2), 45-54.
Batubara, A. S. P., Endarwati, A., Siagian, N., Yunita, S., & Hodriani, H. (2022). Peran Guru PPKn dalam Mencegah Terjadinya Bullying Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Percut Sei Tuan Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Kewarganegaraan, 19(1), 33-48.
Nadhiroh, A. L. (2021). Peranan Guru Dalam Memotivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ppkn Dengan Metode Diskusi Kelompok. Edutama.
Irawati, E., & Susetyo, W. (2017). Implementasi Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Di Blitar. Jurnal Supremasi, 3-3.
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224-1238.
Sherly, S., Herman, H., Halim, F., Dharma, E., Purba, R., Sinaga, Y. K., & Tannuary, A. (2021). Sosialisasi Implementasi Program Profil Pelajar Pancasila di SMP Swasta Sultan Agung Pematangsiantar. Jubaedah: Jurnal Pengabdian Dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 1(3), 282-289.
Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3613- 3625.
Kurniastuti, R. N., Nuswantari, N., & Feriandi, Y. A. (2022, August). Implementasi profil pelajar pancasila sebagai salah satu bentuk pendidikan karakter pada siswa SMP. In Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (Senassdra) (Vol. 1, No. 1, pp. 287-293).
Rizal, Y., Deovany, M., & Andini, A. S. (2022). Kepercayaan Diri Siswa Pada Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 9(1), 46-57.
Saragih, A. P. S. (2017). Manfaat Perpustakaan Terhadap Hasil Belajar PKN Siswa di SMA Negeri 1 Raya Kecamatan Raya Kabupaten Simalungun Tahun Pelajaran 2016/2017 (Doctoral dissertation, UNIMED
Rukajat, A. (2018). Pendekatan penelitian kuantitatif: quantitative research approach. Deepublish.
Mukhid, A. (2021). Metodologi Penelitian Pendekatan Kuantitatif. Jakad Media Publishing.
Nurasiah, I., Marini, A., Nafiah, M., & Rachmawati, N. (2022). Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3), 3639-3648.
Purwanto, E. A., & Sulistyasturi, D. R. (2017). Metode penelitian kuantitatif.
Hikmawati, I. (2021). Peran Guru PPKN dalam Membentuk Profil Pelajar Pancasila di MTS Muhammadiyah 1 Malang (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).
El Maskhuriyah, D., Fatchan, E. G., Murti, V. S., & Maulidia, W. (2022). Mempersiapkan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran PKn Di Sekolah Dasar. SNHRP, 1068-1074.
Sabana, R. P. (2022). Peran Guru Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Dalam Menumbuhkan Perilaku Toleransi Smp Raden Fatah Batu (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).
Kartika, R. D., Agus, A. A., & Bakhtiar, B. Peranan Guru PPKn Dalam Menanamkan Sikap Sosial Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Parepare. Jurnal Tomalebbi, 9(1), 17-24.
Hasanah, A. H. (2022). Pengaruh Peranan Guru Penggerak Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah. SKRIPSI
Susilawati, E., Sarifudin, S., & Muslim, S. (2021). Internalisasi nilai Pancasila dalam pembelajaran melalui penerapan Profil Pelajar Pancasila berbantuan Platform Merdeka Mengajar. Jurnal Teknodik, 155-167.
Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7111-7120.
Sari, M., Siswati, T., Suparto, A. A., Ambarsari, I. F., Azizah, N., Safitri, W., & Hasanah, N. (2022). Metodologi penelitian. Global Eksekutif Teknologi.
Juhji, J. (2016). Peran Urgen Guru dalam Pendidikan. Studia Didaktika, 10(01), 51-62.
Askhabul Kirom, “Peran Guru dan Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multukultural”, Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3 (Desember, 2017), 74.
Saldana., Miles & Huberman. 2014. Qualitative Data Analysis. America: SAGE Publications.
Rudiawan, R., & Asmaroini, A. P. Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah. (2022). Edupedia, 6(1), 55-63.
Abdurrahman, M. (2017). Peran Keluarga dalam Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 5(2), 135-146.
Alwi, I. (2020). Pengaruh Media Sosial terhadap Pemahaman Pancasila pada Mahasiswa Universitas Negeri Makassar. Jurnal Transformasi Pendidikan, 3(2), 162-172.
Nurmalisa, Y., Mentari, A., & Rohman, R. (2020). Peranan pembelajaran pendidikan kewarganegaraan dalam membangun civic conscience. Bhineka Tunggal Ika, 7(1), 34-46.
Hafiduddin, H., & Hasyim, N. (2012). Peran Pembimbing Akademik Dalam Mengoptimalkan Hasil Studi Mahasiswa: Studi Pada Politeknik Negeri Jakarta. Epigram (e-journal), 9(1).
Maryatun, I. B. (2016). Peran pendidik PAUD dalam membangun Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1).
Issroviatiningrum, R., Suyanto, S., & Rusyani, Y. (2021). Pengaruh Peran Fasilitator terhadap Keefektifan Diskusi Kelompok Mahasiswa Keperawatan selama Melaksanakan Small Group Discussion. Jurnal Keperawatan, 13(4), 911- 918
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Pendidikan Nasional
Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen
Undang-Undang No. 2 Tahun 1989 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Refbacks
- There are currently no refbacks.