Efektivitas Pembelajaran Matematika-Berdiferensiasi terhadap Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar
Abstract
The purpose of the study was to determine the difference in increasing the numeracy ability of students obtaining a differentiated learning is better with students who obtain ordinary learning. The study population consisted of 60 students enrolled in a school with two classes: experimental class and control class. Data collection techniques by random sampling (random sampling). Instruments used in the form of pretest and posttest test sheets. The results of this study indicate that mathematics-differentiated learning is effective in improving the numeracy skills of Primary School students. This is evidenced by the test results of the independent sample t-test which showed a significant difference between the average post-test results of the experimental group (M = 76.13, SD = 2.57) and control (M = 58.63, SD = 2.04) with a p value < 0.001. In addition, the N-Gain analysis revealed a higher increase in numeracy scores in the experimental group (Mean = 50.13) compared to the control group (Mean = 19.03), indicating that differentiated learning had a significant positive impact on students ' numeracy skills.
Full Text:
PDFReferences
Ardellea, F., & Hamdu, G. (2022). Pentingnya Kemampuan Guru Sekolah Dasar dalam Mengembangkan Soal Tes Literasi dan Numerasi Berbasis Education for Sustainable Development (ESD). Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2), 220–227. https://doi.org/10.47709/educendikia.v2i02.1587
Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2), 2846–2853. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2504
Jannah, R., & Oktaviani, R. N. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Augmented Reality Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Digital Pada Pembelajaran Matematika Materi Penyajian Data Kelas V MI At-Taufiq. Jurnal Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 7(2), 123–138. https://doi.org/doi.org/10.21154/ibriez.v7i2.283
Koimah, S. M., Zahra, N. A., Prastini, E., & Sasmita, S. K. (2024). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Memenuhi Kebutuhan Belajar Siswa yang Beragam. JISBI: Jurnal Ilmu Sosial Dan Budaya Indonesia, 2(2), 58–66. https://doi.org/doi.org/10.61476/49j96838
Lavia, S. S., Karim, H. A., & Afridona, R. (2023). Implementasi Pembelajaran PAI Berdiferensiasi Dalam Memenuhi Gaya Belajar Siswa SMP 1 Kamang Magek. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(12), 170–176. https://doi.org/10.5281/zenodo.10430307
Mastura, A., Hajjina, C. Y. N., & Tanjung, A. (2024). Pelatihan Kemampuan Numerasi bagi Peserta Didik untuk Bernalar Kritis. CATIMORE (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2), 78–82. https://doi.org/10.56921/cpkm.v3i2.249
Mufliva, R., Fitriani, A. D., & Iriawan, S. B. (2023). Pengembangan LKPD berbasis Alur “MERDEKA” sebagai penguatan Literasi Numerasi dalam Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(3), 1011–1026. https://doi.org/10.20961/jdc.v7i3.79571
Muhlisah, U., Misdaliana, M., & Kesumawati, N. (2023). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematis Siswa SMA. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2793–2803. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2762
Mumayizah, M., Hamidah, N., Thenaya, P. F., & Wijayanti, M. D. (2023). Penguatan Literasi dan Numerasi Menggunakan Adaptasi Teknologi dalam Pembelajaran di SD oleh Kampus Mengajar Angkatan 6. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 6(3), 320–326. https://doi.org/10.20961/shes.v6i3.82366
Ningsih, R. P., & Ristontowi. (2024). Penggunaan Teka-Teki Bilangan Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Di Kelas IV. Journal of Human And Education, 4(3), 660–665. https://doi.org/10.31004/jh.v4i3.1080
Parlina, M., Septian, A., & Inayah, S. (2021). Students’ Mathematical Problem Solving Ability Using the Kaizala Application Assisted E-Learning Learning Model. Jurnal Padegogik, 4(2), 23–31. https://doi.org/10.35974/jpd.v4i2.2528
Permendikbudristek. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi Tentang Standar Proses Pada Pendidikan Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar dan Jenjang Pendidikan Menengah. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2022 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah, 1(69), 5–24.
Puji, P., Putriyani, S., & Nurdin. (2024). Literature Review: Penggunaan Media Powtoon dalam Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 4(2), 859–873. https://doi.org/10.51574/kognitif.v4i2.1962
Siburian, R., Simanjuntka, S. D., & Simorangkir, F. M. (2022). Effectiveness of Online Differentiated Instruction in term of Students’ Mathematical Problem Solving Ability. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 9(1). https://doi.org/10.21831/jrpm.v9i1.44439
Sidiq, F., Ayudia, I., Sarjani, T. M., & Juliati. (2023). Optimalisasi gerakan literasi sekolah melalui desain kelas literasi numerasi di Sekolah Dasar kota Langsa. Journal of Human and Education, 3(3), 69–75. https://doi.org/10.31004/jh.v3i3.322
Wulandari, N. N. A., Candiasa, I. M., & Sugiarta, I. M. (2023). Model Struktural Konsep Diri, Kecemasan Dan Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 13(1), 1–16. https://doi.org/10.23887/jpepi.v13i1.1420
Zahro, N. F. (2022). Penerapan Pendekatan Diferensiasi dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 9(3), 833–843.
DOI: http://dx.doi.org/10.23960%2Fjiip.v6i2.32637
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Inovatif Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The copyright is reserved to The Jurnal Inovatif Ilmu Pendidikan that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.