Berbagai Dampak Hukuman (Punishment) dalam Pendidikan Terhadap Peserta Didik

Susmita Suharjo, Farid Pribadi

Abstract


All humans are obliged to be educated. The objective of the subject of education is to improve the quality of oneself in order to become a complete person. In achieving that goal, education has tools to support its smooth running. One of the educational tools punishment which is punishment, has a profound impact on learners. The punishment in education is the punishment given to the learner aimed at edifying the offending learner. After the sentencing, the impact of the learner, the impact of each learner varied, to which in the study, researchers tried to dig up information on the impact of the punishment on the learner by using literature and secondary data, that is, data from previously existing sources such as journal articles, books, and scripts. Then the data was qualitatively analyzed using the miles and hubermans' methods. Analysis has resulted in some effect on learners. The effects are positive and dam impact.

Keywords: Educational tools, punishment, and student 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jiip.v3i2.23232


Full Text:

PDF

References


Atikah Dewi Anggita, L. P. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Menyimpang Pada Anak Usia Sekolah Dasar di SD Negeri Pleburan 03 Semarang. 5.

Abu Ahmadi, N. U. (1991). Ilmu Pendidikan . Dalam N. U. Abu Ahmadi (eds.), Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Ardi, M. (2012). Pengaruh Pemberian Hukuman Terhadap Disiplin Siswa Dalam Belajar (Penelitian Eksperimen di Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Nanga Tebidah Kecamatan Kayan Hulu Kabupaten Sintang). EKSOS: 61-72.

Bergner, Elizabeth Hurlock. (1990). Perkembangan anak, terjemah. Med. Meitasari Tjandrasa. Jakarta: Erlangga.

Firmansyah, Deny. (2019). Peran Hukuman Edukatif Dalam Membentuk Self Management Siswa (Studi Kasus di Madrasah Diniyah Mambaul Hisan Kadipaten Babadan Ponorogo). Skripsi Strata 1. Ponorogo: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ponorogo.

Hudson, B. A. (2003). Understanding Justice: An Introduction to Ideas, Prespectives and Controversies in Modern Penal Theory. Dalam B. A. Hudson, Understanding Justice: An Introduction to Ideas, Prespectives and Controversies in Modern Penal Theory . Philadelphia: Open University Press.

Hasan, I. (2009). Analisis Data Penelitian dengan Statistik. Jakarta: Bumi Aksara.

H. Manser, Martin. (2003). Oxford learner’s Pocket Dictionary. New York: Oxford University Press.

Hisyam, C. J. (2018). Perilaku Menyimpang: Tinjauan Sosiologi. Jakarta: Bumi Aksara.

Handoko, Ary Prasetyo. (2019). Eksistensi Pidana Kebiri Kimia Ditinjau Dari Teori Tujuan Pemidanaan (Studi Atas Peraturan Pemerintah Pengganti Undang-Undang Nomor 1 Tahun 2016 Tentang Perubahan Kedua Atas Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2002 Tentang Perlindungan Anak). Skripsi Strata 1. Yogyakarta: Fakultas Hukum Universitas Islam Indonesia.

Imron, A. (2012). Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Indrakusuma, A. D. (1973). Pengantar Ilmu Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.

Intan Kususma Ayu H, I. M. (2017). Respon Siswa Terhadap Pemberian Hukuman Pada Siswa Yang Melanggar Disiplin di SMA Kartika IV-3 Surabaya. Kajian Moral dan Kewarganegaraan: 272-285.

Irma Darmayanti, R. A.(2020). Implementasi Metode Hadiah dan Hukuman Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Andragogi: 19-38.

Kevin Tangkuman, B. T. (2015). Penilaian Kinerja, Reward, dan Punishment Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Pertamina (Persero) Cabang Pemasaran Suluttenggo . EMBA: 884-895.

Langa, C. (2014). Reward and Punishment Role in Teacher-Student Relationship From the Mentor's Prespective. Acta Didactica Napocensia: hal 7.

Lippman, M. (2010). Contemporary Criminal Law: Concepts, Cases, and Controversies. London: SAGE Publications.

Lengrand, P. (1984). Pendidikan Sepanjang Hayat. Terjemah Lembaga Studi Ilmu-ilmu Kemasyarakatan. Jakarta: Gunung Agung.

MP Purwanto, M. N. (2014). Ilmu Pendidikan Teoretis dan Praktis. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rancangan Kitab Undang – Undang Hukum Pidana (KUHP) Nasional, Jakarta. (2018).

Sudiapermana, E. (2009). Pendidikan Informal Reposisi, Pengakuan dan Penghargaan. Pendidikan Luar Sekolah.

Sujana, I. W. (2019). Fungsi dan Tujuan Pendidikan Indonesia . Pendidikan Dasar.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan, Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Safri Miradj, S. (2014). Pemberdayaan Masyarakat Miskin, Melalui Proses Pendidikan Nonformal, Upaya Meningkatkan Kesejahteraan Sosial di Kabupaten Halmahera Barat. Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat: 101-112.

Saipullah, Asep. (2019). Pengaruh Punishment Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Hadits (Studi di Kelas VIII SMP Al-Mizan Cikole Pandeglang). Skripsi Strata 1. Banten: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Sultan Maulana Hasanuddin Banten.

Triyono, U. (2019). Kepemimpinan Transformasional Dalam Pendidikan (Formal, Non Formal, dan Informal). Yogyakarta: Deepublish.

Undang-Undang Sitem Pendidikan Nasional [online] diakses 5 November 2021 (https://pmpk.kemdikbud.go.id/assets/docs/UU_2003_No_20_-_Sistem_Pendidikan_Nasional.pdf)

Zainal Abidin, Pemidanaan, Pidana dan Tindakan dalam Rancangan KUHP [online] diakses 5 November 2021, (https://lama.elsam.or.id/downloads/1298880539_03.pemidanaan-pidana-dan-tindakan-dalam-ruu-kuhp-3.pdf).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Inovatif Ilmu Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Inovatif Ilmu Pendidikan that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.