Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture And Picture Terhadap Hasil Belajar

Atika Yana Uchi, Maman Surahman, Sugiyanto Sugiyanto

Abstract

The problem of this study was the low learning outcomes of learners on integrated learning. This study aimed to determine the effect of cooperative learning model type picture and picture towards learning outcomes of learners. The method used in this research is quasi experiment method. The research design used in this study was non equivalent control group design. This research used sampling technique non probability sampling. Type of research technique used was purposive sampling. The instruments used were non test and test. Data were analyzed using simple linear regression test. And the result of data analysis can be concluded that there is influence of using cooperative learning model type picture and picture towards learning result on thematic teaching in class IV SD Negeri 3 Kartaraharja.

 

Masalah penelitian ini adalah masih rendahnya hasil belajar peserta didik pada pembelajaran terpadu. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe picture and picture terhadap hasil belajar peserta didik. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode quasi  experiment. Desain penelitian yang digunakan pada penelitian ini adalah nonequivalent control group design. Penelitian ini menggunakan teknik sampling non probability sampling. Jenis teknik penelitian yang digunakan adalah purposive sampling. Instrumen yang digunakan adalah nontes dan tes. Data dianalisis menggunakan uji regresi linear sederhana. Dan hasil analisis data dapat disimpulkan bahwa ada pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe picture and picture terhadap hasil belajar pada pembelajaran tematik dikelas IV SD Negeri 3 Kartaraharja.

Kata kunci: hasil belajar, model picture and picture, pembelajaran tematik.

References

Indri, Marta. 2017. Use of picture and picture method in increasing ability of sunware students. Translator 1:91-96.

http://journal2.etd.unsyiah.ac.id/index.php?p=show_detail&id=12241

Huda, Miftahul. 2016 Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rusman. 2012. Model-model pembelajaran. mengembangkan profesionalisme guru. PT. Raja Jakarta: Grafindo Persada.

Budiningsih, C, Asri. 2005. Belajar dan pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Huda, Miftahul. 2014 Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta

Yuamil, Wiwik. 2017. The effect of picture and picture learning model towards seience outcomes for students with hearning impairment in the class VII. Translator 1:145-149.

https://www.google.com/search?ieUTFbrowser&q=jurnal+internasional+wiwik+yuamil2017

Refbacks

  • There are currently no refbacks.