Hubungan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik

Krisna Wardani, Lilik Sabdaningtyas, Fitria Akhyar

Abstract

The problems in this study are still low interest in learning and thematic learning achievement. the purpose of this study is to determine the relationship of interest in learning on the thematic learning achievement of fourth graders of the State Elementary School of cluster Gadingrejo District Pringsewu. Population in this study amounted to 173 students and the number of samples obtained 40 students. Data collection techniques using questionnaires and documentation studies. Hypothesis testing using product moment Pearson correlation formula with significant coefficient value. the large contribution of learning interest to learning achievement (with a = 0.05) means significant correlation. The results showed a significant relationship between the interest of learning on the thematic learning achievement of fourth grade students of fourth graders of the State Elementary School of cluster Gadingrejo District Pringsewu.

 

 

Masalah dalam penelitian ini adalah rendahnya minat belajar dan prestasi belajar tematik. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hubungan minat belajar terhadap prestasi belajar tematik peserta didik kelas IV SD Negeri Gugus Gadingrejo. Populasi dalam penelitian ini berjumlah 173 peserta didik dan jumlah sampel diambil berdasarkan teknik proporsional random samplingyaitu diperoleh 40 peserta didik. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner (angket) dan dokumentasi. Pengujian hipotesis menggunakan rumus korelasi product moment dengan nilai koefisien korelasi r = 0,42. Hasil penelitian menunjukkan hubungan antara minat belajar terhadap prestasi belajar tematik peserta didik kelas IV SD Negeri Gugus Gadingrejo Kabupate Pringsewu.

 

Kata kunci: minat belajar, pembelajaran tematik, prestasi belajar.

References

Hamalik, Oemar. 2012. Proses Belajar Mengajar. Jakarta. Bumi Aksara.

Hamdani. 2010. Strategi Belajar Mengajar. CV. Bandung. Pustaka Setia.

Haryanto. 2010. Pengertian Prestasi Belajar.Http://Belajar.psikologi.Com/Pengertian-Prestasi-Belajar/. (Diakses tanggal 13 November 2017.

Ramayulis. 2001. Metodologi Pengajaran Agama Islam. Jakarta. Kalam Mulia.

Slameto. 2013. Belajar dan Faktor faktor yang mempengaruhinya. Jakarta. Rineka Cipta.

Susanto, Ahmad. 2014. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta. Kencana Prenadamedia Group.

Syah, Muhibbin. 2015. Psikologi Belajar. Jakarta. Rajagrafindo Persada.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.