The Use of Learning Media-Based Augmented Reality (AR) to Improving Integrated Science and Social Studies Literacy

Tetep Tetep, Ali Ismail, Iman Nasrulloh

Abstract


Abstract: The use of learning media-based Augmented Reality (AR) to improving integrated science and social studies literacy. This study aimed to explore the use of learning media-based Augmented Reality to enhance integrated science and social studies literacy in primary school. AR-based learning media was integrated into the IPAS subject. The participants in this study were 48 fifth-grade students from elementary schools, divided into experimental (24 students) and control groups (24 students). Each class employed a cooperative learning approach, with students in the experimental groups engaged in using AR-based learning media to support their learning process. The research method used was non-equivalent pretest-posttest design. The instruments used to test literacy skills (both pretest and posttest) consisted of 5 items. The results indicate a significant difference in the enhancement of students’ literacy skills in the experimental groups compared to the control group. This suggests that the use of the AR-based learning approach enhanced students’ literacy skills in the context of the IPAS subject.

 

Keywords: ar learning media, ipas learning, science literacy, social studies literacy.

 

Abstrak: Penggunaan media pembelajaran berbasis Augmented Reality (AR) untuk meningkatkan literasi IPA dan IPS terpadu. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi penggunaan media pembelajaran berbasis Augmented Reality untuk meningkatkan literasi IPA dan IPS terpadu (IPAS) di sekolah dasar. Media pembelajaran berbasis AR diintegrasikan ke dalam mata pelajaran IPAS. Partisipan dalam penelitian ini adalah siswa kelas lima sekolah dasar yang berjumlah 48 orang, dibagi menjadi kelompok eksperimen (24 siswa) dan kelompok kontrol (24 siswa). Setiap kelas menggunakan pendekatan pembelajaran kooperatif, dimana siswa pada kelompok eksperimen diikutsertakan dalam penggunaan media pembelajaran berbasis AR untuk mendukung proses pembelajarannya. Metode penelitian yang digunakan adalah non-equivalent pretest-posttest design. Instrumen yang digunakan untuk tes kemampuan literasi (baik pretest maupun posttest) terdiri dari 5 item. Hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan peningkatan kemampuan literasi siswa pada kelompok eksperimen dibandingkan dengan kelompok kontrol. Hal ini menunjukkan bahwa penggunaan pendekatan pembelajaran berbasis AR meningkatkan kemampuan literasi siswa dalam konteks mata pelajaran IPAS.

 

Kata kunci: Media pembelajaran AR, pembelajaran IPAS, literasi sains, literasi social.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v13.i3.202328 

Full Text:

PDF

References


Abidin, dkk. (2017). Pembelajaran Literasi Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara

Affriyenni, Y., Hidayat, A., & Swalaganata, G. (2020). Conceptual Understanding and Problem-Solving Skills: The Impact of Hybrid Learning on Mechanics. EDUPROXIMA: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 2(2), 67–75. https://doi.org/https://jurnal.stkippgritulungagung.ac.id/index.php/eduproxima/article/view/1626

Alshafeey, G., Lakulu, M., Chyad, M., Abdullah, A., & Salem, G. (2019). Augmented Reality for the Disabled: Review Article. Journal of ICT in Education, 6(Jun), 46-57.

Babaci-Wilhite, Z. (2019). Educational tools to teach STEAM subjects integrating linguistic rights, collaboration, and critical thinking. In Promoting language and STEAM as human rights in education (pp. 3-15). Springer, Singapore.

Ball, J., Paris, S. G., & Govinda, R. (2014). Literacy and numeracy skills among children in developing countries. In Learning and education in developing countries: Research and policy for the post-2015 UN development goals (pp. 26-41). Palgrave Pivot, New York.

Barr, R. D., Barth, J. L., & Shermis, S.S., (1978). The nature of the social studies. Palm spring: An ETS Pablication.

Budiyanti, N., Aziz, A. A., Sunandar, D., & Erihadiana, M. (2021). Supervisi Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Spiritual Pendidik. Islamic Management: Jurnal Manajemen.

Chiappetta, E.L., & Koballa, T.R. (2010). Science Instruction in The Middle and Secondinary Schools Developing Fundamental Knowledge and Skills. USA: Pearson Inc.

Creswell, John W, (2014). Penelitian Kualitatif & Desain Riset, Yogyakarta, Pustaka Pelajar.

Darojat, M. A., Ulfa, S., & Wedi, A. (2022). Pengembangan Virtual Reality Sebagai Media Pembelajaran Sistem Tata Surya. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 91–99. https://doi.org/10.17977/um038v5i12022p091.

Darsono, D., & Huarng, K. (2015). Viral effects of social network and media on consumers ’ purchase intention ☆. Journal of Business Research, 1–5. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.06.004.

Dibble, J. L., Hartmann, T., & Rosaen, S. F. (2016). Parasocial Interaction and Parasocial Relationship: Conceptual Clarification and a Critical Assessment of Measures. Human Communication Research, 42(1), 21– 44. https://doi.org/10.1111/hcre.12063

Elitasari, H. T. (2022). Analisis Konsep Guru Penggerak : Pandangan Ki Hajar. Jurnal Kajian Kritis Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Dasar 5(2), 79–91.

Hutauruk, A., & Panjaitan, S. (2022). Mengatur Kualitas Guru Melalui Program Guru Penggerak. Journal of Educational Learning and Innovation. 2(1), 130–144. https://doi.org/10.46229/elia.v2i1

Iskandar, S., Rosmana, P. S., Novitasari, D., & Khaerunnisa, H. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Di Salah Satu Sekolah Penggerak Kabupaten Purwakarta. 3, 2551–2559.

Jurnal, P., & Dan, P. (2022). Program Pendidikan Guru Penggerak : Pijakan Kurikulum Merdeka Sebagai Implementasi Merdeka Belajar Driving Teacher Education Program : The Foundation Of Freedom Keywords : Driving Teacher Education Program , Freedom Curriculum , Independent. 01(01), 129–138.

Khofifah, B., Syaifudin, M. (2023). Analisis Kebijakan Pemerintah Mengenai Sekolah Penggerak. Jurnal Inovasi Penelitian, 8(3), 7405-7410.

Keil et al. (2020) Keil J, Korte A, Ratmer A, Edler D, Dickmann F. Augmented reality (AR) and spatial cognition: effects of holographic grids on distance estimation and location memory in a 3D indoor scenario. PFG–Journal of Photogrammetry, Remote Sensing and Geoinformation Science. 2020;88:165–172. doi: 10.1007/s41064-020-00104-1.

Kemendikbud. (2021). Kemendikbud Luncurkan Program Sekolah Penggerak. Diakses pada tanggal 15 November 2021.

Kobayashi, K. (2019).Learning by Preparing-to-Teach and Teaching: A Meta-Analysis. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jpr.12221. https://doi.org/10.1111/jpr.12221

Lubis, S. H. H., Milfayetti, S., Lubis, M. J., & Purba, S. (2022). Peningkatan Sumber Daya Manusia Guru Melalui Program Guru Penggerak. Jurnal Syntax Admiration, 3(6), 823–832.

Musa, S., Nurhayati, S., Jabar, R., Sulaimawan, D., & Fauziddin, M. (2022). Upaya dan Tantangan Kepala Sekolah PAUD dalam Mengembangkan Lembaga dan Memotivasi Guru untuk Mengikuti Program Sekolah Penggerak. 6(5), 4239–4254. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2624

Nazaruddin, M. A., & Efendi, M. (2018). The Book of Pop Up Augmented Reality to Increase Focus and Object Recognition Capabilities for Children with Autism. Journal of ICSAR, 2(1), 9–14. https://doi.org/10.17977/um005v2i12018p009.

NCSS. (1994). Curriculum standars for social studies: Expectation of excellence. Washington

Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi Dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9. https://doi.org/10.32585/absis.v3i1.1385.

Pambudi, M. (2022). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Literasi Digital Pada Siswa. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, Vol. 10, No. 03, pp. 636-646.

Bundu, Patta. (2006). Penilaian Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah dalamPembelajaran Sains. Jakarta : Depdiknas

Prasada, E. A. (2023). Penyuluhan Implementasi Program Sekolah Penggerak Berdasarkan SK Kemendikbud Nomor 162 Tahun 2021 di SD Negeri 13 Rantau Alai. Jurnal Pengabdian, 1(1), 1-16.

Salsabila, V., & Pramudiani, P. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Articulate Storyline Berbasis Literasi Digital Pada Pembelajaran IPS bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah Negeri. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, Vol. 6, No. 3, pp. 458-466.

Sa’idah, N. Afisa, R. Z. & Setiawaty, R. (2022). Kultur Literasi Numerasi Sekolah dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV di SDN Luwang 01. Seminar Nasional LPPM UMMAT Universitas Muhammadiyah Mataram.

Sapriya. (2012). Pendidikan IPS Konsep dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Saputri, R., Darmiany, D. and Nisa, K. 2021. Pengaruh Model Pembelajaran Inside Outside Circle (IOC) terhadap Hasil Belajar pada Muatan Materi IPS Siswa Kelas IV SDN Kidang Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 6, 4 (Dec. 2021), 623–628. DOI:https://doi.org/10.29303/jipp.v6i4.310.

Somantri, Nu’man. (2001). Menggagas Pembaharuan IPS Dedi Supriadi dan Rohmat

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Pendektan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D). Bandung: Alfabeta.

Suryana, C., Nurwahidah, I., & Hernawan, A. H. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu. 6(4), 5877–5889.

Tetep, et.al. (2023). KONSEP DASAR IPS (Dasar Pemahaman Konsep IPS Bagi Guru dan Mahasiswa). Bandung: Widina Media Utama.

Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi Dan Implementasinya Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta : Bumi Aksara.

Van Eck, N. J., & Waltman, L. (2014). Visualizing Bibliometric Networks. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-10377-8_13

Willison, J., Peirce, E., Ricci, M., Al-Sarawi, S., Ng, B., Donnelly, F., & Harper, R. (2009). Handbook for research skill development and assessment in the curriculum. Centre for Learning and Professional Development University of Adelaide.

Zhahira, J., & Jamilah, S. (2022). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Journal Of Educational Research (JER). I, 85–100.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan Progresif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.