An Application of Compositional Metafunctions in Improving Childrens Ability to Learn English Through Images

Magdalena Ngongo, Ridwin Purba, Nguyen Van Thao, Herman Herman

Abstract


Abstract: An Application of Compositional Metafunctions in Improving Childrens Ability to Learn English Through Images. Objectives: The purpose of this study was to access the application of compositional metafunctions in improving childrens ability in learning English through images. Methods: The method used in this study is a qualitative approach with a literature review using sources from the internet, books, and related research outputs. Findings: The results of this study found that using images in the application of compositional metafunction in learning English to improve childrens abilities has a great influence, in terms of ease of learning and ease of observation. Conclusion: Based on the results presented, this study gives a new horizon that children can easily remember words in English through pictures and make motor comparisons in everyday life with the concept of cognitive development in improving memory for learning English.

Keywords: compositional, images, metafunctions, children.

Abstrak: Aplikasi Metafungsi Komposisi dalam Meningkatkan Kemampuan Anak Belajar Bahasa Inggris Melalui Gambar. Tujuan: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengakses penerapan metafungsi komposisional dalam meningkatkan kemampuan anak dalam belajar bahasa Inggris melalui gambar. Metode: Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan studi pustaka menggunakan sumber dari internet, buku, dan hasil penelitian terkait. Temuan: Hasil penelitian ini menemukan bahwa penggunaan gambar dalam penerapan metafungsi komposisional dalam pembelajaran bahasa Inggris untuk meningkatkan kemampuan anak memiliki pengaruh yang besar, dalam hal kemudahan belajar dan kemudahan pengamatan. Kesimpulan: Berdasarkan hasil yang dipaparkan, penelitian ini memberikan cakrawala baru bahwa anak dapat dengan mudah mengingat kata-kata dalam bahasa Inggris melalui gambar dan membuat perbandingan motorik dalam kehidupan sehari-hari dengan konsep perkembangan kognitif dalam meningkatkan daya ingat untuk belajar bahasa Inggris.

Kata kunci: komposisi, gambar, metafungsi, anak-anak.

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v12.i3.202214


Full Text:

PDF

References


Boroditsky, L. (2011). How language shapes thought. Scientific American, 304(2), 62.

Diva, S. A., & Purwaningrum, J. P. (2022). Penyelesaian Soal Cerita pada Siswa Diskalkulia ditinjau dari Teori Bruner dengan Metode Drill. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 1–16.

Dwiyana, D. (2020). Perilaku Pencarian Informasi Mahasiswa Perpustakaan dan Ilmu Informasi 2016 Melalui Pendekatan Model Kuhlthau Studi Kasus: di Perpustakaan Universitas Negeri Padang. Universitas Negeri Padang.

Gabrielatos, C. (2005). Corpora and Language Teaching: Just a Fling or Wedding Bells? Tesl-Ej, 8(4), n4.

Ginting, D. A., Hassan, M., Lestari, N. S., Rahmadhani, M., & Marpaung, F. D. N. (2020). Pelatihan Kosa Kata Bahasa Inggris Menggunakan Media Gambar Untuk Anak-Anak Desa Jaring Halus, Kec. Secanggang, Kab. Langkat. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 13–2.

Hasan, M., Sulman, Holle, M. A., Herman, Batubara, A. K. S., and Anto, R. P., (2022). Pendidikan karakter anak usia dini. Surakarta: Tahta Media Group. ISBN: 978-623-5981-57-4

Herman, Murni, S. M., Sibarani, B. and Saragih, A. (2019). Structures of Representational Metafunctions of the “Cheng Beng” Ceremony in Pematangsiantar: A Multimodal Analysis. International Journal of Innovation, Creativity and Change., Volume 8, Issue 4, 2019

Herman, H., Purba, R., Sijabat, P. A., Saputra, N., Muhammadiah, M., & Thao, N. V. (2022). Investigating the Realization of Speech Function in a Speech through Systemic Functional Linguistics Perspective. Script Journal: Journal of Linguistics and English Teaching, 7(01), 31-41. https://doi.org/10.24903/sj.v7i01.917

Hidayati, N. N. (2017). meningkatkan kosakata Bahasa Inggris anak usia dini dengan kartu bergambar. Al-Hikmah: Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 1(1), 67–8.

Hutabarat, E., Herman, Silalahi, D.E., and Sihombing, P. S. R. (2020). An Analysis of Ideational Metafunction on News Jakarta Post about Some Good Covid-19 Related News. VELES Voices of English Language Education Society, Vol 4, No 2 (2020), e-ISSN 2579-7484, PP. 142-151

Irpan, S. (2012). Dienes’ Multiple Embodiments and The Sequence of Instruction (Sajian Materi dan Urutan Instruksi dari Teori Dienes). Beta: Jurnal Tadris Matematika, 5(2), 108-.

Knoll, G. F., & Fuzer, C. (2019). Analysis of Infographics of the Advertising Sphere: Multimodality and Compositional Metafunction. . . Alfa: Revista de Linguística (São José Do Rio Preto), 63, 583–60.

La Ode Muhammad Idrus Hamid, B. (2014). Peningkatan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Melalui Media Gambar Berseri. BAHTERA: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 13(1), 88-.

Lestari, I. Y. (2012). Upaya Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Anak Melalui Media Kartu Gambar (Flash Card) Pada Kelompok B di RA Barokah Klodran Karanganyar Tahun Pelajaran 2011/2012. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Maretsya, Y., Kurnia, N., & Sholihah, A. (2013). Pengenalan Kosa Kata Bahasa Inggris Melalui Penggunaan Media Animasi Gambar Kelompok B TK Rafflesia Kota Bengkulu. Universitas Bengkulu.

Mu’min, S. A. (2013). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 6(1), 89–9.

Ngongo, M., Maromon, E., Loba, D., and Herman. (2022). A systemic functional linguistics analysis of text transitivity of Mathew Gospel, New Testament of Kupang Malay. World Journal of English Language, 12(5), 188-201. DOI: 10.5430/wjel.v12n5p188

Purba, R., Herman, H., Purba, A., Hutauruk, A. F., Silalahi, D. E., Julyanthry, J., and Grace, E., (2022). Improving teachers’ competence through the implementation of the 21st century competencies in a post-covid-19 pandemic. Jurnal Masyarakat Mandiri, 6(2), PP. 1486-1497. DOI: https://doi.org/10.31764/jmm.v6i2.7340

Puspitasari, D., Widodo, H. P., Widyaningrum, L., Allamnakhrah, A., & Lestariyana, R. P. D. (2021). How do primary school English textbooks teach moral values? A critical discourse analysis. Studies in Educational Evaluation.

Raco, J. (2010). Metode Penelitian Kualitatif: Jenis, Karakteristik dan Keunggulannya. Jakarta: PT Grasindo.

Rondiyah, W. dan S. (2017). Pembelajaran Sastra Melalui Bahasa dan Budaya Untuk Meningkatkan Pendidikan Karakter Kebangsaan di Era MEA (Masyarakat Ekonomi Asean). ). Jurnal UNISSULA, 1 (1), 141.

Saddhono. (2004). Bahasa Etnik Madura di Surakarta: Sebuah Kajian Sosiolinguistik. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13 (66), 4.

Saddhono. (2012). Kajian Sosiolinguistik Pemakaian Bahasa Mahasiswa Asing dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Penutur Asing (BIPA) di Universitas Sebelas Maret. Jurnal Kajian Linguistik Dan Sastra, 24 (2) 176.

Sari, S. N., & Putrie, C. A. R. (2022). Penggunaan Media Animasi Gambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Pengenalan Kosa Kata Bahasa Inggris Di Paud Kenanga. Research and Development Journal of Educatio, 8(1), 166-.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suherdi, D. (2012). Rekonstruksi pendidikan bahasa. Bandung: Celtics Press.

Turnip, R. Y., Herman, Sihombing, P. S. R., and Purba, R. (2021). An Investigation to Conversations to Identify the Language Style in a Movie - A Study on Sociolinguistics. Universal Journal of Literature and Linguistics, 2021, 1, PP. 1-9. DOI: 10.31586/ujll.2021.152

Van Thao, N., Herman, Napitupulu, E. R., Hien, N. T., and Pardede, H. (2021). Code-Switching in Learning via Zoom Application: A Study in an EFL Context. Asian ESP Journal, Volume 17 Issue 3.1, March 2021

Widyastri, P. L. (2019). Peran Bahasa Indonesia Dan Bahasa Inggris Dalam Persebaran Ilmu Pengetahuan Dan Pendidikan Di Indonesia. Osf Preprints.

Yusnawarni. (2014). Peran Bahasa Indonesia Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Melalui Pendekatan Saintifik. Jurnal Madah, 5(2) 12-15.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Progresif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.