Analysis of the Influence of Students Attitudes on Science Learning Outcomes of Junior High School Students

Margaret Dwi Wiwik Ernawati, Aulia Sanova, Dwi Agus Kurniawan, Elza Triani

Abstract


Abstract: Students Attitude Towards Science and Its Implications on Science Learning Outcomes of Junior High School Students. Objectives: this study aims to determine the differences in student attitudes towards science subjects and student learning outcomes in science subjects at the junior high school level, as well as to determine the effect of student attitudes on student learning outcomes in science subjects at the junior high school level. Methods: This study used a mixed research method with an explanatory design. The sampling technique used is simple random sampling. The number of research samples was 120 active students. Findings: The results of the research on the results of the regression test showed that there was an influence between student learning attitudes and student learning outcomes in each of the junior high schools studied. Conclusion: the conclusion is that students can grow and improve their learning attitudes for better learning outcomes and the teacher as a facilitator can direct students and also guide them to have the right learning attitude.

Keywords: science attitude, learning outcomes, junior high school students.

Abstrak: Sikap Siswa Terhadap IPA dan Dampaknya pada Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Menengah Pertama. Tujuan: penelitian ini bertujua mengetahui perbedaan sikap siswa terhadap mata pelajaran IPA dan perbedaan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA di tingkat SMP, serta untuk mengetahui pengaruh sikap siswa terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA di tingkat SMP. Metode: Penelitian ini menggunakan metode penelitian campuran dengan desain explanatory. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah simple random sampling. Jumlah sampel penelitian adalah 120 siswa aktif. Temuan: Hasil penelitian pada hasil uji regresi menunjukkan bahwa terdapat pengaruh antara sikap belajar siswa dengan hasil belajar siswa pada masing-masing SMP yang diteliti. Kesimpulan: kesimpulannya adalah siswa dapat menumbuhkan dan meningkatkan sikap belajarnya untuk hasil belajar yang lebih baik dan guru sebagai fasilitator dapat mengarahkan siswa dan juga membimbingnya agar memiliki sikap belajar yang benar. Kata kunci: sikap IPA, hasil belajar, siswa SMP.

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v12.i2.202239


Full Text:

PDF

References


Adiputra, I. M. S., Siregar, D., Anggraini, D. D., Irfandi, A., Trisnadewi, N. W., Nurmalita, M. H., Oktaviani, S. N. P. W., Laksmini, P., Supinganto, A., Pakpahan, M., Listyawardhani, Y., Islam, F., & Ani, M. (2021). Statistik Kesehatan: Teori dan Aplikasi. Yayasan Kita Menulis. https://books.google.co.id/books?id=XhgtEAAAQBAJ&dq=statistik+deskriptif+median+adalah&hl=id&source=gbs_navlinks_s

Anggraini, L. (2018). Evaluasi Sikap Siswa Smp Terhadap Ipa Di Kabupaten Muaro Jambi. Jurnal Ilmiah Didaktika, 19(1), 124–139.

Astalini, A., Kurniawan, D. A., Melsayanti, R., & Destianti, A. (2018). Sikap Terhadap Mata Pelajaran IPA di SMP Se-Kabupaten Muaro Jambi. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 21(2), 214. https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n2i7

Astalini, Kurniawan, D. A., & Sumaryanti. (2018). Sikap Siswa Terhadap Pelajaran Fisika Di Sman Kabupaten Batanghari. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika, 3(2), 59–64.

Brathatapa, I. N. G. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 2(1), 11. https://doi.org/10.30596/jppp.v2i1.6533

Hasibuan, M. F. (2018). Efektivitas Layanan Informasi Dengan Menggunakan Pendekatan Contextual Teaching and Learning Dalam Mengurangi Sikap Siswa Terhadap Gaya Hidup Hedonisme. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 4(1), 1. https://doi.org/10.31602/jbkr.v4i1.1252

Helmis, R. M. (2020). Inhabiting The Borders: Foreign Language Faculty in American Collages and Universitities. Routledge.

Hermawan, I. (2019). Teknik Menulis Karya Ilmiah Berbasis Aplikasi dan Metodologi. Hidayatul Quran Kuningan. https://books.google.co.id/books?id=ciO-DwAAQBAJ&dq=mixed+method+penelitian&hl=id&source=gbs_navlinks_s

Kamid, Sabil, H., Syafmen, W., & Triani, E. (2021). A Study of Problem Based Learning and Mathematics Process Skills in Elementary School. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 5(2), 359–368. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jisd.v5i2.37157

Kamid, Winarni, S., Rohati, Pratama, W. A., & Triani, E. (2022). Student Team Achievement Division Learning Model and Student Process Skills. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 6(1), 1–10.

Kurniawan, D. A., Astalini, A., Darmaji, D., & Melsayanti, R. (2019). Students’ attitude towards natural sciences. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8(3), 455–460. https://doi.org/10.11591/ijere.v8i3.16395

Kurniawan, D. A., Astalini, A., Kurniawan, N., & Pathoni, H. (2019). Analisis korelasi sikap siswa dan disiplin siswa terhadap IPA pada Siswa SMP Provinsi Jambi. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 5(2), 59. https://doi.org/10.25273/jpfk.v5i2.5014

Lesmana, G. (2021). Bimbingan Konseling Populasi Khusus. Prenada Media. https://books.google.co.id/books?id=M-4sEAAAQBAJ&dq=populasi+adalah&hl=id&source=gbs_navlinks_s

Lestari, I. (2015). Pengaruh Waktu Belajar dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2), 115–125. https://doi.org/10.30998/formatif.v3i2.118

Purwati, N., Zubaidah, S., Corebima, A. D., & Mahanal, S. (2018). Increasing Islamic Junior High School students learning outcomes through integration of science learning and Islamic values. International Journal of Instruction, 11(4), 841–854. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11453a

Putri Ningrat, S., Tegeh, I. M., & Sumantri, M. (2018). Kontribusi Gaya Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 257. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i3.16140

Qomusuddin, I. F. (2019). Statistik Pendidikan (Lengkap Dengan Aplikasi IMB SPSS Statistic 20.0). Deepublish.

Rijal, S., & Bachtiar, S. (2015). Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v3i2.4149

Riyanto, S., & Hatmawan, A. A. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian Di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan Dan Eksperimen. Deepublish.

Rusmono, & Ghozal, M. I. Al. (2019). Pengaruh Media Cerita Bergambar Berbasis Literasi Membaca Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(3), 269–282.

S, B. R., Agus, K. D., Elza, T., & Rahmat, P. (2021). Evaluation of the Results of Attitudes and Self-Efficacy of Middle School Students in Science Subjects. Journal of …, 5(4), 525–535. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JERE/article/view/36409

Safarah, A. A., & Wibowo, U. B. (2018). Program Zonasi Di Sekolah Dasar Sebagai Upaya Pemerataan Kualitas Pendidikan Di Indonesia. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 21(2), 206. https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n2i6

Santoso, S. (2019). Menguasai SPSS Versi 25. Elex Media Komputindo. https://books.google.co.id/books?id=ABGhDwAAQBAJ&dq=aplikasi+spss+berfungsi+statistik+deskriptif&hl=id&source=gbs_navlinks_s

Sari, N., Putri, Y. E., Jannah, N., & Puspitasari, T. O. (2019). Hubungan Kerja Keras dan Sikap Siswa dalam Pembelajaran IPA. SEJ (Science Education Journal), 3(2), 101–112. https://doi.org/10.21070/sej.v3i2.2672

Suandewi, K., & Citra Wibawa, I. M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iv Sd No. 3 Kapal. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 59. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i1.10116

Sudaryono. (2021). Statistika Probabilitas Bidang Teknik dan Komputer. ANDI.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Cetakan ke-18. CV Alfabeta.

Tanjung, H. S., & Nababan, S. A. (2016). Pengaruh penggunaan metode pembelajaran bermain terhadap hasil belajar matematika siswa materi pokok pecahan di kelas III SD Negeri 200407 Hutapadang. Jurnal Bina Gogik, 3(1), 35–42. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/view/26

Tarigan, E. B., Simarmata, E. J., Abi, A. R., & Tanjung, D. S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Tematik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2294–2304.

Utarini, A. (2020). Tak Kenal Maka Tak Sayang: Penelitian Kualitatif dalam Pelayanan Kesehatan. UGM PRESS.

Wahyudiati, D. (2022). Critical Thinking Skills and Scientific Attitudes of Pre-Service Chemistry Teachers Through the Implementation of Problem-Based Learning Model. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(1), 216–221. https://doi.org/10.29303/jppipa.v8i1.1278

Wiyoko, T. (2019). Analisis Profil Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa PGSD Dengan Graded Response Models Pada Pembelajaran IPA Analysis Of Capability Profile Of Critical Thinking Of PGSD Students With Graded Response On Science Learning. Ijis Edu, 1(1), 25–32.

Yuliawati, L., Christy, L. M., Layliya, N., Thenarianto, J. J., & Salim, I. R. (2019). Pertolongan Pertama Pada Waktu Kuantitatif (P3K) Panduan Praktis Menggunakan Software JASP. Penerbit Universitas Ciputra. https://books.google.co.id/books?id=NW2iDwAAQBAJ&dq=uji+asumsi&hl=id&source=gbs_navlinks_s


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Progresif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.