Analysis of Argumentation Contents in the High School Biology Textbook: A Discourse Analysis on the Topic of the Respiratory System

Ria Rosliana, Slamet Suyanto

Abstract


Abstract: Analysis of Argumentation Contents in the High School Biology Textbook: A Discourse Analysis on the Topic of the Respiratory System. Objectives: Study examines structure of learning discourse, explores aspects of discussion, examines presentation of learning motives in textbooks, analyzes a comparison of three biology textbooks on respiratory materials. Methods: A qualitative investigation of descriptive text, discourse structure analysis tasks, conversational type elements, learning motive explanations, Erlangga, Yrama Widya, Intan Pariwara as publishers of Biology textbook. Findings: Results revealed nature of conversation structure. Three scientific books observed that one side of the argument swamped any remaining sections of debate due to a rapid review of doubtful material. Examining three books analysed reveals a discussion of many quality, rating issues. In Good category, Book B got highest rating of 8.3. Book C received an 8.2 on the upside scale, whereas Book A received a 7 on the appropriate scale.

Keywords: Argumentation, tektbook, discourse analysis.

Abstrak: Analisis Isi Argumentasi dalam Buku Teks Biologi SMA: Analisis Wacana pada Topik Sistem Pernapasan. Tujuan: Penelitian ini mengkaji struktur wacana pembelajaran, memeriksa aspek argumentasi, meneliti penyajian motif pembelajaran buku teks, menganalisis perbandingan tiga buku biologi materi sistem pernapasan. Metode: Penelitian kualitatif jenis kalimat deskriptif, kegiatan analisis struktur wacana pembelajaran, aspek jenis argumentasi, presentasi motif pembelajaran, menggunakan buku teks biologi kelas XI semester 2 sebagai sample. Buku Biologi merupakan buku teks terbitan Erlangga, Yrama Widya, Intan Pariwara. Temuan: Hasil penelitian menunjukkan kualitas struktur hasil wacana dari persentase analisis argumentasi materi tiga buku biologi menyatakan aspek argumentasi lebih dominan dari semua aspek argumen lainnya. Perbandingan ketiga buku yang dianalisis memiliki wacana argumentasi kualitas dan skor berbeda. Skor buku B tertinggi dengan kategori baik dengan skor 8,3. Buku C Skor 8,2 dengan kategori bagus dan buku A skor 7 dengan kategori cukup.

Kata kunci: Argumentasi, buku teks, analisis wacana.



DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v12.i2.202206


Full Text:

PDF

References


Campbell, NA. Reece, BJ. Mitchell, LG.2008. Biologi Jilid 3. Jakarta: Erlangga.

Erduran, Jiménez-Aleixandre, Pilar. 2007. Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research (Contemporary Trends and Issues in Science Education) 2007th Edition : Springer.

Dahar, W, Ratna. 1996. Teori-teori Belajar. Jakarta: Erlangga.

Daryanto. 2011. Pengembangan Bahan Ajar. Bandung: PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Eriyanto. 2011. Analisis Wacana. Yogyakarta. LkiS.

Eriyanto. 2011. Analisis Isi: Pengantar Metodologi untuk Penelitian Ilmu Komunikasi dan Ilmu-Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Hidayati, Sri. 2007. Sains Biologi 2 SMA/MA. Jakarta: Bumi Aksara.

Rohman, Muhammad. 2013. Strategi dan Pengembangan Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Irmaningtyas. 2014. Biologi Untuk SMA/MA Kelas XI. Jakarta: Erlangga.

Karmana, Oman. 2014 Argumentasi Paragraf. Jakarta: Grafindo.

Lazim. 2013. Pendekatan Saintifik dalam Kurikulum 2013. Jurnal: diterbitkan.

Majid, A. 2009. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mein, Rifa’i. 2002. Kamus Biologi. Jakarta: Balai Pustaka.

Moleong J. Lexy. 2013. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, Dedy. 2013. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosda Karya.

Nana, A. 2013. Analisis Bahan Ajar. Bandung : ITB.

Nurhayati, N, Syaiful Azmi & Teti suryati. 2014. Biologi untuk SMA/MA Kelas XI. Bandung: Yrama Widya.

Pujiyanto, Sri. 2014. Menjelajahi Dunia Biologi Untuk Kelas XI SMA dan MA Kelompok Peminatan Matematika dan Ilmu Alam. Solo: Platinum.

Prawirohartono, dkk. 2007. Sains Biologi 2 SMA/MA. Jakarta: PT Bumi Aksara Sasika.

Prihartini, A. 2015. Master Bahasa Indonesia. Yogyakarta: PT Bentang Pustaka.

Redjeki, Sri. 2006. Biologi. Jakarta: Pusat Perbukuan. Depdikbud.

Sinta. 2012. Super Lengkap Biologi SMA. Jakarta: Gagas Media.

Siregar. 1998. Penelitian Kelas: Teori, Metodologi dan Analisis. Bandung: IKIP Bandung Press.

Siregar, N., Alwasilah, C. 2005. Dasar Wacana Argumentasi Dari Hiperteks Untuk Meningkatkan Aksebilitas Pemakai Terhadap Informasi Pendidikan Sains. Jurnal Pengajaran MIPA. Vol 6 (2).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Progresif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.