Conflict Management of Islamic Education Institutions in Indonesia: A Literature Review

Bashori Bashori, Nur Komariah, Novi Nurlailisna, Surya Habibi, Istikomah Istikomah

Abstract


Abstract: Conflict Management of Islamic Education Institutions in Indonesia: A Literature Review. Objective: This research aimed to find out solutions in managing conflict in Indonesian Islamic education institutions. In particular, Islamic educational institutions in Islamic boarding schools and madrasas have a high probability of conflict compared to other educational institutions. Methods: This research is applying qualitative research through library research. The data obtained are compiled, analyzed, and concluded so as to obtain conclusions regarding the study of literature. Findings: The results of this study indicate that conflict management becomes very important in managing conflict in Islamic educational institutions as the development of quality educational institutions. In line with this, then what becomes our main concern in addressing conflict is that conflict cannot be avoided. Conclusion: Controlling conflict is a must in order to achieve goals in Islamic educational institutions in Indonesia. In addition, conflict management is a solution to balance existing conflicts.

Keywords: conflict management, Islamic Education Institutions, literature review.

Abstrak: Pengelolaan Konflik di Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui solusi dalam mengelola konflik di lembaga pendidikan Islam Indonesia. Secara khusus, lembaga pendidikan Islam di pesantren dan madrasah memiliki probabilitas konflik yang tinggi dibandingkan dengan lembaga pendidikan lainnya. Metode: Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif melalui penelitian kepustakaan. Data yang diperoleh disusun, dianalisis, dan disimpulkan sehingga diperoleh kesimpulan mengenai studi kepustakaan. Temuan: Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa manajemen konflik menjadi sangat penting dalam mengelola konflik di lembaga pendidikan Islam sebagai pengembangan lembaga pendidikan yang berkualitas. Sejalan dengan hal tersebut, maka yang menjadi perhatian utama kita dalam menyikapi konflik adalah konflik tidak dapat dihindari. Kesimpulan: Pengendalian konflik merupakan suatu keharusan untuk mencapai tujuan lembaga pendidikan Islam di Indonesia. Selain juga manajemen konflik menjadi solusi yang solutif dalam menyeimbangkan konflik yang ada.

Kata kunci: manajemen konflik, Lembaga Pendidikan Islam, tinjauan literatur.



DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v12.i2.202208


Full Text:

PDF

References


Ali, I. (2003) ‘Manajemen Pendidikan’, Universitas Negeri Malang, Malang.

Anwar, K. (2018) ‘Urgensi Penerapan Manajemen Konflik Dalam Organisasi Pendidikan’, Studi dan Penelitian Pendidikan Islam.

Bashori, B. (2017) ‘Manajemen Konflik di Tengah Dinamika Pondok Pesantren Dan Madrasah Bashori’, Muslim Heritage, pp. 353–370.

Crowley, S. L., Hinchliffe, S. and McDonald, R. A. (2017) ‘Conflict in invasive species management’, Frontiers in Ecology and the Environment. doi: 10.1002/fee.1471.

Dalimunthe, S. F. (2014) ‘Manajemen Konflik Dalam Organisasi’, Palangka Raya Jurnal Studi Agama dan Masyarakat. doi: 10.1007/s13398-014-0173-7.2.

Dasborough, M., Lamb, P. and Suseno, Y. (2015) ‘Understanding emotions in higher education change management’, Journal of Organizational Change Management, 28(4), pp. 579–590. doi: 10.1108/JOCM-11-2013-0235.

DuBrin, A. J. (1984) Foundations of Organizational Behavior: An Applied Perspective. Prentice Hall.

Dudija, N. (2018) ‘Strategi Penanganan Konflik pada Proses Penggabungan Perguruan Tinggi Swasta’, Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi. doi: 10.21580/pjpp.v3i1.970.

Fattah, N. (2000) ‘Landasan Manajemen Pendidikan (Cet. III)’, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Hambali, M. and Mu’alimin, M. P. I. (2020) Manajemen Pendidikan Islam Kontemporer. IRCISOD.

Hamengkubuwono, H., Kristianto, M. N. and Kristiawan, M. (2020) ‘Strategi Pengendalian Konflik’, JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan). doi: 10.31851/jmksp.v5i2.3771.

Heemskerk, K. (2020) ‘The Multidimensionality of Conflict in Supervisory Boards in Education in The Netherlands’, Educational Management Administration and Leadership. SAGE Publications Sage UK: London, England, 48(3), pp. 549–569. doi: 10.1177/1741143219827302.

Insan, M. Y. (2019) ‘Pengaruh Konflik Kerja Keluarga Dan Motivasi Kerja Terhadap Stres Kerja Pada Perawat Rumah Sakit Wulan Windy Medan’, Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen. doi: 10.35308/jbkan.v3i2.1377.

Lipsky, D. B. and Avgar, A. C. (2010) ‘The Conflict Over Conflict Management’, Dispute Resolution Journal.

Luthans, F. and Youssef, C. M. (2007) ‘Emerging Positive Organizational Behavior’, Journal of management. Sage Publications Sage CA: Los Angeles, CA, 33(3), pp. 321–349.

Madalina, O. (2016) ‘Conflict Management, a New Challenge’, Procedia Economics and Finance. doi: 10.1016/s2212-5671(16)30255-6.

Melfianora (2017) ‘Penulisan Karya Tulis Ilmiah Dengan Studi Literatur’, Studi Litelatur.

Muchlas, M. (2008) ‘Perilaku Organisasi’. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Mulyasa, E. (2005) ‘Menjadi Kepala Sekolah Profesional Dalam Menyukseskan MBS dan KBK’. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mwambari, D., Purdeková, A. and Bisoka, A. N. (2021) ‘Covid-19 and Research in Conflict-Affected Contexts: Distanced Methods and The Digitalisation of Suffering’, Qualitative Research. SAGE Publications Sage UK: London, England, p. 146879412199901. doi: 10.1177/1468794121999014.

Pareek, U. (1996) ‘Perilaku Organisasi’, Jakarta: Pustaka Binaman Pressindo.

Qomar, M. (2007) ‘Strategi Baru Pengelolaan Lembaga Pendidiakan Islam-Manajemen Pendidikan Islam’, Surabaya: Erlangga.

Rahma, M. A. and Lestari, S. B. (2020) ‘Manajemen Konflik Organisasi untuk Menjaga Komitmen dalam Unit Kegiatan Selam 387 Universitas Diponegoro’, Interaksi Online.

Robbins, S. P. (1994) ‘Teori Organisasi: Struktur, Desain dan Aplikasi’, Jakarta: Arcan.

Saiti, A. (2015) ‘Conflicts in Schools, Conflict Management Styles and The Role of The School Leader: A Study of Greek Primary School Educators’, Educational Management Administration and Leadership. SAGE Publications Sage UK: London, England, 43(4), pp. 582–609. doi: 10.1177/1741143214523007.

Schulz, P. (2020) ‘Recognizing Research Participants’ Fluid Positionalities in (Post-) Conflict Zones’, Qualitative Research. SAGE Publications Sage UK: London, England, p. 1468794120904882.

Sulistyorini, M. F. (2014) ‘Esensi Manajemen Pendidikan Islam Pengelolaan Lembaga untuk meningkatkan kualitas Pendidikan Islam’, Yogyakarta: Teras.

Supardi, A. (2002) ‘Dasar-Dasar Perilaku Organisasi (Cetakan Pertama)’. Yogyakarta: UII Press.

Sutono, A. (2015) ‘Etika Jawa Sebagai “Global Ethic” Baru’.

Syukur, F. (2011) ‘Manajemen Pendidikan Berbasis Pada Madrasah’, Semarang: PT Pustaka Rizki Putra.

Terry, P. M. (1996) ‘Conflict management’, Journal of Leadership and Organizational Studies. doi: 10.1177/107179199600300202.

Thomas, K. W. (1992) ‘Conflict and conflict management: Reflections and update’, Journal of Organizational Behavior. doi: 10.1002/job.4030130307.

Usman, H. (2008) ‘Manajemen, Teori Praktek dan Riset Pendidikan, Edisi Kedua’. Bumi Aksara, Jakarta.

Waeduloh, H. (2014) ‘Manajemen Konflik Dalam Perspektif Dakwah’, Jurnal Dakwah Tabligh.

Wahyudi, A. (2011) ‘Manajemen Konflik dalam Organisasi: Pedoman Praktis Bagi Pemimpin Visioner’. Bandung: Alfabeta CV.

Wartini, S. (2016) ‘Strategi Manajemen Konflik Sebagai Upaya Meningkatkan Kinerja Teamwork Tenaga Kependidikan’, Jurnal Manajemen dan Organisasi. doi: 10.29244/jmo.v6i1.12194.

Wijayati, D. T. (2018) ‘Model Konseptual Manajemen Konflik Dalam Organisasi’, BISMA (Bisnis dan Manajemen). doi: 10.26740/bisma.v1n2.p148-157.

Winardi, J. (2007) ‘Manajemen Konflik (Konflik Perubahan dan Pengembangan)’, Bandung: Bandar Maju.

Wirawan (2009) Evaluasi Kinerja Sumber Daya Manusia: Teori, Aplikasi, dan Penelitian. Jakarta: Salemba Empat.

Wirawan, K. and Konflik, M. (2009) ‘Teori Aplikasi dan Penelitian’, Jakarta: Salemba Empat.

Zed, M. (2004) Metode Peneletian Kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.

Zulkarnain, W. (2015) ‘Manajemen konflik dalam pelaksanaan pendidikan di sekolah’, Jurnal Administrasi Pendidikan.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan Progresif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.