Pengembangan Buku Pegangan dalam Konteks Perguruan Tinggi di Indonesia

Dwi Yulianti

Abstract


The purpose of this study is to produce learning tools in the form of a handbook for curriculum development courses. Handbook can be used by S2 students of education technology FKIP Unila. The product was developed using R & D model development research method consisting of the stages of activity of product development and trial procedure. Procedures for curriculum development curriculum development: needs analysis, product design, and product trial. The results include readability, attractiveness and efficiency and effectiveness of the use of the handbook. Readability is known in two ways namely the ease and comprehension of the reader of the information presented. Efficiency and effectiveness are known based on the student's initial comprehension level compared with the final comprehension, the time required to reach the final level of understanding is used as a data of effectiveness. The results showed the handbook according to the needs of the students. This is shown from the level of legibility, attractiveness and efficiency and effectiveness, in the category of good legibility, attractiveness in the category of attractiveness, efficiency and effectiveness in either category.

Keywords: curriculum development, curriculum development handbook.

Tujuan penelitian ini adalah menghasilkan perangkat pembelajaran berupa buku pegangan untuk matakuliah pengembangan kurikulum. Buku pengangan dapat digunakan oleh mahasiswa S2 teknologi pendidikan FKIP Unila. Produk dikembangkan menggunakan metode penelitian pengembangan model R & D yang terdiri dari tahapan-tahapan kegiatan prosedur pengembangan dan uji coba produk. Prosedur pengembangan buku pegangan matakuliah pengembangan kurikulum yaitu analisis kebutuhan, desain produk, dan uji coba produk. Hasil penelitian meliputi keterbacaan, kemenarikan serta efisiensi dan efektivitas penggunaan buku pegangan. Keterbacaan diketahui dengan dua cara yaitu kemudahan dan keterpahaman pembaca terhadap informasi yang disajikan. Efisiensi dan efektivitas diketahui berdasarkan tingkat keterpahaman awal mahasiswa dibandingkan dengan keterpahaman akhir, waktu yang dibutuhkan untuk mencapai tingkat keterpahaman akhir digunakan sebagai data efektifitas. Hasil penelitian menunjukkan buku pegangan sesuai dengan kebutuhan mahasiswa. Hal ini ditunjukkan dari tingkat keterbacaan, kemenarikan serta efisiensi dan efektivitas, dalam kategori keterbacaan yang baik, kemenarikan dalam kategori menarik, efisiensi dan efektivitas dalam kategori baik.

Kata kunci: pengembangan kurikulum, buku pegangan pengambangan kurikulum.


Full Text:

PDF

References


Arends, Richard I., Kilcher, Ann. 2010. Teaching for Student Learning. Newyork and London: Routledge Taylor & Francis Group.

Degeng, I.N.S. 1989. Ilmu Pengajaran: Taksonomi Variabel. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Dirjen Pendidikan Tinggi.

Indratno, A.Ferry T. (Ed). 2007. Kurikulum yang Mencerdaskan. Jakarta: Kompas.

Levinson. Anthony J. 2010. Where is Evidence-based Intructional Design in Medical Education Curriculum Development. Journal Medical Education. 44(6): 536-537

Nasir. 2013. Pengembangan Kurikulum Berbasis Tujuan. (http://pengembangan kurikulum sekolah , diakses 3April 2013).

Meyer. M.H., Bushney. M.J. 2008. Toward a Multi-Stakeholder-Driven Model for Excellence in Higher Education Curriculum Development. South African Journal of Higher Education. 22(6): 1229-1240.

Oliva, Peter F. 1997. Developing the Curriculum. London: Scott, Foresman and Company.

Soedijarto, H. (Ed). 2007. Kurikulum yang Mencerdaskan. Jakarta: Kompas.

Susento. 2013. Pengembangan Kurikulum dan Bahan Ajar. (http://pengembangan kurikulum dan bahan ajar, diakses 3April 2013).

Tirtarahardja, Umar., La Sulo, S.L. 2005. PengantarPendidikan. Jakarta: Asdi Mahasatya.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Jurnal Pendidikan Progresif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.