EFEKTIVITAS MODEL DIRECT LEARNING DAN STAD DITINJAU DARI PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA
Abstract
This quasi experimental research was aimed to know the efectiveness of direct learning and STAD model viewed by mathematical conceptual understanding on field dependent students. The population of this research was all students of grade eight of SMPN 1 Natar Lampung Selatan. The sampling was done by cluster random sampling technique. This research used pretest-posttest control group design. The result of this research showed that on field dependent students, direct learning model was more effective than STAD model viewed by students mathematical conceptual understanding.
Penelitian eksperimental semu ini bertujuan untuk mengkaji efektivitas model direct learning dan STAD ditinjau dari pemahaman konsep matematis pada siswa field dependent. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMPN 1 Natar Lampung Selatan. Sampling dilakukan dengan teknik cluster random sampling. Penelitian ini menggunakan pretest-posttest control group design. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwapada siswa field dependent, model direct learning lebih efektif dibandingkan model STADditinjau dari pemahaman konsep matematis siswa.
Kata kunci: field dependent, pemahaman konsep, direct learning, STAD
Full Text:
PDFReferences
Adesoji, F. A. dan Ibraheem, T. A. 2009. Effects of Student Teams Achievement Divisions Strategy and Mathematics Knowledge on Learning Outcomes in Chemical Kinetics. The Journal of International Social Research. Vol. 2/6. Winter. pp. 15-25.
Arends. 1998. Learning to Teach (Fourth Edition). Singapura: Mc-Graw Hill.
Budiyono. 2009. Statistik Untuk Penelitian (Edisi Kedua). Surakarta: Sebelas Maret University Press.
Desmita. 2009. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Furchan. 2007. Pengantar Penelitian dalam Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.
Guisande, M. A., Paramo, M. F., Tinajero, C., dan Amelia, L. 2007. Field Dependent Independent (FDI) Cognitive Style: An Analysis of Attentional Functioning. Psicothema 2007. Vol. 19. No. 4. pp. 572-577.
Isjoni, H. 2010. Pembelajaran Kooperatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kepner, MD. dan Neimark, ED. 1984. Test-retest Reliability and Differential Pattern of Score Change on the Group Embedded Figures Test. Journal of Personality and Social Psychology.Vol. 46 (6). pp. 14051413.
Moertiningsih. 2011. Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw yang Dimodifikasi Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa Kelas VIII SMP Negeri di Kabupaten Grobogan Tahun 2010/2011. Tesis. Surakarta: Sebelas Maret.
Mullis, Ina. 2012. TIMSS 2011 Internasional Results In Mathematics, (Online), (http://timssandpirls.bc.edu., diakses 21 November 2014).
OECD. 2013. PISA 2012 Result In Focus, (Online), (http://www.oecd.org, diakses 20 November 2014).
Setiawan, Wawan. 2010. Penerapan Model Pengajaran Langsung (Direct Instruction) untuk Meningkatkan Pemahaman Belajar Siswa dalam Pembelajaran Rekayasa Perangkat Lunak (RPL). Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi (PTIK). Vol. 3 No. 1/Juni 2010 Hal. 710.
Slavin, R.E. 2010. Cooperative Learning: Teori, Riset, dan Praktik. (Edisi terjemahan oleh Narulita Yusron). Bandung: Nusa Media.
Sudrajat, Akhmad. 2011. Model Pembelajaran Langsung (Direct Instruction), (Online), (http://akhmadsudrajat.wordpress.com., diakses 01 Juni 2013).
Zakaria, E., Chin, L. C., dan Daud, M. Y. 2010. The Effect of Cooperative Learning on Students Mathematics Achievement and Attitude Towards Mathematics. Journal of Social Science. Vol. 6 (2). pp. 272-27.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan Progresif
View My Stats
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.