The Influence of Riko the Series on the Learning Outcomes of the Water Cycle for Elementary School Students

Wahyu Septi Angga, Ani Nur Aeni, Dety Amelia Karlina

Abstract


Abstract: This research aims to determine the impact of the Riko the Series on the learning outcomes of elementary school students in the water cycle material. The learning outcomes referred to in this study pertain to the achievement at the level of conceptual understanding in the cognitive domain. This is a quantitative study with quasi-experimental research as its method. The research utilizes a Nonequivalent Control Group design, involving pretest and posttest assessments in each group, with the population being all fourth-grade students of elementary school of Negeri Sukaraja 1. The sampling technique used is purposive sampling  The sample consists of 31 students from Class IV A and 31 students from Class IV B, both from elementary school of Sukaraja 1. The preliminary findings indicate a significant impact on the learning outcomes of elementary school students in the water cycle material, whether or not the Riko the Series is used. Subsequent research findings reveal that the learning approach involving the Riko the Series leads to better learning outcomes, as evidenced by higher average scores. However, when comparing the learning outcomes between the experimental and control groups, no significant impact is found. To measure the influence in more detail, an effect size calculation is performed. The result of the effect size calculation, based on Cohen's D criteria, considering the entire population of fourth-grade students at elementary school of Negeri Sukaraja 1 Sumedang, suggests that the Riko the Series has a low impact on the learning outcomes of elementary school sukaraja 1 Sumedang with an effect size of 0.254.     

 

Keywords: riko the series, elementary school, water cycle

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh Riko the Series terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar pada materi siklus air. Hasil belajar yang dimaksud dalam penelitian ini adalah pencapaian pada tingkat pemahaman konsep dalam ranah kognitif. Penelitian ini merupakan penelitian jenis kuantitatif dengan kuasi eksperimen sebagai metode penelitiannya. Dalam penelitian ini, digunakan desain Nonequivalent Control Group, yang melibatkan pengujian pretest sebelum perlakuan dan pengujian posttest setelah perlakuan di setiap kelompok, populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV SD Negeri Sukaraja 1 teknik pengambilan sampel menggunakan purposive sampling dengan sampel 31 siswa kelas IV A SD Negeri Sukaraja 1 dan 31 siswa kelas IV B SD Negeri Sukaraja 1. Hasil penelitian awal menunjukkan adanya pengaruh yang signifikan terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar pada materi siklus air, baik saat Riko the Series digunakan maupun tidak. kemudian hasil penelitian lanjutan menemukan bahwa pendekatan pembelajaran yang melibatkan Riko the Series menghasilkan hasil belajar yang lebih baik, seperti terlihat dari nilai rata-rata yang lebih tinggi. Namun, saat perbandingan hasil belajar antara kelas eksperimen dan kelas kontrol dilakukan, tidak ditemukan dampak yang signifikan antara keduanya. Untuk mengukur pengaruh secara lebih terperinci, dilakukan perhitungan effect size. Dari hasil perhitungan effect size ditemukan bahwa berdasarkan kriteria effect size Cohen’s D dengan ketentuan bahwa populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV SD Negeri Sukaraja 1 Sumedang. Maka dapat disimpulkan bahwa riko the series berpengaruh rendah terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar Negeri Sukaraja 1 Sumedang pada materi siklus air dengan pengaruh sebesar 0,254.

 

Kata kunci: riko the series, sekolah dasar, siklus air


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i4.pp784-800


Full Text:

PDF

References


Aeni, A. N. (2019). Persepsi Guru SD Dan Mahasiswa Calon Guru SD Tentang Kualitas Pendidikan di Indonesia. Metodik Didaktik : Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 15(1), 21–31.

Aeni, Ani Nur, Handari, M. D., Wijayanti, S., & Sutiana, W. S. (2022). Pengembangan Video Animasi Light Pedia Sebagai Media Dakwah Dalam Pembelajaran di SD. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 721. https://doi.org/10.35931/am.v6i3.1077

Aeni, Ani Nur, Nur Nofriani, A., Ayuni Fauziah, I., & Ahmad Fauzi, I. (2022). Pemanfaatan Media Animasi Berbasis Aplikasi Renderforest Dalam Membentuk Kepribadian Islami Bagi Siswa Sekolah Dasar Kelas 4. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 2(6), 279–287. https://doi.org/10.52436/1.jpti.183

Ahmad, N. J., Yakob, N., Bunyamin, M. A. H., Winarno, N., & Akmal, W. H. (2021). The effect of interactive computer animation and simulation on students’ achievement and motivation in learning electrochemistry. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(3), 311–324. https://doi.org/10.15294/JPII.V10I3.26013

Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. In LAWRENCE ERLBAUM ASSOCIATES. LAWRENCE ERLBAUM ASSOCIATES. https://doi.org/10.4324/9780203771587

Friska, S. Y., Amanda, M. T., Novitasari, A., & Prananda, G. (2021). Pengaruh Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Muatan Pembelajaran IPA Kelas IV Di SD Negeri 08 Sungai Rumbai. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 250–255. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.1.250-255

Hambali, S., Akib, E., & Aida Azis, S. (2020). Pengaruh Media Animasi Terhadap Keterampilan Menulis Cerita Murid Kelas V SD Se-Kota Makassar. Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia, 5(6), 182. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v5i6.1333

Karhe, M. F. (2020). Penggunaan Media Film Animasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Gaya Pada Siswa Kelas IV SDI Watujara. Ekspektasi: Jurnal Pendidikan Ekonomi, (Vol. 5 No. 2 (2020): Desember), 147–155. Retrieved from http://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/JPE/article/view/817/793

Mila, M. R., Dhea, S., Aliffia, A. F., & Ani, N. A. (2022). Pemanfaatan Video Animasi Sebagai Sarana Meningkatkan Pengetahuan “Asmaul

Husna” Bagi Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal Tematik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 10–16.

Mou, T. Y. (2023). Science learning with designed animation: Investigation of primary school children’s attitudes toward science learning, animation integration, and understanding level. International Journal of Educational Research Open, 4. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100246

Muna, Solehudin, M. (2022). Nilai Pendidikan Karakter Religius Dan Sains Dalam Film Animasi “Riko the Series” Sebagai Media Pembentuk Pengetahuan Dan Karakter Religius. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 2(55), 41–56.

Nisa, N., Hurit, A. A., & Bary, A. A. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Siklus Air Menggunakan Media Gambar pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 7. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jear.v7i3.66971

Novanto, Y. S., Anitra, R., & Wulandari, F. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Poe Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Ipa Siswa Sd. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(1), 205. https://doi.org/10.31764/orbita.v7i1.4665

Nurrofiqoh, Masnun, H. M., & Atikoh, N. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Ipa Materi Siklus Air Pada Kelas V Mi Hidayatus Shibyan. Sc.Syekhnurjati.Ac.Id. Retrieved from https://sc.syekhnurjati.ac.id/esscamp/risetmhs/artikel1808107050.pdf

Prajoko, S., Sukmawati, I., Maris, A. F., & Wulanjani, A. N. (2023). Project Based Learning (Pjbl) Model With Stem Approach on Students’ Conceptual Understanding and Creativity. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 12(3), 401–409. https://doi.org/10.15294/jpii.v12i3.42973

Prasetya, T. A., Yanti, R. D., Nurrahman, Z., & Aeni, A. N. (2022). Pemanfaatan Video Animasi WOL (way of life) sebagai Media Pembelajaran SKI siswa di Kelas 4 SD/MI. Jurnal Pendidikan, 6, 16353–16359. Retrieved from https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/5073%0Ahttps://www.jptam.org/index.php/jptam/article/download/5073/4291

Rahayu, P. (2023). Pentingnya Inovasi Pendidikan Guru Dalam Era Teknologi. Retrieved from https://thesiscommons.org/f5t4c/download?format=pdf

Rahmayanti, R. D., Yarno, Y., & Hermoyo, R. P. (2021). Pendidikan karakter dalam film animasi Riko The Series produksi garis sepuluh. KEMBARA Journal of Scientific Language Literature and Teaching, 7(1). https://doi.org/10.22219/kembara.v7i1.15139

Rosyidi, D. (2020). Teknik dan Instrumen Asesmen Ranah Kognitif. Tasyri` : Jurnal Tarbiyah-Syari`ah-Islamiyah, 27(1), 1–13. https://doi.org/10.52166/tasyri.v27i1.79

Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 29.

Stiawan, E., Basuki, R., Liliasari, L., & Rohman, I. (2022). Enhancement of Indonesian High School Student Conceptual Mastery on Vsepr Topic Using Virtual Simulation of Molecule Shapes: a Case Study of Quasi-Experimental Evidence. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 11(4), 511–518. https://doi.org/10.15294/jpii.v11i4.36385

Surnita, S., & Syafei, S. (2022). Aspek Pendidikan Akhlak dalam Film Animasi Riko The Series. An-Nuha, 2(2), 320–328. https://doi.org/10.24036/annuha.v2i2.187

Suryana, A., Noviansyah, I., & Tamara, F. (2022). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Prestasi Belajar Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Ilmi Citeureup Bogor . EduInovasi: Journal of Basic Educational Studies, 2(2), 112–132. https://doi.org/10.47467/edui.v2i2.975

Susanti, S., & Ruqoyyah, S. (2021). Kemampuan pemahaman konsep ilmu pengetahuan alam siswa sd kelas v kota bandung melalui model pembelajaran mind mapping pada materi siklus air. COLLASE (Creative of Learning …, 04(05), 821–828. Retrieved from https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/collase/article/view/5784%0Ahttps://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/collase/article/viewFile/5784/2737

Suwardi. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Media Gambar dalam Pembelajaran IPA Materi Siklus Makhluk Hidup di Kelas IV SDN 03 Sungai Rumbai Tahun Pelajaran 2021/2022. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2509–2515. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.559

Werang, B. R., Suarjana, I. M., Dewi, K. K., & Asaloei, S. I. (2023). Indonesian language teachers’ teaching performance and students’ learning outcomes. International Journal of Evaluation and Research in Education, 12(3), 1271–1277. https://doi.org/10.11591/ijere.v12i3.24949

Wulan Sadewi, S., & Kamaludin, A. (2023). Development of powtoon web apps assisted colloid system material animation video to increase students’ interest in learning. Jurnal Pendidikan Kimia, 15(2), 130–139. https://doi.org/10.24114/jpkim.v15i2.46666

Wulansari, N. K. A. M., & Suarni, N. K. (2020). Animation in Science Learning with Brain Based Learning Models to Improve Student Learning Outcomes. International Journal of Elementary Education, 4(2), 160. https://doi.org/10.23887/ijee.v4i2.25244

Yanti, Y., Fauziah, S., & Hidayah, N. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Take And Give Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Kelas III. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 167. https://doi.org/10.29240/jpd.v6i2.5516


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.