PCK Profile of Mathematics Education Students in Practicing the Flipped Classroom Strategy

Patricia Agrivina Dyastika, Hongki Julie

Abstract


Abstract: This research aims to determine the planning and implementation of the flipped classroom strategy in teaching compound probability material and determine the PCK profile of Mathematics Education students in practicing the flipped classroom strategy for teaching material at the high school level. The type of research used in this research is design research and qualitative research. The data analysis technique used in this research consists of three stages, namely: data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Based on the results of the analysis carried out, it was found that: HLT for teaching high school level mathematics material using the flipped classroom strategy consists of four phases, namely: pre-phase, namely the researcher provides information related to the activities to be carried out; independent learning phase, namely the researcher provides a learning video regarding material on the probability of multiple events; synchronous learning phase, namely the researcher provides quizzes and practice questions for discussion; and the transfer phase, namely the researcher provides a project in the form of creating teaching modules to carry out learning practices; Undergraduate students' PCK in teaching high school mathematics material uses the flipped classroom strategy, namely 33.3% of students have PCK in the high category because they are able to fulfill some of the PCK categories. Then, the percentage of students who have PCK in the medium category is 53.3% and 13.3% of students have PCK in the low category.        

 

Keywords: PCK, HLT, strategy flipped classroom

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perencanaan dan pengimplementasian strategi flipped classroom dalam membelajarakan materi peluang kejadian majemuk serta mengetahui profil PCK mahasiswa Pendidikan Matematika dalam mempraktekan strategi flipped classroom untuk membelajarkan suatu materi ditingkat SMA. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini yaitu penelian desain dan penelitian kualitatif. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini terdiri dari tiga tahap yaitu: reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Berdasarkan hasil analisis yang dilakukan diperoleh bahwa: HLT untuk membelajarkan materi matematika tingkat SMA menggunakan strategi flipped classroom terdiri dari empat fase yaitu: pra fase yaitu peneliti memberikan informasi terkait kegiatan yang akan dilakukan; fase belajar mandiri yaitu peneliti memberikan video pembelajaran mengenai materi peluang kejadian majemuk; fase pembelajaran sinkronus yaitu peneliti memberikan kuis dan latihan soal untuk diskusi; dan fase transfer yaitu peneliti memberikan proyek berupa membuat modul ajar untuk melakukan praktik pembelajaran; PCK mahasiswa S1 dalam membelajarkan matematika materi SMA menggunakan strategi flipped classroom yaitu sebanyak 33,3% mahasiswa memiliki PCK dalam kategori tinggi karena mereka mampu memenuhi sebagaian kategori dari PCK. Kemudian, persentase mahasiswa yang memiliki PCK dalam kategori sedang sebanyak 53,3% dan 13,3% mahasiswa memiliki PCK dalam kategori rendah.   

 

Kata kunci: PCK, HLT, strategi flipped classroom



DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i3.pp646-657

Full Text:

PDF

References


Indonesia. (2005). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang guru dan dosen. Sinar Grafika: Jakarta.

Alatas, M. Y., Mursalin, Andriansyah, Andri, P., Hardianto, D., & Dewi, R. M. (2018). Sikap dan Presepsi Konsumen Terhadao Merek Jilbab Syafirah Muslimah Di Tanggerang Selatan: Pendekatan Smantic Differential. Indonesian Journal of Economics Application, 1(1), 1–10.

Anindita, V. K. (2018). Profil PCK (Pedagogical Content Knowledge) Guru Matematika SMA Bopkri 1 Yogyakarta pada Topik Turunan. Sanata Dharma Yogyakarta.

Ariana, S. (2017). Manajemen Pendidikan: Peran Pendidikan dalam Menanamkan Budaya Inovatif dan Kompetitif. Yogyakarta: Yayasan Andi.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian. In Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (Revisi 2010). Jakarta: PT Rineka Cipta.

Bishop, J. L., & Verleger, M. A. (2013). The Flipped Classroom : A Survey of the Research. GA, 30(1), 1–18.

Coughlan, S. (2015). Asia Peringkat Tertinggi Sekolah Global, Indonesia Nomor 69. BBC.

Damawati, N. A. C. (2015). Pemahaman Terhadap PCK (Pedagogical Content Knowledge) untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru. Seminar Nasional ALFA IV, Universitas Pendidikan Indonesia. Jawa Barat: ResearchGate.

Farida, R., Alba, A., Kurniawan, R., & Zainuddin, Z. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Flipped Classroom dengan Taksonomi Bloom pada Mata Kuliah Sistem Politik Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan, 07(02), 104–122.

Herreid, C. F., & Schiller, N. (2013). Case Studies and the Flipped Classroom. Journal of College Science Teaching, 42(5), 62–66.

Irfan, A., Anzora, & Fuadi, T. M. (2018). Analisis Pedagogical Content Knowledge Mahasiswa Calon Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 239–250.

Prahmana, R. C. I. (2017). Design Research: (Teori dan Implementasinya: Suatu Pengantar) (1st ed.). Rajawali.

Pratiwi, N. I. (2017). Penggunaan Media Video Call dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 1(2), 202–224.

Riduwan. (2010). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Alfabeta.

Riswadi. (2019). Kompetensi Profesional Guru (A. Mubarak (ed.); Pertama, p. 154). Uwais Inspirasi Indonesia.

Sanjani, M. A. (2021). Pentingnya Strategi Pembelajaran yang Tepat Bagi Siswa. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 10(2), 32–37.

Setiawan, U., Maryani, E., & Nandi. (2018). Pedagogical Content Knowledge ( PCK ) Guru Geografi SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 4(1), 12–21.

Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14.

Sugianto, O. (2020). Penelitian Kualitatif, Manfaat dan Alasan Penggunaan. Binus.Ac.Id. Retrieved from https://binus.ac.id/bandung/2020/04/penelitian-kualitatif-manfaat-dan-alasan-penggunaan/

Sulistyarini, A. R. D. (2020). Profil PCK (Pedagogical Content Knowledge) Calon Pendidik Terkait Bentuk-Bentuk Representasi dalam Pembelajaran Induksi Matematika Di SMA Stella Duce 2 Yogyakarta. Universitas Sanata Dharma.

Sumar, W. T., & Razak, I. A. (2016). Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Soft Skill. Deepublish.

Wandi, S., Nurharsono, T., & Raharjo, A. (2013). Pembinaan Prestasi Ekstrakurikuler Olahraga di SMA Karangturi Kota Semarang. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreations, 2(8), 524–535.

Widyastuti, C. (2019). Profil PCK (Pedagogical Content Knowledge) Guru Matematika SMP Mardi Waluya Sukabumi. Sanata Dharma Yogyakarta.

Yulianti, E., & Pratiwi, N. (2017). Identifikasi Pedagogical Content Knowledge (PCK) Mahasiswa Calon guru IPA FMIPA Universitas Negeri Malang Tahun 2016 Melalui Kegiatan Kuliah Praktik Lapangan (KPL) Berbasis Lesson Study. Jurnal Pembelajaran Sains, 1(2), 1–5.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.