Readiness of Middle School Science Teachers in Implementing Kurikulum Merdeka: A Case of Public School in Sidoarjo

Nadia Indra Ruchmana, Septi Budi Sartika

Abstract


Abstract: This study aims to analyze the readiness junior high school science teachers in planning, implementing, and assessing science learning for science subjects according to the Kurikulum Merdeka Belajar. Research uses a qualitative method case study. Data collection used questionnaires, documentation and interviews. Research subjects were six science teachers. Data analysis refer Miles & Hubberman, namely; data collection, data condensation, data presentation (display), and data verification or conclusion drawing. Results showed everything was well prepared and in accordance with the Kurikulum Merdeka guidelines. The learning planning stage, science teachers review CP, make ATP and TP, make Teaching Modules, and compile assessments. The stage of implementing science learning according this Kurikulum Merdeka, it has an impact on students, where students are encouraged to be able contribute actively in the learning process. Addition, assessment stage, science learning is also in accordance with the Kurikulum Merdeka, namely by using congnitive and non-cognitive diagnostic assessments       

 

Keywords: Kurikulum Merdeka, middle school, teacher readiness, science learning.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kesiapan guru IPA SMP dalam perencanaan, pelaksanaan, dan asesmen pembelajaran IPA untuk mata pelajaran IPA sesuai dengan Kurikulum Merdeka Belajar. Penelitian menggunakan metode kualitatif studi kasus. Pengumpulan data menggunakan kuesioner, dokumentasi, dan wawancara. Subjek penelitian adalah enam orang guru IPA. Analisis data mengacu pada Miles & Hubberman, yaitu; pengumpulan data, kondensasi data, penyajian data (display), dan verifikasi data atau penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan semuanya telah dipersiapkan dengan baik dan sesuai dengan pedoman Kurikulum Merdeka Belajar. Tahap perencanaan pembelajaran, guru IPA mengkaji CP, membuat ATP dan TP, membuat Modul Ajar, dan menyusun penilaian. Tahap pelaksanaan pembelajaran IPA sesuai Kurikulum Merdeka Belajar dan memberikan dampak pada siswa, dimana siswa didorong untuk dapat berkontribusi aktif dalam proses pembelajaran. Selain itu, tahap penilaian, pembelajaran IPA juga sesuai dengan kurikulum mandiri, yaitu dengan menggunakan penilaian diagnostik kongnitif dan non-kognitif.   

 

Kata kunci: Kurikulum Merdeka, sekolah menengah pertama, kesiapan guru, pembelajaran ipa.



DOI http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i3.pp528-544


Full Text:

PDF

References


Afista, Y., Priyono, A., & Huda, S. A. A. (2020). Analisis kesiapan guru PAI dalam menyongsong kebijakan merdeka belajar (Studi Kasus Di Mtsn 9 Madiun). Journal of Educatio n and Management Studies, 3(6), 53–60.

Ali Mursyid, Chyril Futuhana Ahmad, Anggun Kurnia Dewi, & Agnes Yusra Tianti. (2023). Penerapan Kurikulum Merdeka dalam Rencana Pelaksanaan Pembelajaran di Purwakarta. Al-Fahim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 173–187. https://doi.org/10.54396/alfahim.v5i1.566

Anggraeni, P., & Akbar, A. (2018). Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dan Proses Pembelajaran. Jurnal Pesona Dasar, 6(2), 55–65. https://doi.org/10.24815/pear.v6i2.12197

Anggreini, D., & Priyojadmiko, E. (2022). Peran Guru dalam Menghadapi Tantangan Implementasi Merdeka Belajar untuk Meningkatkan Pembelajaran Matematika pada Era Omricon dan Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2022, 75–87.

Ari Anggara, Amini, Faridah, Maria Siregar, Muhammad Faraiddin, N. S. (2023). Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar pada Satuan Pendidikan Jenjang SMP. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 1899–1904.

Daeng Pawero, A. M. V. (2018). Analisis Kritis Kebijakan Kurikulum Antara KBK, KTSP, dan K-13. Jurnal Ilmiah Iqra’, 12(1), 42–59. https://doi.org/10.30984/jii.v12i1.889

Insani, F. D. (2019). Sejarah Perkembangan Kurikulum Di Indonesia Sejak Awal Kemerdekaan Hingga Saat Ini. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(1), 43–64.

https://doi.org/10.51226/assalam.v8i1.132

Kholik, E. N. (2021). Persiapan Pendidikan Menghadapi Era Merdeka Belajar. Prosiding Seminar Nasional Manajemen …, 1299–1307. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/semnasmp/article/view/10877

Langke, R. (2021). Implementasi merdeka belajar di Madrasah. Journal of Islamic Education Leadership, 1(2), 125–135. http://ejournal.iain-manado.ac.id/index.php/jmpi/article/view/156

Miladiah, S. S., Sugandi, N., & Sulastini, R. (2023). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka Di Smp Bina Taruna Kabupaten Bandung. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(1), 312–318. https://doi.org/10.58258/jime.v9i1.4589

Pantiwati, Y., & Nyono, N. (2020). Asesmen Autentik dalam Kegiatan Praktik Pembelajaran sains. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi V 2019, 385–392.

Pertiwi, P. D., Novaliyosi, N., Nindiasari, H., & Sukirwan, S. (2023). Analisis Kesiapan Guru Matematika dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(3), 1717–1726. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i3.1435

Primanita Sholihah Rosmana, Sofyan Iskandar, Nur Annisa, Arini Nurfadillah, C. M. (2022). Kesiapan Sekolah Dasar Dalam Menerapkan Kurikulum Prototipe Untuk Menciptakan Generasi Yang Kreatif dan Inovatif. Equilibrium : Jurnal Pendidikan, X(2), 175–184.

Purnawanto, A. T. (2022). Perencanaan Pembelajaran Bermakna dan Asesmen Kurikulum Merdeka. Jurnal Pedagogy, 20(1), 75–94.

Qasim, M., & Maskiah. (2016). Perencanaan Pengajaran dalam Kegiatan Pembelajaan. Jurnal Diskursus Islam, 4(3), 484–492.

Rosidah, C. T., Pramulia, P., & Susiloningsih, W. (2021). Analisis Kesiapan Guru Mengimplementasikan Asesmen Autentik Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Dasar, Vol 12 No(1), 87–103.

Shofia Hattarina, Nurul Saila, Adenta Faradila, Dita Refani Putri, & RR.Ghina Ayu Putri. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Di Lembaga Pendidikan. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 1, 181–192.

http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SENASSDRA

Sinomi, C. (2022). Persiapan Guru Dalam Melaksanakan Sistem Pembelajaran Merdeka Belajar Di Sd N 01 Muara Pinang Kecamatan Muara Pinang Kabupaten Empat Lawang Provinsi Sumatera Selatan.

Sudarto, Hafid, A., & Amran, M. (2021). Analisis Implementasi Program Merdeka Belajar di SDN 24 Macanang dalam Kaitannya dengan Pembelajaran IPA/TemaIPA. Seminar Nasional Hasil Penelitian 2021, 1(1), 406–417. https://ojs.unm.ac.id/semnaslemlit/article/view/25268

Ujang Cepi Barlian, Siti Solekah, P. R. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal Of Education And Language Research, 1. Https://Doi.Org/10.21608/Pshj.2022.250026


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.