Development of STEM-Based Interactive Multimedia as an Effort to Increase Student Learning Motivation in Biology Learning

Rafyka Basri, Miza Nina Adlini

Abstract


Abstract This study aims to develop a interactive multimedia based on STEM that was valid, practical and effective, to able improve motivation Students in biology learning. The study employs the method of research and development. The research model is model 4D (define, design, development, and dissemination). Based on validity test, the interactive multimedia based on STEM was categorized as very valid with 95,6 percent by a materials expert and was categorized as very valid with 85 percent by a media expert. Based on practicality test, the interactive multimedia practically used with 77 percent  practicality level by educators response and verry practically with 77, 94 percent by students  response.  Based the questionnaire motivation students was very effective with 79,07 percent.  From these result, the develop interactive multimedia was very valid, very practical, and very effective to improve motivation learners in biology learning      

 

Keywords stem, interactive multimedia, motivation, biology learning  

 

Abstrak Tujuan dari penelitian ini untuk menghasilkan media pembelajaran berupa multimedia interaktif berbasis STEM yang valid, praktis, dan efektif. Metode dalam penelitian ini adalah research and Development model penelitian ini adalah model 4D (define, design, develop, dan dissaminate). Hasil penelitian menunjukkan bahwa multimedia interaktif berbasis STEM yang dikembangkan valid  dengan persentase 85 persen oleh ahli media dan persentase 95,6 persen oleh ahli materi. Praktis untuk digunakan dengan persentase 77 persen oleh respon pendidik dan 77,94 persen oleh respon peserta didik. Efektif dalam meningkatkan motivasi belajar dengan nilai persentase79,07 persen . Sehingga dapat disimpulkan bahwa Multimedia interaktif berbasis STEM untuk meningkatkan motivasi peserta didik dalam pemebelajaran biologi valid, praktis dan efektif untuk digunakan.     

 

Kata kunci stem, multimedia interaktif, motivasi, pembelajaran biologi

 

DOI http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i1.pp384-392


Full Text:

PDF

References


Akpınar, D., & Altun Yalçın, S. (2021). Exploring the Effect of STEM Education on the Motivations and Epistemological Beliefs Related to Science Among Talented and Gifted Students. Open Journal for Educational Research, 5(2), 317–332. https://doi.org/10.32591/coas.ojer.0502.14317y

Anistalidia, A., Yuberti, Y., & Pahrudin, A. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Ispring Suite 9 Pada Pembelajaran Fisika. Physics and Science Education Journal (PSEJ), 1(3), 116–125. https://doi.org/10.30631/psej.v1i3.972

Arywiantari, D., A A Gede Agung, & I Dewa Kade Tastra. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif Model 4D Pada Pembelajaran Ipa Di Smp Negeri 3 Singaraja. Journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan, 3(1), 1–12.

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. (2017). Motivasi Siswa SMA Pada Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 125–140.

Chittum, J. R., Jones, B. D., Akalin, S., & Schram, Á. B. (2017). The effects of an afterschool STEM program on students’ motivation and engagement. International Journal of STEM Education, 4(1), 1–16. https://doi.org/10.1186/s40594-017-0065-4

Chonkaew, P., Sukhummek, B., & Faikhamta, C. (2016). Development of analytical thinking ability and attitudes towards science learning of grade-11 students through science technology engineering and mathematics (STEM education) in the study of stoichiometry. Chemistry Education Research and Practice, 17(4), 842–861. https://doi.org/10.1039/c6rp00074f

Davidi, E. I. N., Sennen, E., & Supardi, K. (2021). Integrasi pendekatan STEM(Science, Technology, Engeenering and mathematic) Untuk Peningkatan keterampilan Berpikir kritis Siswa Sekolah Dasar. Scholaria:Jurnal Pendidkan Dan Kebudayaan, 11(1), 11–22.

Divayana, D. G. H., Suyasa, P. W. A., & Sugihartini, N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Untuk Matakuliah Kurikulum dan Pengajaran di Jurusan Pendidikan Teknik Informatika Universitas Pendidikan Ganesha. Urnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 5(3), 1499. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/janapati.v5i3.9922

Emda, A. (2017). Kedududukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lamtanida Journal, 5(2), 93–196.

Erlinawati. (2021). Penggunaan Pendekatan STEM dalam Meningkatkan Mortivasi Dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI MIPA 7 Materi Hukum Archimedes Pada SMAN 1 Sakti. Journal Sains Riset(JSR), 11(2), 130=136. https://doi.org/DOI. 10.47647/jsr.v10i12

Fauzi, R., & Hayya, A. W. (2022).Peengembangan E-Modul Interaktif Berbasis STEM pada Topik Ekologi SMA. Assimilation Indonesion Journal Of Biology Education, 5(2), 80–88. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/aijbe.v5i2.44785

Fauziah, F., Setiawan, D., & Rahadian, D. (2016). fektifitas Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Di SMP Pada Mata Pelajaran IPS. JTEP:Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pelajaran, 1(1), 26–37.

Haka, N. B., Asih, P. A. S., Anggoro, B. S., & Hamid, A. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Terintegrasi Nilai Sains Sebagai Solusi Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Kelas XI mata Pembelajaran Biologi di Tingkat SMA/MA. Quangga:Jurnal Pendidikan Biologi, 13(1-13).

Harefa, M., Lase, N., K., & Zega, N., A. (2022). Deskripsi Minat dan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Biologi. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 382–389.

Husein, S., Herayanti, L., & Gunawan. (2015). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(3), 201=225.

Irna, S. (2019). The effect of smartphone usage on student discipline, motivation and learning achievement. Journal of Physics: Conference Series, 1–5. https://doi.org/doi:10.1088/1742-6596/1521/3/03210

Jolly, A. (2017). STEM by Design: Strategi dan Kegiatan untuk Lulusan 4-8. Routledge.

Khan, F. M. N., & Masood, M. (2015). The effectiveness of an interactive multimedia courseware with cooperative mastery approach in enhancing higher order thinking skills in learning cellular respiration. Elsevier, 176, 997–984.

Leow, F. (2014). Interactive Multimedia Learning:Inovating Classroom Education in a Malaysian University. The Turkish Online Journal of Education Technology, 13(2), 99–110.

Monika, M., & Adman, M. (2017). Peran Efikasi Diri dan Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 110–117.

Musdalifa, N., Syuhendri, & Pasaribu, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Berbasisi STEM Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 8(1), 73–84.

Oktavia, R. (2020). Pengaruh Multimedia Interaktif Pada Pembelakaran Biologi Jaringan Tumbuhan Terhadap Keaktifan dan Pengetahuan Siswa SMAN 6 Darul Makmur. Edunesia:Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(1), 73–81.

Pramadanti, M., Subiki, S., & Harijanto, A. (2021). Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Smartphone Dengan Pendekatan Stem (Science, Technology, Engineering, and Mathematics). ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(2), 318. https://doi.org/10.31764/orbita.v7i2.5842

Pramuji, L., Permanasari, A., & Ardianto, D. (2020). Multimedia Interaktif Berbasis Stem Pada Konsep Pencemaran Lingkungan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Journal of Science Education and Practice, 2(1), 1–15. https://doi.org/10.33751/jsep.v2i1.1699

Prasetyo, A. D., & Nigazizah, S. N. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Critical Thinking Skiil Tema Panas dan Perpindahannya kelas V SD. Jurnal Educatio, 7(3), 1223–1235.

Purnama Sari, M., & Ridwan, R. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Aplikasi Ispring Suite 9 Pada Pembelajaran IPA Kelas IX Di SMP Negeri 5 Panyabungan. Jurnal Penelitian IPTEKS, 5(2), 216–223. https://doi.org/10.32528/ipteks.v5i2.3660

Rumhadi, T. (2017). Urgensi Motivasi Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Diklat Keagamaan, 11(1), 33–41.

Sanjaya Wina. (2013). Perencanaan dan Desain Sistem pembelajaran (cetakan ketiga). In Prenada Media Group. Prenada Media Group. Kencana Prenada meda Group. http://library.fis.uny.ac.id/opac/index.php?p=show_detail&id=2165

Setyaningsih, N., & Mukodimah, T. D. (2022). Pengembangan Instrumen Asesmen Higher Order Thinking Skills (Hots) Berbasis Literasi Matematika Pada Materi SPLDV. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(3), 1739. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i3.5447

Sobon, K., & Mangundap, J. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan mapanget, kota Manado. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 52–54.

Steinmayr, R., Weidinger, A. F., Schwinger, M., & Spinath, B. (2019). The importance of students’ motivation for their academic achievement-replicating and extending previous findings. Frontiers in Psychology, 10(JULY), 1–11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01730

Stohlmann, M., Moore, T., & Roehrig, G. (2012). Considerations for Teaching Integrated STEM Education. Journal of Pre-College Engineering Education Research, 2(1), 28–34. https://doi.org/10.5703/1288284314653

Sudarisman, S. (2015). Memahami Hakikat Dan Karakteristik Pembelajaran Biologi Dalam Upaya Menjawab Tantangan Abad 21 Serta Optimalisasi Implementasi Kurikulum 2013. Florea : Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 2(1), 29–35. https://doi.org/10.25273/florea.v2i1.403

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Winarni, E. W., & Purwandari, E. P. (2018). Disaster risk reduction for earthquake using mobile learning application to improve the students understanding in elementary school. Mediterranean Journal of Social Sciences, 9(2), 205–2014. https://doi.org/https://doi.org/10.2478/mjss2018-0040

Ziraluo, Y. p. B. (2021). Pembelajaran Biologi (Implementasi dan Pengembangan). Forum Pemuda Aswaja.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.