Development of Linear Equations e-Learning Media by Integrating Geogebra in Google Sites

Muhammad Ainur Rizqi, Cholis Sa’dijah, Susiswo Susiswo

Abstract


Abstract: The purpose of this research is develop online linear equation learning media using Geogebra through Google sites. This is a research and development research that uses the Alessi and Trollip (2001) models. The development steps are planning, design, and development. The instrument used in this study was student worksheets found on Google sites. This research was tested on 56 students of grade 8 MTsN 1 Malang City. The validation results show that this media is valid with a score of 85.6 percent. When the experiment was conducted on students, it showed that this media was practical with a score of 83.0 percent and effective with a score of 81.3 percent. This study also shows that through the steps of guided discovery learning providing stimulation, problem statement, data collection, data processing, verification, and drawing conclusions students are able to construct concepts about straight-line equations independently.         

 

Keywords: learning media, linear equation, geogebra, google site.    

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran persamaan garis lurus menggunakan geogebra melalui google sites. Penelitian ini adalah penelitian pengembangan yang berlandasan pada model menurut Alessi dan Trollip (2001). Langkah-langkah pengembangan yang dimaksud yaitu perencanaan, desain, dan pengembangan. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini adalah lembar kerja siswa yang terdapat pada google sites. Penelitian ini diujicobakan kepada siswa 56 siswa kelas 8 MTsN 1 Kota Malang. Hasil validasi menunjukkan bahwa media ini valid dengan skor 85,6 persen. Saat dilakukan percobaan kepada peserta didik menunjukkan media ini praktis dengan skor 83,0 persen dan efektif dengan skor 81,3 persen. Penelitian ini juga menunjukkan bahwa melalui tahap-tahap pembelajaran penemuan terbimbing, yaitu memberikan rangsangan, menyatakan masalah, mengumpulkan data, mengolah data, memverifikasi, dan menarik kesimpulan, peserta didik mampu membangun konsep tentang persamaan garis lurus secara mandiri.

 

Kata kunci media pembelajaran, persamaan garis lurus, geogebra, google cites.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i2.pp481-492


Full Text:

PDF

Refbacks



Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.