Development of Socioscientific Issue-Based Interactive E-Modules to Improve Students Critical Thinking Skills on Global Warming Issues

Ummul Uslima, Sunyono Sunyono, Dewi Lengkana

Abstract


Abstract: This development research aims to develop and validate interactive e-modules based on socio scientific issues on Global Warming material to improve students critical thinking skills. This study uses the Research and Development method with 4D design (Define, Design, Develop, Disseminate). The results of construct validation get a score of 85.3 and the feasibility of the material gets a score of 88.2 with the final conclusion feasible to use with improvement. As well as the Practicality Test from student responses, an average score of 93.25 is in the very high category and the responses from the teachers get a score of 89.8 in the very high category. Based on the pre-test and post-test when the trials were carried out on students, the N-gain value was obtained in the experimental class of 83.91 which means effective and the control class 54.31 which means less effective. Overall, the research findings show that the developed e-module is validated in a very valid category and can improve students critical thinking skills.        

Keywords: interactive e-modules, socio scientific issues, critical thinking skills.   

 

Abstrak Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan dan memvalidasi e- modul interaktif berbasis socioscientific issue pada materi Pemanasan Global untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Penelitian ini menggunakan metode Research  and Development dengan desain 4D (Define, Desain, Develop, Disseminate). Hasil validasi konstruk mendapatkan skor 85,3 dan kelayakan materi mendapatkan skor 88,2 dengan kesimpulan akhir layak digunakan dengan perbaikan. Uji Kepraktisan dari respon siswa mendapatkan skor rata-rata 93,25 dengan kategori sangat tinggi dan respon dari para guru mendapatkan skor 89,8 dengan kategori sangat tinggi. Berdasarkan pretest and posttest saat dilakukan uji coba terhadap siswa diperoleh rata-rata nilai N-gain pada kelas eksperimen 0,48  dengan kategori sedang dan kelas kontrl 0,15 dengan kategori rendah.  Secara  keseluruhan,  temuan  penelitian menunjukkan  bahwa  e-modul  yang  dikembangkan  tervalidasi  dengan  kategori  sangat  valid dan efektif  meningkatkan  kemampuan  berpikir kritis  pada  siswa.

 

Kata kunci: e-modul interaktif, socioscientific issue, keterampilan berpikir kritis.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i1.pp324-334


Full Text:

PDF

References


Anagun, Sengul S. & M. Ozden. 2010. Teacher Candidates' Perceptions Regarding. Socio-scientific issues and Their Competencies in Using Socio-scientific. Journal of Procedia Sosial and behaviorial science. 9(2): 981-985

Andryani, F., Djafar, H., & Qaddafi, M. 2016. Penerapan Pendekatan SSI (Socio Scientific Issue) dengan Menggunakan Media Power Point terhadap Kemampuan Berpikir Kritis pada Mahasiswa Baru Angkatan 2015 Jurusan Pendidikan Fisiska Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Alaudin Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Islam Negeri Alaudin Makassar. 4(2): 64-66.

Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP). 2016. Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah.

Chaffee, J. 2010. Thinking Citically: Tenth Edition. Boston. USA: Wadsworth.

Daryanto. (2013). Menyusun Modul Bahan Ajar Untuk Persiapan Guru Dalam Mengajar. Gava Media: Yogyakarta.

Ennis, R. 2011. The Nature of Critical Thinking: An Outline of Critical Diposition

and Abilities. Ohio: University of Illionis.

Hrin, Tamara N., Dusica D. M., Mirjana D. S. &Sasa Horvat. 2017. Systems Thinking in Chemistry Classroom: The Influence of Systemic Synthesis Questions on Its Development and Assessment. Journal of Thingking Skills and Creativity. 23(1): 175- 187.

Kulsum, U., dan Nugroho, S.E. 2014. Penerapan model pembelajaran cooperative problem solving untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep dan komunikasi ilmiah siswa pada mata pelajaran fisika . UPEJ Unnes Physics Education Journal. 3 (2).

Laksana, D., N., L., Seso, M., A., & Riwu, I., U. (2019). Konten dan Konteks Budaya Flores Berbasis Tematik dan Persepsi Siswa. Jurnal Studi Pendidikan Eropa. 5(9), 145-155.

Rahmasuci, Mustika., Halimatus, Husnul., Azizah, Maulia., Wulanari, Putri., Adistia, Diah., & Bukhori, Saiful. 2018. Strategi Menemukan Jalan Keluar Labirin dengan Waktu Tercepat Menggunakan Metode DFS. Informatics Journal. 3 (1): 1-9.

Ridwan. (2010). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian [Skala Pengukuran

Variabel Penelitian]. Bandung: Alfabet.

Rochmad. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Jurnal Kreano. 59-71.

Rostikawati, Diana A., dan Permanasari, Anna. 2016. Rekonstruksi Bahan Ajar dengan Konteks Socio-Scientific Issues pada Materi Zat Aditif Makanan untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA. 2(2): 156.

Sadler, T. D., Zeidler, D. L. .2002. The Morality of Socioscientific Issues: Construal and Resolution of Genetic Engineering Dilemmas. Science Education 88: 4 – 27.

Sadler, T. D. 2011. Evolutionary Theory as Guide to Socioscientific Desicion-making. Journal of Science Education. 39(2): 68-72.

Suryadie, Dede. 2014. Pengembangan Modul Elektronik IPA Terpadu Tipe Shared untuk Siswa Kelas VIII SMP/MTs. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.

Tal, T., & Kedmi, Y. 2006. Teaching Socioscientific Issue: Classroom Culture and Students’ Performance. Cultural Studies of Science Education. 1(4): 615-644.

Thiagarajan, S. Dan Semmel, D. S. 1974. Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Childern: A Sourcebook. Minneapolis: University of Minnesota.

TIMS & PIRLS. 2019. International Results in Mathematics and Science. (Online). https://timss2019.org/reports/. Diakses pada 25 April 2021 pukul 11.00 WIB.

White, B.,Stains, M., Sune,E.M.,Medaglia,E.,Rostamnjad,L.,Chinn,C., & Sevian,

H. 2011. A Novel Instrument for Assessing Students’Critical Thinking Abilities. Journal of College Science Teaching,40 (5): 102-107.

Zeidler, D. L., Sadler, T.D., Simmons, M.L., & Howes, E.V. 2005. Beyond STS: A research‐based framework for socioscientific issues education. Science Education. 89 (3).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.