Development of HOTS Problem Oriented Circle Learning E-Module to Improve Problem Solving Ability of Class VIII Students

Putu Winy Srinivasa, I Nengah Suparta, I Made Ardana

Abstract


Abstract Problem solving ability is one of the important skills for students in dealing with problems in everyday life. One effort that is indicated to improve students' problem-solving abilities is to practice questions that are in the realm of High Order Thinking Skills (HOTS). This study aims to develop HOTS problem-oriented Mathematics E-Modules. The E-Module was developed using the Notion application and circle material for class VIII SMP. This study used class VIII students of SMP Negeri 2 Kuta as research subjects. The development method using 4D model stage. Data were collected using expert validation questionnaires, teacher response questionnaires and student response questionnaires as well as tests of problem-solving skills. Data analysis was carried out by calculating the average score of expert validation and the average score of the student response questionnaire. The testing of the problem-solving ability test instrument was carried out by item analysis and the internal consistency of the test items. The validation results from 2 validators obtained an average value of 4.03, which means that the E-Module is in the valid criteria. Based on the teacher's response questionnaire, an average value of 3.39 was obtained which was in the practical criteria, while based on the student response questionnaire, the average value was 3.60 which was in the very practical criteria. Furthermore, the results of the gain score for tests of students' problem-solving abilities obtained an average of 61.72 which is in the effective category.

Keywords e-module, hots questions, problem solving ability.

Abstrak Kemampuan pemecahan masalah adalah salah satu kemampuan yang penting bagi siswa dalam menghadapi permasalahan di kehidupan sehari-hari. Salah satu upaya yang diindikasikan dapat meningkatkan kemampuan memecahkan masalah siswa adalah berlatih soal-soal yang berada pada ranah High Order Thinking Skill (HOTS). Pengembangan E-Modul Matematika berorientasi soal HOTS. E-Modul menggunakan aplikasi Notion dan materi lingkaran untuk kelas VIII SMP. Penelitian ini menggunakan siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Kuta sebagai subjek penelitian. Metode pengembangan dilakukan dengan menggunakan tahap 4D model. Data dikumpulkan dengan menggunakan angket validasi ahli, angket respon guru dan angket respon siswa serta tes kemampuan pemecahan masalah. Analisis data dilakukan dengan menghitung skor rata-rata validasi ahli serta skor rata-rata angket respon siswa. Uji coba instrument tes kemampuan pemecahan masalah dilakukan dengan analisis butir dan konsistensi internal butir tes. Hasil validasi dari 2 orang validator diperoleh nilai rata-rata sebesar 4,03 yang berarti E-Modul berada pada kriteria valid. Berdasarkan angket respon guru diperoleh nilai rata-rata 3,39 yang berada pada kriteria praktis sedangkan berdasarkan angket respon siswa diperoleh nilai rata-rata 3,60 yang berada pada kriteria sangat praktis. Hasil dari gain score untuk tes kemampuan pemecahan masalah siswa diperoleh rata-rata61,72 yang berada pada kategori efektif.

Kata kunci e-modul, soal hots, kemampuan pemecahan masalah.

 

DOI http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i1.pp248-263


Full Text:

PDF

References


Agusdianita, N., Karjiyati, V., & Sufiyandi. (2021). The Use of Ethnomathematics Learning Devices Based on Realistic Mathematics Education Models on Mathematics Literacy Mastery. Proceedings of the International Conference on Educational Sciences and Teacher Profession (ICETeP 2020), 532(532), 317–324.

Anisah, & Lastuti, S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar berbasis HOTS untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 9(2), 191–197.

Ariawan, I. P. W., Ardana, I. M., & Yudana, I. M. (2021). Evaluation of Mathematics Learning Management of Junior High Schools in Singaraja City During Covid-19 Pandemic. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 4(4), 12821–12827.

Armiati, & Febriani, D. E. (2021). Analisis Pembelajaran Matematika Dengan Penggunaan Aplikasi Webinar Zoom Dalam Masa Pandemi Covid-19. Lemma, 7(2), 44–52.

Fauzia, H., Suparman, Hairun, Y., Machmud, T., & Alhaddad, I. (2021). Improving Students’ Mathematical Communication Skills through Interactive Online Learning Media Design. Journal Of Technology And Humanities, 2(2), 17–23.

Gea, K. M., Rangkuti, Y. M., Minarni, A., Pendidikan, P., & Pascasarjana, M. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis RME untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik dan Kemandirian Belajar Siswa SMP Gajah Mada Medan. Jurnal Pendidikan Matematika, 06(02), 2270–2285.

Hanifah, R., & Sari, D. I. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Aplikasi Mobile Learning Berbatuan I-Sprng Pada Materi Phytagoras. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 3(2), 97–111.

Irawati, A. E., & Setyadi, D. (2021). Pengembangan E-Modul Matematika pada Materi Perbandingan Berbasis Android. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 3148–3159.

Istianah, Y., Wiryokusumo, I., & Leksono, I. P. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif menggunakan transisi morph dan zoom materi perbandingan. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(2), 113.

Mahfudhah, A., Hamidah, D., & Wulan, E. R. (2022). E-Modul Interaktif Lectora Inspire dengan Pendekatan Realistik untuk Memfasilitasi Pemahaman Konsep Matematis. Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 10(1), 35–60.

Mahyuddin, R. S., Wati, M., & Misbah, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Zoomable Presentation Berbantuan Software Prezi Pada Pokok Bahasan Listrik Dinamis. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(2), 229.

Maniq, L. N. K., Karma, I. N., & Rosyidah, A. N. K. (2022). Pengembangan E-Modul Matematika Pada Materi Pecahan. Journal of Classroom Action Research, 4(1), 83–88.

Nasution, E. Y. P., & Siregar, N. F. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Prezi. Tarbawi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(2), 205–221.

Nieveen. (1999). Prototyping to Reach Product Quality. University of Twente.

Pereira, J., Wijaya, T. T., Zhou, Y., & Purnama, A. (2021). Learning points, lines, and plane geometry with Hawgent dynamic mathematics software. Journal of Physics: Conference Series, 1882(1).

Purwitasari, D. I., Astawa, I. W. P., & Sudiarta, I. G. P. (2019). Penerapan Blended Learning Berbantuan Schoology Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas Viii a1 Smp Negeri 6 Singaraja. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 8(2), 50–59.

Rizqiyani, Y., Anriani, N., & Pamungkas, A. S. (2022). Pengembangan E-Modul Berbantu Kodular pada Smartphone untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 859–873.

Rohiman, R., & Anggoro, B. S. (2019). Penggunaan Prezi untuk Media Pembelajaran Matematika Materi Fungsi. Desimal: Jurnal Matematika, 2(1), 23–32.

Sari, D. N. (2021). Implementation of Educative Learning Media Counting Tree to Improve Student’s Cognitive Abilities in Kartika Tanjung Morawa Kindergarten. Britain International of Linguistics Arts and Education (BIoLAE) Journal, 3(1), 22–28.

Siahaan, K. W. A., Manurung, H. M., & Mungkap Mangapul Siahaan. (2021). Android-Based Learning Media Development Strategies During Pandemic Times To Improve Student Science Literature. International Journal of Education and Humanities, 1(1), 34–42.

Sidiq, R., & Najuah. (2020). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Sejarah, 9(1), 1–14.

Simamora, N. I., Simamora, E., & Dewi, I. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Matematika Realistik Menggunakan Hypercontent untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2635–2651.

Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.

Suliyanah, Deta, U. A., Kurniawan, F. K., Lestari, N. A., Yantidewi, M.,

Jauhariyah, M. N. R., & Prahani, B. K. (2021). Literature Review on the Use of Educational Physics Games in Improving Learning Outcomes. Journal of Physics: Conference Series, 1805(1).

Susanti, L. R. R. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook Maker untuk Pembelajaran Sejarah Indonesia Kuno Dengan Materi Kebudayaan Megalitik Pasemah. El-Buhuth, 3(1), 11–20.

Utomo, G. M., Setiawan, B., Rachmadtullah, R., & Iasha, V. (2021). What Kind of Learning Media do You Want? Need Analysis On Elementary School Online Learning. Jurnal Basicedu, 5(5), 4299–4310.

Verawati, A., Agustito, D., Pusporini, W., Utami, W. B., & Widodo, S. A. (2022). Designing Android learning media to improve problem-solving skills of ratio. Advances in Mobile Learning Educational Research, 2(1), 216–224.

Wijaya, T. T. (2020). How chinese students learn mathematics during the coronavirus pandemic. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 1–16.

Wijaya, T. T., Zhou, Y., Ware, A., & Hermita, N. (2021). Improving the Creative Thinking Skills of the Next Generation of Mathematics Teachers Using Dynamic Mathematics Software. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(13), 212–226.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.