Interactive Learning Media using Adobe Animate CC to Improve Students Learning Motivation and Mathematics Learning Outcomes

Nurfajar Wahyuliana, Dedek Andrian, Nofriyandi Nofriyandi, Indah Widiati

Abstract


Abstract This study aims to apply digital learning media in the form of Adobe Animate CC in learning mathematics. This research is a quantitative research with a comparative approach to compare learning outcomes based on the application of interactive learning media Adobe Animate CC. The research population was all junior high schools in Bengkalis Regency, while the sample was a portion of the schools taken purposively according to the purpose of the research. The data collection tool is a learning achievement test and a checklist to observe student learning motivation in class while studying with Adobe Animate CC. Data analysis in this study used descriptive statistics, t-test and One Way Anova. The results of the analysis show that there are significant differences in student learning outcomes in the experimental class using Adobe Animate CC learning media and the control class using conventional learning. There were significant differences in learning motivation in the experimental class at the first meeting, second meeting, third meeting and fourth meeting. Adobe Animate CC learning media can improve learning outcomes and motivation of junior high school students in Bengkalis Regency, Riau Province.

Keywords digital learning media, learning outcomes, learning motivation.


Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk menerapkan media pembelajaran digital berupa Adobe Animate CC dalam pembelajaran matematika. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan pendekatan komparasi untuk membandingkan hasil belajar berdasarkan penerapan media pembelajaran interaktif Adobe Animate CC. Populasi penelitian adalah seluruh sekolah menengah pertama di Kabupaten Bengkalis sedangkan sampel adalah sebagian sekolah yang diambil secara purposive sesuai dengan tujuan dilaksanakan penelitian. Alat pengumpulan data adalah dengan tes hasil belajar dan daftar checklist untuk mengamati motvasi belajar siswa di kelas selama belajar dengan Adobe Animate CC. Analisis data dalam penelitian ini menggunakan statistik deskriptif, t-test dan One Way Anova. Hasil analisis menunjukkan bahwa terdapat perbedaan signifikan hasil belajar siswa pada kelas eksperimen menggunakan media pembelajaran Adobe Animate CC dengan kelas kontrol menggunakan pembelajaran konvensional. Terdapat perbedaan signifikan motivasi belajar pada kelas eksperimen pada pertemuan pertema, pertemuan kedua, pertemuan ketiga dan pertemuan keempat. Media pembelajaran Adobe Animate CC dapat meningkatkan hasil belajar dan motivasi siswa sekolah menengah pertama di Kabupaten Bengkalis Provinsi Riau.

Kata kunci media pembelajaran digital, hasil belajar, motivasi belajar.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i1.pp172-182


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.