Students Mathematical Literacy Ability from van Hiele’s Theory in Geometry

Septiana Ulul Azmi, Sukestiyarno Sukestiyarno, Rochmad Rochmad

Abstract


Abstract Mathematical literacy in Indonesia in 2015 saw the results of the Pisa show that it was ranked 62 out of 70 countries by obtaining a score of 386. That the mathematical literacy of Indonesian students is not satisfactory or can be said to be low. The method used in this research is qualitative research. The purpose of this study was to describe students' mathematical abilities in terms of Van Hiele's theory. Data collection techniques include (1) test questions, (2) interviews, and (3) documentation. Data supporting data analysis used includes data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results obtained were that students with level 3 at Van Hiele were included in the high level category at the junior high school level able to complete 6 indicators of mathematical literacy well, which means students with level 3 Van Hiele then mathematical literacy would be high. Students with level 1 on moderate Van Hiele are only able to complete 4 indicators of mathematical literacy well because students are only able to design strategies but are still lacking in using mathematical tools, while students with level 0 on low Van Hiele are only able to complete 2 indicators of mathematical literacy well because students are less able to design strategies because in the process students are still hesitant in solving a problem.

Keywords mathematical literacy, van Hiele theory, junior high school students.


Abstrak Literasi matematis di negara indonesia pada tahun 2015 melihat hasil pisa menunjukkan pencapaian menduduki peringkat ke 62 dari 70 negara dengan memperoleh skor sebanyak 386. Bahwa literasi matematika peserta didik indonesesia belum memuaskan atau bisa dikatakan rendah. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah penelitian kualitatif. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan kemampuan matematis siswa ditinjau dari teori Van Hiele. Teknik pengumpulan data meliputi (1) Soal Tes, (2) wawancara, dan (3) dokumentasi. Data pendukung analisis data yang digunakan meliputi reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil yang didapat bawah siswa dengan level 3 pada Van Hiele termasuk kategori level tinggi pada tingkat smp mampu menyelesaikan 6 indikator literasi matematis dengan baik yang artinya siswa dengan level 3 Van Hiele maka literasi matematis akan tinggi. Siswa dengan level 1 pada Van Hiele sedang hanya mampu menyelesaikan 4 indikator literasi matematis dengan baik karena siswa hanya mampu sampai merancang strategi tapi dalam penggunakan alat matematika masih kurang, sedangkan siswa dengan level 0 pada Van Hiele rendah hanya mampu menyelesaikan 2 indikator literasi matematis dengan baik karena siswa kurang mampu dalam merancang strategi karena dalam pengerjaan siswa masih ragu-ragu dalam menyelesaikan suatu soal.

Kata kunci literasi matematis, teori van Hiele, siswa SMP.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i1.pp124-134


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.