Implementation of the Guidance and Counseling Services Principles in Mathematics Learning
Abstract
Abstract This study aims to provide information about the effect of implementing the principles of guidance and counseling services in mathematics learning as a solution to low mathematics learning outcomes. The instruments used include a written test in the form of multiple choices. The results of the study were strengthened by the results of student interviews and learning observation assessment sheets by mathematics teachers as observers. The results showed that the simple linear regression equation test, namely Y is equal to 2.019 plus 0.901 X, showed a positive direction. Therefore, the treatment has a significant effect on student learning outcomes as indicated by the percentage increase in learning outcomes of 58.48 percent from the difference between the average pretest and posttest scores.
Keywords principles of guidance and counseling services, mathematics learning, mathematics teachers.
Abstrak Tujuan penelitian ini ingin memberikan informasi tentang pengaruh pembelajaran matematika bernuansa prinsip layanan bimbingan dan konseling sebagai solusi menjawab rendahnya hasil belajar matematika selama ini yang terjadi. Instrumen yang digunakan berupa tes tertulis berbentuk pilihan banyak, dan untuk memperkuat hasil penelitian dihubungkan dengan hasil wawancara dengan peserta didik dan lembar penilaian observasi pembelajaran oleh para guru matematika. Hasil penelitian ini menunjukkan arah positif persamaan regresi linear sederhana, yaitu Y sama dengan 2,019 tambah 0,901 X. Uji hipotesisnya menghasilkan adanya pengaruh yang signifikan dari perlakuan yang diberikan terhadap hasil belajar siswa yang ditunjukkan dengan adanya persentase kenaikan sebasar 58,48 persen dari selisih rata-rata nilai pretest dengan posttest.
Kata kunci prinsip layanan bimbingan dan konseling, pembelajaran matematika, guru matematika
Full Text:
PDFReferences
Adhetya Cahyani, D. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA Pada Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 123–140. Https://Journal.Ptik.Ac.Id
Amalia, P. (2021). Adaptasi Kuliah Di Masa Pandemi. Https://Www.Youtube.Com/Watch?V=Qhydrwi87ks
Ardilla, A., & Artanto, S. (2017). Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Hasil Belajar Matematika Siswa Mts Iskandar Muda Batam. Phytagoras, 6(2), 175–186. Https://Doi.Org/ISSN 23015314
Barnett Berry, A. A. (2011). Teaching 2030 (What We Do For Our Students And Our Public Schools) (1st Ed.). Teachers College Columbia University.
Briliannur, Dwi, C. (2020). Analisis Keefektifan Pembelajaran Online Di Masa Pandemi Covid-19. Mahaguru: Pendidikan Sekolah Dasarjurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 28–37. Htpps://Ummaspul.E-Journal.Id
Canvied, J., & Hansen, M. V. (2004). Chicken Soup For The Teacher’s Soul (R. Buntaran (Ed.); Alih Bahas). Gramedia.
Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (1993). How To Design And Evaluate Research (S. H. Gillams (Ed.); 2nd Ed.). Mcgraw-Hill. INC.
Hadi, S., & Novaliyosi. (2019). Timss Indonesia (Trends In International Mathematics And Science Study). Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers Program Studi Magister Pendidikan Matematika Universitas Siliwangi, 562–569. Https://Jurnal.Unsil.Ac.Id/Index.Php/Sncp/Article/Viewfile/1096/754
Hamalik, O. (2005). Kurikulum Dan Pembelajaran. Bumi Aksara. Http://Perpus.Tasikmalayakab.Go.Id/Opac/Detail-Opac?Id=3619
Hill, H. C., & Ball, D. L. (2004). Learning Mathematics For Teaching: Results From Mpdis (California’s Mathematics Professional Development Institute). Journal For Research In Mathematics Education, 35(5), 330–352. Https://Www.Jstor.Org/Stable/30034819
Mahmudi, A. (2011). Mengembangkan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan Dan Penerapan MIPA, 75–81. Https://Eprints.Uny.Ac.Id/7175/1/PM-10 - Ali Mahmudi.Pdf
Nabilah, T., & Abadi, A. P. (2019). Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019. Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa, 659–633. Https://Journal.Unsika.Ac.Id
Prayitno. (2003). Pedoman Khusus Bimbingan Dan Konseling. Depdiknas Dirjen Dikdasmen.
Prayitno. (2008). Dasar Dasar Bimbingan Dan Konseling. Renika Cipta.
Putriana, C., & Noor, N. L. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar Matematika Siswa. MATH LOCUS: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Matematika, 2(1), 1–6. Https://Doi.Org/DOI: Https://Doi.Org/10.31002/Mathlocus.V2i1.1642
Rosyada, D. (2015). Student Center Learning (SCL). Http://Dederosyada.Lec.Uinjkt.Ac.Id/Reviews/Studentcenteredlearning
Ruseffedi, E. T. (2006). Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya Dalam Pengajaran Matematika Untuk Meningkatkan CBSA: Perkembangan Komptensi Guru (Edisi Revi). Tarsito.
Sutirna. (2013). Bimbingan Dan Konseing (Pendidikan Formal, Nonformal Dan Informal). Andy Offset.
Sutirna. (2018). Inovasi Pembelajaran Media Untuk Menghentikan Siswa Menjadi Jenuh Dan Bosan (Penelitian Survey Di Lingkungan Guru Se Komisariat Telukjambe Karawang).
Sutirna. (2020). Subject Teachers’ Perceptions Of Academic Mentoring And Counseling Services. COUNS-EDU •The International Journal Of Counseling And Education, 4(4), 129–133. Https://Doi.Org/DOI : Https://Doi.Org/10.23916/0020190423040
Sutirna. (2021). Bimbingan Dan Konseling (Bagi Guru Dan Calon Guru Mata Pelajaran) (Pertama). Deepublish (CV. Budi Utama). Https://Books.Google.Co.Id/Books/About/Bimbingan_Dan_Konseling_Bagi_Guru_Dan_Ca.Html?Id=Kxskeaaaqbaj&Redir_Esc=Y
Sutirna, Haerudin, & Kamal Prihandani. (2022). FGD Model Pembelajaran Matematika Berbasis Prinsip Layanan Bimbingan Dan Konseling Bagi Guru-Guru Matematika. DIKMAS (Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(1), 1–16. Https://Ejurnal.Pps.Ung.Ac.Id/Index.Php/Dikmas/Article/View/1116/799
Suyanti, S. (2010). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Tutorial Dibandingkan Pendekatan Struktural NHT Pada Pembelajaran Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Awal Siswa. Http://Eprint.Ums.Ac.Id. Http://Eprint.Ums.Ac.Id
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.